مانیتورینگ شبکه و نیازمندی سازمانی

مقدمه

در دنیای امروز که دنیای شبکه محور است، قطع یک شبکه ممکن است هر چیزی را متوقف کند. اگر شما مسئول اداره و مدیریت زیرساخت های IT یک سازمان هستید، استفاده از سامانه مانیتورینگ شبکه و هشداردهی می تواند با افزایش زمان فعال بودن شبکه و کارایی آن کمک شایانی برای انجام بهتر مسئولیت شما نماید.

این ابزارها معمولا قدرتمند، مقرون به صرفه و با قابلیت استفاده آسان هستند. بعد از اینکه شما تجهیزات مهم خود را وارد سامانه مانیتورینگ می کنید، آنها در پیش زمینه خود در حال فعالیت هستند و اطلاعات مورد نیاز از سخت افزار، نرم افزار و سرویس را در اختیار آن سامانه قرار می دهند و شما فقط گزارشات و هشدارهای مرتبط با سخت افزار، نرم افزار یا پهنای باند مورد استفاده را مشاهده می کنید.

در این مقاله سعی می کنیم که دلایل پیاده سازی یک سامانه مانیتورینگ شبکه را برای سازمان یا شرکت بیان نماییم.

چرا شبکه باید مانیتور، نظارت و کنترل شود؟

  • بهینه سازی قابلیت اطمینان شبکه
  • نمایش توپولوژی شبکه
  • نظارت و ارتباط مداوم با شبکه
  • کشف ظرفیت بهره برداری
  • عیب یابی دستگاه ها و ملاحظات ترافیکی
  • صرفه جویی در زمان برای مدیریت شبکه
  • بررسی و رهگیری رفتارهای شبکه
  • بهبود کارایی و عملکرد شبکه

به عنوان یک مدیر شبکه و عهده دار بودن مسئولیت زیرساخت های شبکه، نیاز است که از یک ابزار قدرتمند، ساده برای استفاده و مقرون به صرفه برای مانیتورینگ عملکرد شبکه و با کمترین فشار کاری استفاده شود. اگرچه ممکن است نیاز یک سازمان به مانیتور تنظیمات دستگاه ها نباشد اما دلایل بیشماری برای استفاده از این گونه ابزارهای تشخیصی وجود دارد.

هشت دلایل اشاره شده که در ادامه آنها را تشریح خواهیم کرد، ارزش استفاده از یک ابزار خودکار را برای کاهش ریسک های متصور برای عملکرد و امنیت یک شبکه را نشان می دهد.

بهینه سازی قابلیت اطمینان

مهمترین عملکرد اصلی راه حل های مانیتورنیگ شبکه، نشان دادن وضعیت فعال و در حال کار بودن یا غیر فعال بودن یک دستگاه از قبیل روتر، سوییچ، سرور یا بانک اطلاعاتی است. مدیران شبکه نمی خواهند منتظر تماس تلفنی کاربرانی که وضعیت عملکرد شبکه را به اطلاع آنها می رساند، باشند. یک رویکرد فعال برای نگهداری یک شبکه در وضعیت قابل اطمینان و سالم، کاهش درخواست ها و تماس ها با میز امداد(help desk) برای رفع مشکلات است.

در واقع مانیتورینگ فعال به مدیران شبکه کمک می کند تا هرگونه ایراد و خطا در شبکه خود را قبل از اینکه مورد انتقاد و شکایت قرار بگیرد، برطرف نماید.

نمایش توپولوژی

از آنجایی که بسیاری از شبکه ها به صورت فراگیر و توزیع شده هستند و خارج از یک موقعیت جغرافیایی و در گستره وسیعی از یک شهر، کشور یا جهان پخش شده اند، نمی توان با روش های سنتی وضعیت این شبکه ها را مشاهده کرد و از صحت ارتباطات و فعال بودن دستگاه ها، سرویس ها یا سرورها مطلع شد.

هنگامی که یکبار توپولوژی شبکه نگاشت می شود و نقشه شبکه کشیده می شود، می توان نقاط ضعیف و گلوگاهی را شناسایی کرد. با این اقدام در هنگام طراحی شبکه و اطلاح آن می توان وضعیت بهتری را برای پیاده سازی و بکار گیری بهینه روش ها در نظر گرفت. توانایی دیدن شبکه در یک نگاه اجمالی، چه به صورت جغرافیایی باشد، چه در حالت فیزیکی یا دید سلسله مراتبی باشد، ارزیابی سریع و دید جامعی را برای رفع نقاط معیوب و فرصتی برای بهبود آنها به مدیر شبکه می دهد.

در رخدادی که موجب قطع دسترسی در شبکه می شود، تصویر دقیق قبل از قطعی شبکه، کمک شایانی برای رفع مشکلات می کند.

نظارت و ارتباط مداوم

به عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات پرمشغله، مدیر شبکه نمی تواند همیشه به صفحه مانیتورینگ نگاه کند تا موارد مربوط به مشکلات شبکه و عملکرد آن را بفهمد. قابلیت هشدار دهی در سامانه مانیتورینگ، می تواند به گونه ای تنظیم شود تا هرگونه اتفاق خاص و از پیش تعریف شده را در قالب یک هشدار صوتی و تصویری با استفاده از ایمیل یا پیامک به موبایل به اصلاع مدیر شبکه برساند.

این هشدارها به مدیر شبکه اجازه می دهند، که واکنش سریعی را درباره عملکرد شبکه داشته باشد و تاثیر نامطلوب و زمان از کارافتادگی ناشی از عملکرد نادرست تجهیزات و نرم افزارها و سرویس ها را به حداقل برساند.

کشف ظرفیت واقعی بهره برداری

مدیر شبکه باید به منظور بهره مندی از تمامی ظرفیت زیرساخت و حتی رشد شبکه، برای به کار گیری دستگاه های اضافه و جدید و پهنای باند بیشتر قبل از تقاضا برنامه ریزی کند. یک سامانه مانیتورینگ قدرتمند و انعطاف پذیر این امکان را می دهد تا هنگامی که عملکرد شبکه کند می شود، بتوان آن را مشاهده نمود. بنابراین مدیر شبکه می تواند برای حفظ سطح خدمات مناسب برنامه ریزی کرده و اقدامات متقابل را انجام دهد.

عیب یابی

استفاده از یک دیاگرام قابل فهم و یک نقشه شبکه این امکان را برای مدیر شبکه فراهم می کند تا بتواند دید همه جانبه، برای کنترل هر دستگاه و سرویس و برنامه کاربردی کلان را پیدا کند. آمارهای ارزیابی و عملکردی مهم از قبیل دسترس پذیری، از دست رفتن بسته ها، زمان پاسخ، ترافیک، نرخ خطا و… به تشخیص مشکلات شبکه کمک شایانی می نماید.

صرفه جویی در زمان

یک نقشه جامع شبکه، اتصالات فیزیکی شبکه را نمایش می دهد. یک سامانه قوی مانیتورینگ به مدیر شبکه دارایی های سخت افزاری شبکه را نشان می دهد و IPهایی که از طریق سوییچ، ابزارهای مختلف، VLAN و… به شبکه متصل هستند، را نشان خواهد داد. این نقشه همچنین به یافتن مکان های استراتژیک برای نقاط دسترسی بی سیم کمک خواهد کرد.

بررسی و رهگیری رفتارهای شبکه

ترسیم رفتارها، یک اقدام مهم برای کشف و درک عملکرد تاریخی یک ابزار است. عملکرد تاریخی، در واقع نحوه کارکرد یک دستگاه یا نرم افزار یا سرویس مانند کارکرد آن در حال سالم بودن یا از کار افتادن و قطع دسترسی در طول زمان است. بازبینی گزارشات اصلی به شناخت مشکلات متناوب یک دستگاه کمک کرده و امکان اتخاذ روش های اصلاحی را آسان می کند.

بهبود کارایی و عملکرد شبکه

سامانه مانیتورینگ، با صرفه جویی در زمان مدیریت شبکه و کاهش هزینه های عملیاتی، کارایی و بهره وری را افزایش می دهد.

بنابراین مدیر شبکه به دلیل اینکه از سامانه مانیتورینگ استفاده می کند از مشکلات جاری یا قریب الوقوع مطلع بوده، در نتیجه می تواند خرابی ها را اصلاح یا از وقوع آنها جلوگیری نماید و با این اقدام بازدهی همکاران خود را افزایش دهد.

در این جهان شبکه ای، لازم است که از در دسترس قرار گرفتن خدمات عمومی سازمان خود برای کسب وکار و سودآوری خود مطمئن شویم.

نتیجه

در این مقاله دلایل مهمی برای اینکه چرا از یک سامانه مانیتورینگ استفاده شود و اینکه این سامانه چگونه به متخصصین فناوری اطلاعات در سازمان ها کمک می کند تا عملکرد و کارایی خود را بهبود بخشند، ارائه گردید. سازمان ها یا شرکت ها به راه حل های مانیتورینگ با لیست گسترده ای از ویژگی ها و قابلیت ها نیاز دارند. انتخاب نرم افزار مانیتورینگ مناسب می تواند به سازمان کمک کند تا با حداقل سرمایه گذاری در منابع مدیریتی شبکه به اهداف سطح بالای خود دست یابد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت سدیدآفرین در ارتباط باشید

مراجع

InterMapper. (2014). Top 8 Reasons SMBs Need to Monitor their Networks. Eden Prairie, Minnesota: HelpSystems.