زبیکس 4.2، مانیتورینگ آسان‌تر از همیشه

زبیکس 4.2

بعد از گذشت 6 ماه از انتشار نسخه 4 سیستم مانیتورینگ زبیکس، نسخه 4.2 این سیستم انتشار یافت. زبیکس به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های مانیتورینگ شبکه شناخته شده و همواره تلاش نموده است تا با ارائه یک سیستم مانیتورینگ جامع نیاز مجموعه‌ها را به چندین سیستم مانیتورینگ رفع نماید. در زبیکس 4.2 قابلیت‌های متعدد و جذابی اضافه گردیده که می‌تواند بهبود قابل ملاحظه‌ای را در فعالیت‌های مانیتورینگ ایجاد نماید. برای بررسی این ویژگی‌های کارآمد با ما همراه باشید.

افزایش تعداد پلتفرم‌ها و سیستم‌های عامل تحت پشتیبانی

با توجه به گستردگی استفاده از زبیکس در صنایع گوناگون و همچنین تنوع پلتفرم‌ها، نسخه زبیکس 4.2 تلاش نموده تا تعداد دیگری از سیستم‌های عامل و پلتفرم‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد. به همین جهت پکیج‌های استانداردی را برای RaspberryPi، Mac OS/X، SUSE Enterprise Linux Server 12، MSI برای Windows agent و همچنین Docker images ارائه نموده است. پس از این بعد با خیال راحت این پلتفرم‌ها را مانتیور کنید.

فزایش تعداد پلتفرم‌ها و سیستم‌های عامل تحت پشتیبانی

پشتیبانی از مجموعه داده‌های پرومتئوس (Prometheus)

با توجه به ماهیت کاری نرم‌افزار زبیکس، یعنی مانیتورینگ شبکه با انواع تجهیزات و پلتفرم‌ها، نیاز به جمع‌آوری و تحلیل داده امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین جهت این نرم‌افزار امکان دریافت داده به طرق مختلف (Pull و Push) را از بسیاری از منابع داده از قبیل JMX، SNMP، WMI، HTTP/HTTPS، RestAPI، XML Soap، SSH، Telnet و همچنین انواع agents و Script ها را خواهید داشت. اکنون Prometheus هم در زبیکس 4.2 به این لیست اضافه شده است.

در گذشته امکان استفاده از Prometheus با بهره‌گیری از HTTP/HTTPS و همچنین regular expressions ها وجود داشت ولی اکنون در زبیکس 4.2 این کار به نحو آسان‌تری صورت می‌پذیرد. این کار امکان دریافت داده از تمامی تجهیزات ارسال داده که از زبان PromQL پشتیبانی می‌نمایند را فراهم آورده است. از سوی دیگر استفاده از معیارهای وابسته قابلیت دریافت و تحلیل حجم بالایی از داده را فراهم آورده است؛ بدین صورت که تمامی داده‌ها تنها به وسیله یک دستور HTTP فرا خوانده شده و امکان استفاده از آن‌ها برای موارد آتی میسر است.

پشتیبانی از مجموعه داده‌های پرومتئوس

همچنین زبیکس امکان تبدیل مستقیم داده ار نوع Prometheus به کدهای JSON ای را دارا می‌باشد، که از آن می‌توان به طور مستقیم در low-level discovery استفاده برد. با اضافه شدن Prometheus لیست نرم‌افزارهای دارای قابلیت یکپارچگی با زبیکس به بیش از 300 عدد رسیده که از میان آنها می‌توان به JIRA، Ansible و Amazon AWS اشاره نمود.

عکس دوم از پشتیبانی از مجموعه داده‌های پرومتئوس

کارایی بالا در مانیتورینگ مکرر

یافتن مشکلات در شبکه در کمترین زمان ممکن را می‌توان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک سیستم مانیتورینگ شبکه مناسب قلمداد کرد. ولی لازمه این کار چیست؟ بله، بررسی مکرر که البته در صورت عدم وجود مکانیزمی مناسب می‌تواند بر روی عملکرد سیستم تاثیر گذاشته و حتی آن را از کار بیندازد. در همین راستا زبیکس ساختاری را جهت پیش پردازش در نظر گرفته که امکان گذر از داده‌های تکراری را فراهم می‌آورد.

به عنوان مثال تصور نمایید که تمرکز ما بررسی در دسترس بودن یک نرم‌افزار است. زبیکس به گونه‌ای تنظیم گردیده است که در هر ثانیه وضعیت را بررسی نماید. نتیجه این کار دریافت یک سری پیوسته از 0 و 1 است که 0 نمایانگر در دسترس نبودن و 1 بیانگر در دسترس بودن نرم‌افزار است. از آنجایی که زبیکس به تمامی این داده‌ها نیازی نداشته و تنها تغییر وضعیت مد نظر است، این سری به صورت مختصر و با حذف موارد تکراری مورد پردازش قرار می‌گیرد. این کار امکان بررسی مکرر و کشف مشکلات در کمترین زمان را فراهم می‌آورد.

 کارایی بالا در مانیتورینگ مکرر

مساله‌ای که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، نحوه رسم نمودارها در این مکانیزم است. جای نگرانی نیست. زبیکس برای این موضوع روشی را به نام ” throttling with heartbeat ” در نظر گرفته است. در این روش زبیکس حداقل یک داده را در هر بازه زمانی که توسط شما مشخص شده است، پردازش می‌نماید. به عنوان نمونه در مثال قبل در صورتی که بازه زمانی به صورت هر 60 ثانیه یک بار در نظر گرفته شده باشد با توجه به بررسی در هر ثانیه 60امین داده نگهداری شده و در نتیجه داده‌ها تا 60 برابر فشرده می‌گردند.

در این روش ضمن مطمئن بودن از جمع‌آوری داده‌ها، عملکرد تابع nodata() نیز به درستی صورت پذیرفته و نمودار مناسبی به عنوان خروجی به دست خواهد آمد.

عکس دوم از  کارایی بالا در مانیتورینگ مکرر

بررسی صحت داده‌ها و مدیریت اشتباهات

دریافت اطلاعات نادرست برای هیچ کس مطلوب نیست. به عنوان مثال در صورتی که داده‌ها در مورد درجه حرارت و در بازه 0 تا 100 درجه سانتی‌گراد است مسلما دریافت مقداری خارج از این بازه مورد قبول نخواهد بود. در جهت رفع این مشکل در نسخه 4.2 زبیکس قابلیت اضافه گردیده که در آن با تعریف قواعد مربوطه و بررسی توسطregular expression ها مقادیر نادرست شناسایی می‌گردند.

از جمله ویژگی‌های جالب توجه امکان مدیریت این مقادیر به نحو دلخواه است؛ می‌توان آن‌ها را در نظر نگرفت، می‌توان با مقدار پیش فرض جابجا نمود و یا حتی پیام خطای خاصی را برای آن تعریف کرد. بدین صورت امکان دریافت پیغام‌های خطا به ویژه در زمان استفاده از API های خارجی میسر خواهد بود.

 بررسی صحت داده‌ها و مدیریت اشتباهات

پیش پردازش به وسیله جاوااسکریپت

اگر به یاد داشته باشید در گذشته عملکرد فعالیت‌های پیش پردازش برای برخی کاربردها کافی نبود. در همین راستا زبیکس در نسخه جدید خود از قدرت اسکریپ‌های نوشته شده به زبان جاوااسکریپت بهره برده است. این قابلیت امکان انجام پیش‌پردازش‌های بهتر را میسر نموده است، به گونه‌ای که می‌توانید تمامی انواع فعالیت‌ها از نوع تغییر، یکپارچه‌سازی، فیلتر کردن، محاسبات ریاضی و منطقی را بر روی داده‌ها صورت دهید.

 پیش پردازش به وسیله جاوااسکریپت

بررسی قواعد پیش پردازش از طریق رابط گرافیکی

با توجه به بهبود چشمگیر قابلیت‌های پیش پردازش در زبیکس، لزوم بررسی صحت قواعد پیچیده از اهمیت بالایی برخوردار است. زبیکس 4.2 این امکان را فراهم آورده تا به راحتی و از طریق رابط گرافیکی زیبای آن این تست‌ها را صورت داده و از درستی قواعد اطمینان یابید.

بررسی قواعد پیش پردازش از طریق رابط گرافیکی

تحلیل هزاران معیار در هر ثانیه

در صورتی که به خاطر آورید، همواره در زبیکس تمامی پیش پردازش‌ها توسط زبیکس سرور صورت می‌پذیرفت. ترکیب زبیکس سرور و زبیکس پراکسی‌ها ساختاری بسیار مناسب را برای ابعاد سازمانی بزرگ به وجود می‌آورد که یکی از نقاط قوت زبیکس در نظر گرفته می‌شد.

اکنون این قابلیت قدمی دیگری به جلو برداشته و امکان گسترش‌پذیری را بیش از پیش فراهم آورده است. اکنون فعالیت‌های پیش‌پردازش می‌تواند توسط پراکسی‌ها نیز انجام شود. ترکیب این قابلیت در کنار قابلیت ” throttling with heartbeat ” شرایطی را ایجاد نموده است که تنها درصد اندکی از داده‌ها توسط سرور زبیکس مورد پردازش قرار گرفته و در نتیجه عملکرد فوق‌العاده‌ای را شاهد باشیم.

تحلیل هزاران معیار در هر ثانیه

سهولت در اجرای low level discovery

low level discovery (LLC) از جمله قابلیت‌های پرکاربرد در زبیکس است. این ابزار امکان کشف خودکار انواع منابع از جمله نرم‌افزارها و سرویس‌ها را پدید آورده که از طریق آن‌ها می‌توان معیارها، حدود آستانه و گراف‌های مرتبط را به طور خودکار بدست آورد.

این قابلیت صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را در وقت و فعالیت مورد نیاز موجب می‌شود که در نتیجه آن را به ابزاری پراستفاده برای متخصصین زبیکس بدل نموده است.
از آنجایی که این قابلیت صرفا با فرمت JSON همخوانی دارد، در نسخه 4.2 قابلیتی در نظر گرفته شده که امکان پردازش بر اساس ورودی به فرمت JSON و ارتباط با API های خارجی و در نهایت ایجاد خودکار هاست‌ها، معیارها و حدود آستانه را فراهم می‎آورد.


ترکیب این قابلیت با پیش‌پردازش توسط جاوااسکریپت، فرصت بینظیری را برای ایجاد تمپلیت‌های هماهنگ با انواع API ها مانند API های حوزه ابری و API های نرم‌افزاری و همچنین فرمت‌های مختلف داده از قبیل XML و JSON پدید می‌آورد.

سهولت در اجرای low level discovery

پشتیبانی از TimescaleDB

TimescaleDB پروژه به نسبت جدیدی است که وعده عملکرد بالا را به وسیله بهره‌گیری از الگوریتم‌های کارآمد و استفاده از ساختارهای داده متمرکز بر عملکرد داده است. از جمله دیگر ویژگی‌های آن قابلیت بخش‌بندی خودکار جداول است که عملکرد را بهبود داده و با یکپارچگی با زبیکس امکان مدیریت خودکار داده‌ها را فراهم می‌آورد. البته با توجه به جدید بودن این پروژه و عدم انجام بررسی‌های جامع، عملکرد آن به طور کامل توسط تیم زبیکس تایید نگردیده است. در نتیجه در استفاده از آن دقت لازم را داشته باشید.

آسان‌تر شدن مدیریت برچسب‌ها

در نسخه 4.2 زبیکس، علاوه بر قابلیت استفاده از برچسب‌ها برای هر یک از حدود آستانه، برچسب‌گذاری برحسب هاست و تمپلیت‌ها نیز صورت می‌پذیرد که در نتیجه آن مشکلات به وجود آمده به نحو کارآمدتری مدیریت خواهند گردید.

تعریف برچسب در سطح هاست

ثبت خودکار با انعطاف‌پذیری بیشتر

در برخی موارد نیاز به نامگذاری‌های پیچیده احساس می‌گیرد. به همین جهت در این نسخه از زبیکس قابلیت انتخاب نام هاست با توجه به regular expression ها افزوده گردیده است که در مورادی که نیاز به سناریوهای مختلف احساس می‌شود می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای نماید.

کنترل نام هاست‌ها برای کشف خودکار

ویژگی دیگری که بهبود قابل ملاحظه‌ای را در خودکارسازی کشف شبکه صورت‌ می‌دهد، مربوط به قسمت نامگذاری هاست‌ها در کشف خودکار است. در نسخه 4.2 زبیکس امکان تخصیص مقادیر دریافتی به نام هاست و نامی که مشاهده می‌شود (Visible name) اضافه گردیده است. این مورد به ویژه در زمان استفاده از SNMP agent ها کاربرد خواهد داشت.

تنظیم کشف جهت تخصیص خودکار نام هاستی که مشاهده می‌شود به نام هاست محلی

تنظیم کشف جهت تخصیص خودکار نام هاستی که مشاهده می‌شود به نام هاست محلی

بررسی نوع رسانه از طریق رابط گرافیکی

نسخه 4.2 قابلیت بررسی درستی کارکرد روش‌های هشدار از طریق رابط گرافیکی اضافه نموده است که این ویژگی جهت بررسی اسکریپ‌های مربوط جهت یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاع‌رسانی و سیستم helpdesk کمک شایانی می‌نماید.

بررسی نوع رسانه از طریق رابط گرافیکی

مانیتورینگ از راه دور اجزای سیستم زبیکس

از جمله ویژگی‌های افزوده شده در زبیکس نسخه 4.2، معرفی مانیتورینگ از راه دور عملکرد داخلی و معیارهای در دسترس بودن برای سرور زبیکس و پراکسی‌ها است. همچنین این قابلیت جدید، حتی در زمان وجود فشار بسیار زیاد بر روی اجزا و یا بروز مواردی مانند ذخیره حجم بالای داده در فضای ذخیره‌سازی داخلی، کشف مشکلات به وجود آمده بر روی اجزای زبیکس را ممکن ساخته است.

ایمیل‌های جذاب

در این نسخه از زبیکس علاوه بر Plain text، پشتیبانی از فرمت HTTP نیز برای ایمیل‌ها اضافه گردیده است. در نتیجه امکان ایجاد ایمیل‌هایی جذاب‌تر برای ارسال پیام‌های هشدار فراهم گردیده است.

ایمیل‌های جذاب

دسترسی به سرویس‌های راه دور از طریق نقشه‌های شبکه

زبیکس 4.2 از ماکروهای جدیدی در نقشه‌های شبکه بهره برده که امکان تعیین URL به سیستم‌های خارجی را فراهم آورده است. این کار مدیریت آسان سیستم را تنها با چند کلیک ممکن ساخته است.

استفاده از قواعد LLD به عنوان یک معیار وابسته

این قابلیت امکان دریافت مقادیر را از هر دو طریق دریافت داده و LLD فراهم می‌آورد. در صورتی که از ارسال‌کنندگان داده‌ای که از Prometheus پشتیبانی می‌نمایند استفاده شود، زبیکس تنها با اجرای یک درخواست HTTP تمامی اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده و برای تمامی مقادیر وابسته به دست آمده از LLD مورد استفاده قرار می‌دهد.

باز نمودن یک تیکت جدید با یک کلیک از طریق JIRA یا ServiceNow

باز نمودن یک تیکت جدید با یک کلیک از طریق JIRA یا ServiceNow

اضافه شدن آیکون‌های متحرک

در نسخه جدید زبیکس برای هر چه جذاب‌تر شدن نقشه‌ها، پشتیبانی از فرمت GIF نیز به قابلیت‌های این سیستم افزوده گردیده است که علاوه بر زیبایی تشخیص تغییرات را نیز بهبود داده است.

بهبود تشخیص مشکل در تجهیزات از طریق آیکون متحرک
بهبود تشخیص مشکل در تجهیزات از طریق آیکون متحرک


استخراج داده از Header های HTTP

در این نسخه مانیتورینگ صفحات وب بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است. امکان دریافت داده از Header های HTTP و همچنین اجرای سناریوهای چند مرحله‌ای حتی از طریق API ها با قابلیت انجام فعالیت‌های تعیین هویت از جمله تغییرات صورت پذیرفته است.

به دست آوردن AuthID از طریق HTTP Header

به دست آوردن AuthID از طریق HTTP Header

ارسال داده به تمامی آدرس IP های تعریف شده توسط Zabbix Sender

شما می‌توانید با تعریف آدرس IP های دلخواه در قسمت ” ServerActive ” موجود در فایل تنظیمات Agent زبیکس، اطلاعات را به تمامی آدرس‌های ارسال نمایید.

ارسال داده به تمامی آدرس IP های تعریف شده توسط Zabbix Sender

اضافه شدن قابلیت فیلتر در تنظیم حدود آستانه

در نسخه زبیکس 4.2، شما می‌توانید با استفاده از فیلتر اضافه گردیده در قسمت تنظیم حدود آستانه، انتخاب حدود آستانه و تنظیمات مربوطه را هر چه راحت‌تر صورت دهید.

انتخاب حدود آستانه مرتبط با سرویس K8S

انتخاب حدود آستانه مرتبط با سرویس K8S

نمایش زمان دقیق در گراف

در این نسخه شما می‌توانید زمان دقیق هر رویداد را بر روی گراف‌ها مشاهده نمایید که درک بهتری از سیستم را به ارمغان خواهد آورد.

نمایش زمان دقیق در گراف

سایر موارد بهبودیافته

در این نسخه موارد دیگری نیز مورد تغییر قرار گرفته است از جمله:

  • تغییر اندازه و ترتیب ابزارها در صفحه داشبورد بدون ایجاد مشکل
  • به‌روز‌رسانی انبوه آیتم‌ها
  • پشتیبانی از IPv6 برای بررسی‌های مربوط به DNS (“net.dns ” و ” new.dns.record “)
  • اضافه شدن پارامتر “skip” برای بررسی‌های مربوط به لاگ رویدادهای VMWare (“vmware.eventlog “)
  • افزایش پیام‌های خطای پیش‌پردازش جهت اضافه نمودن نتایج میانی

نحوه به روزرسانی

جهت به روز رسانی زبیکس می‌توانید فایل های مورد نیاز را دانلود و نصب نمایید. پس از به روزرسانی زبیکس سرور، ساختار پایگاه داده به طور خودکار به روز خواهد شد. فقط توجه داشته باشید که در این نسخه نیازی به نصب agent های جدید نبوده و این نسخه با agent های قدیمی‌تر سازگار است.

منبع:
https://blog.zabbix.com/zabbix-4-2-out-now/6791/#more-6791