ویژگی های زبیکس نسخه ی 4.0

ویژگی های زبیکس نسخه ی 4.0

زبیکس نسخه ی 4.0 توسط تیم قدرتمند زبیکس، که از سال 2001 تاکنون توانسته تحولی نوین در صنعت مانیتورینگ شبکه به وجود بیاورد، عرضه شده است. در این نسخه قابلیت‌های جدیدی گنجانده شده که علاقه‌مندان این نرم‌افزار متن‌باز را به شیفته خود خواهد ساخت. در دنیای زبیکسی‌ها این مشتری است که حرف آخر را میزند و نرم‌افزار در هر نسخه به گونه‌ای تغییر می‌کند که در عین افزایش قابلیت‌ها، استفاده از آن نسبت به نسخه‌های پیشین ساده‌تر باشد.

اگر علاقه‌مند هستید که با ویژگی‌های جدید و توسعه‌یافته زبیکس نسخه ی 4.0 بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ویژگی های جدید در زبیکس نسخه ی 4.0:

تصویرسازی پیشرفته با کمک انواع گراف

Graph widgetها در زبیکس نسخه ی 4.0 به طور کامل از نو طراحی شده تا مجموعه داده‌ها را به بهترین نحو به معرض نمایش بگذارد. این ویجت این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که گراف‌های متنوع ایجاد کرده یا بر روی دیتاست‌های متعدد کار کنند. همچنین کاربران برای ایجاد گراف‌ها در این نرم‌افزار می‌توانند از استانداردهای پیش‌فرض استفاده کرده یا این که سلیقه شخصی‌شان را نیز جهت ترسیم گراف‌ها لحاظ کنند. پیکره ‌بندی و ترسیم مرحله به مرحله این گراف‌ها، سبب می‌شود که داده‌ها به بهترین نحو ممکن قابل نمایش بوده و مشکلاتی که ممکن است در انتقال اطلاعات، ذخیره‌ سازی آن‌ها و… به وجود آمده باشد به خوبی درون گراف‌ها دیده شده و مدیریت شوند.

تصویرسازی پیشرفته با کمک انواع گراف

انتخاب محدوده زمانی به آسانی

time range selector از دیگر بخش‌های زبیکس نسخه ی 4.0 است که مجدداً طراحی شده تا نسبت به نسخه پیشین کاربرپسندتر باشد. برای انتخاب محدوده زمانی می‌توانید از دستورات ساده یا دستوراتی که به صورت ترکیبی نوشته می‌شوند استفاده کنید. به عنوان مثال با نوشتن عبارت به صورت ” now” می‌توانید داده‌هایی که هم اکنون مبادله می‌شوند را مشاهده کرده و با نوشتن عبارت به صورت ” now-1d/d” این امکان را خواهید داشت که بازه زمانی مشخصی را برای نظارت‌های دوره‌ای مشخص کنید تا بتوانید هر چه سریع‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشید. پس از انتخاب دوره زمانی مورد نظر می‌توانید روی اطلاعات نمایش داده شده زوم کرده یا برای مشاهده اطلاعات به طور دقیق به سمت عقب و جلو حرکت کنید.

انتخاب محدوده زمانی به آسانی

حفظ تمرکز و پرهیز از هر گونه حواس پرتی

طراحان زبیکس نسخه ی 4.0 به این نکته توجه ویژه‌ای داشته‌اند که کاربرانی که مسئول نظارت و مانیتورینگ شبکه هستند باید دقت زیادی داشته باشند و حفظ تمرکز آن‌ها هنگام کار از ضروریات است؛ بنابراین در طراحی نسخه جدید این نرم‌افزار Kiosk mode ها برای video wall ها بهبود داده شده‌اند و امکان نمایش تمام page ها به صورت فول اسکرین یا تمام صفحه وجود دارد. داشبورد، وقایع، آخرین داده‌های مبادله شده و سایر قسمت‌های منوی مانیتورینگ در این حالت قابل دسترسی و استفاده خواهند بود و کلیه ویجت‌های داشبورد بسیار واضح و شفاف و بدون هیچگونه توضیحاتی ارائه شده‌اند.

حفظ تمرکز و پرهیز از هر گونه حواس پرتی

نمایش جزییات بیشتر در حالت compact view mode

قابلیت جدید compact view mode در زبیکس نسخه ی 4.0 با توجه به نیاز مهندسین NOC برای دریافت اطلاعات با جزییات بیشتر ارائه شده است. این قابلیت میزان بهره‌وری ناظران شبکه را افزایش داده و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که دسته بندی مشخصی برای مشکلات پیش آمده بر اساس اولویت‌های آن‌ها داشته باشند و راحت‌تر مشکلاتی که در بستر شبکه وجود دارد را شناسایی و برطرف نمایند.

بنابراین compact view mode با نمایش اطلاعات در قالب فشرده این امکان را فراهم می‌کند که وقایعی که در یک لحظه رخ می‌دهند به صورت همان زمان قابل مشاهده باشند تا نظارت بهتری بر روی آن‌ها داشته باشید.

نمایش جزییات بیشتر در حالت compact view mode

سرعت و امنیت بیشتر با distributed monitoring

زبیکس نسخه ی 4.0 از پروکسی برای فشرده‌سازی هر آنچه در بستر شبکه مبادله می‌شود بهره می‌گیرد. این پروکسی به صورت پیش فرض درون این نرم‌افزار فعال بوده و برای استفاده نیاز به فراخوانی آن نخواهید داشت. با وجود این قابلیت، اطلاعاتی که در بستر شبکه منتقل می‌شوند به طور کامل فشرده شده و حجم آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همین امر سبب می‌شود که ترافیک کلی شبکه کاهش پیدا کرده و عملکرد آن بهبود پیدا کند.

سرعت و امنیت بیشتر با distributed monitoring

بهترین workflow برای حل سریع‌تر مشکلات

Workflow های پیشرفته برای حل مشکلاتی که در بستر شبکه وجود دارند روشی کارآمد و انعطاف پذیر محسوب می‌شوند. این قابلیت اطلاعات کاملی درباره manual action ها و عملیاتی که مربوط به یک مشکل بخصوص است را در اختیارتان قرار می‌دهد تا درباره فعالیت دیگر افرادی که درگیر این موضوع بوده‌اند اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید.

بهترین workflow برای حل سریع‌تر مشکلات

محدود کردن دسترسی کاربران با Tag based permission

Tag based permission ها که در زبیکس نسخه ی 4.0 وجود دارند، انعطاف‌پذیری این نرم‌افزار را جهت استفاده تا نهایت ممکن افزایش داده‌اند، به گونه‌ای که با استفاده از این قابلیت می‌توانید اجازه مشاهده اطلاعات کلی را به بعضی از کاربران بدهید، در حالی که دیگر افراد می‌توانند به اطلاعاتی محدودتری که با استفاده از این تگ‌ها تنظیم شده‌اند دسترسی داشته باشند.

محدود کردن دسترسی کاربران با Tag based permission

Accessibility مناسب

در تمام نرم‌افزارهایی که بر پایه تکنولوژی‌های نوین طراحی و عرضه شده‌اند، تنظیمات دسترسی مناسب یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مورد توجه بوده است. تا هر اندازه که در این قسمت دقت بیشتری به خرج داده شده و نرم‌افزار کاربر پسند تر طراحی شده باشد، محبوبیت آن نزد مصرف‌کنندگان نهایی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل تیم مشهور زبیکس برای طراحی زبیکس نسخه ی 4.0 دو طراحی متفاوت را با بالاترین سطح از کنتراست‌های رنگی در نظر گرفته است تا Zabbix UI شبیه به یک قالب کاملاً سفارشی به نظر برسد. اطلاعات در این نرم‌افزار در قالب جدول‌هایی منظم به معرض نمایش گذاشته شده‌اند که کاربر به راحتی می‌تواند با کلیک کردن بر روی جدول به هر آنچه نیاز دارد دسترسی داشته باشد و تنظیمات مورد نظرش را انجام دهد.

به محض این که چند ساعت از نرم‌افزار متن باز زبیکس نسخه ی 4.0 استفاده ‌کنید متوجه می‌شوید که زبیکس بیش از این که به فروش بیشتر محصولاتش توجه داشته باشد، به راحتی کاربران و رضایت خاطر آن‌ها توجه نشان می‌دهد و به همین دلیل است که بهترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه در سال‌های متوالی تنها توسط این تیم طراحی و توسعه داده شده‌اند.

منبع: سایت زبیکس