بزرگان IT جهان خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شدند

عکسی مرتبط به گزارش بزرگان IT جهان خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شدند

ده‌ها مدير موفق شرکت‌هاي تکنولوژي ايراني و آمريکايي و چندين کارآفرين مشهور و استاد دانشگاه در يک کنفرانس در دانشگاه برکلي آمريکا خواستار لغو تحريم‌ها عليه ايران و رفع موانع سرمايه‌گذاري در ايران شدند. در اين کنفرانس يک‌روزه که تحت نام Bridge (پل) برگزار شد، تجربه‌هاي موفق شرکت‌ها و شخصيت‌ها در ايران و آمريکا و فرصت‌هاي مناسب توسعه ديجيتالي ايران مورد بحث قرار گرفت. ديويد مک کلور، کارآفرين مشهور در يک سخنراني بااعلام اينکه به‌زودي سرمايه‌گذاري روي ده‌ها استارت‌آپ ايراني را آغاز مي‌کند از ايرانيان خارج از کشور خواست با سرمايه‌گذاري کوچک حداقل ?? هزار دلاري روي شرکت‌هاي استارت‌آپ جهشي بزرگ را در صنعت آي‌تي ايران رقم بزنند. بابک پرويز، مبدع اصلي عينک گوگل نيز که هم‌اکنون يکي از مديران ارشد آمازون است، در سخنراني خود در کنفرانس «پل» چشم‌انداز سرمايه انساني ايران را حتي از چين و هند هم بالاتر دانست. در اين کنفرانس همچنين استادان دانشگاه‌هاي ايراني موانع و محدوديت‌هاي علمي ناشي از تحريم‌ها را براي دانشجويان مطرح کردند. همچنين تعدادي از مديران شرکت‌هاي بزرگ آي‌تي در ايران نيز ضمن برشمردن موانع توسعه آي‌تي در کشور، خواستار تبادل تجربيات علمي و تجاري بيشتر بين شرکت‌هاي ايراني و سيليکون‌ولي شدند.

گزارش «دنياي اقتصاد» از کنفرانس پل دانشگاه برکلي:

ده‌ها  مدير و کارآفرين ايراني و خارجي زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري تکنولوژي در ايران را بررسي کردند

ديويد مک کلور يک کارآفرين مشهور آمريکايي:

من به تحريم‌ها عليه ايران اهميتي نمي‌دهم و با سرمايه‌گذاري در ايران عملا نشان مي‌دهيم که اين خواست ما است.

شهرام شريف در اين رابطه گفته است که ده‌ها کارآفرين و مدير موفق از جهان تکنولوژي در يک کنفرانس يک روزه در دانشگاه برکلي گردهم آمدند تا چالش‌ها و موانع پيش‌روي توسعه کارآفريني و سرمايه‌گذاري در صنعت آي تي در ايران را بررسي کنند. هدف اين کنفرانس که با عنوان Bridge (پل) برگزار شد، ايجاد يک ارتباط يا يک پل بين سيليکون ولي و ايران بود. تمثيلي که در طرح گرافيکي خود کنفرانس (ارتباط بين سي‌و‌سه پل اصفهان به گلدن گيت سانفرانسيسکو) هم متجلي شده بود. در جريان اين کنفرانس تعداد قابل توجهي از ايرانيان موفق خارج از کشور از نزديک با فضاي آي‌تي در ايران آشنا شدند و برخي از کارآفرينان مشهور جهان تکنولوژي هم از تمايل خود براي حضور در ايران و سرمايه‌گذاري روي شرکت‌هاي استارتاپ و صنعت آي‌تي ايران سخن گفتند. مديران ايراني شرکت‌هاي بزرگ موفق تکنولوژي در آمريکا هم تجربيات خود را براي شکل‌دهي يک صنعت يا شرکت موفق در اختيار حاضران گذاشتند

کنفرانس پل يکي از معدود تلاش‌هاي سال‌هاي اخير براي نزديک کردن چندين گروه ذينفع در حوزه آي‌تي به هم بود، اما در عين حال مهم‌ترين هدف همه سخنرانان و حاضران ارتقاي جايگاه ايران با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي کشورمان در اين عرصه بود

 از اسکايپ و استوني الگو بگيريم 

کنفرانس با سخنان کوتاه جک سيترين مدير انستيتو مطالعات دولتي دانشگاه برکلي آغاز شد و پس از او بهروز عبدي مدير شرکت  اينونسنس پشت تريبون ايستاد. او نخستين نفري بود که در اين کنفرانس به سرمايه انساني به‌عنوان يک مزيت اصلي اشاره کرد و پس از او نيز بسياري از سخنرانان سرمايه انساني ايران را مورد تاکيد قرار دادند.

کامران الهيان يکي از برگزارکنندگان اين کنفرانس در سخنانش به گاندي اشاره کرد که رهنمودهايش يکي از فقيرترين کشورهاي جهان را به جمع 10 اقتصاد برتر دنيا آورد. الهيان گفت که بايد گذشته را فراموش کنيم با ساختن اقتصاد به سمت آينده حرکت کنيم، درست مانند کاري که در کشور استوني با ساخت اسکايپ انجام شد. (مايکروسافت بعدا اسکايپ را خريد).الهيان گفت که ما به کارآفرينان بدون مرز نياز داريم که فارغ از سياست‌ها آنچه را درست است انجام دهند

روي استارت‌آپ کشورتان سرمايه‌گذاري کنيد

ديويد مک کلور که ازجمله کارآفرينان مشهور و مديرعامل شرکت 500 استارت‌آپ است، سخنران بعدي مراسم بود. او در جريان صحبت‌هايش در اين کنفرانس تلاش کرد کارآفرينان خارج از کشور را به سرمايه‌گذاري در ايران ترغيب کند و خود نيز از سرمايه‌گذاري ??? هزاردلاري روي ?? استارت‌آپ ايراني خبر داد

مک کلور که تاکنون در بيش از10 استارت‌آپ در سراسر جهان  سرمايه‌گذاري کرده، گفت که صنعت نرم‌افزار مي‌تواند فرصت‌هاي جديدي براي ايران ايجاد کند.مک کلور بااشاره به مشابهت‌هايي از بازار ترکيه و اندونزي به ايران گفت که من به تحريم‌ها عليه ايران اهميتي نمي‌دهم و با سرمايه‌گذاري در ايران عملا نشان مي‌دهيم که اين خواست ما است.

بابک پرويز که از او به عنوان مخترع عينک گوگل نام مي‌برند و هم‌اينک يکي از مديران شرکت آمازون است، از ديگر سخنران اين کنفرانس بود. او چشم‌انداز سرمايه انساني ايران را فوق‌العاده و حتي از هند و چين هم بالاتر دانست. بابک پرويز گفت که هر کشوري پتانسيل‌هاي خود را دارد و نياز نيست لزوما از ساير کشورها الگوبرداري کند

دنيا روي استعدادهاي ايران حساب باز مي‌کند

محمود نظاري، رئيس هيات مديره همکاران سيستم هم در سخنراني خود در کنفرانس Bridge 2014 گفت: «استعدادهاي جوانان ايراني کشف نشده است. به نظر من ما در ايران جوانان بسيار مستعد، به روز و خود انگيخته داريم که دنيا مي‌تواند روي آنها حساب کند». نظاري عدم آمادگي اکوسيستم براي توسعه فناوري، بي‌توجهي به کپي‌رايت، مهاجرت و فرار مغزها، عدم ارتباطات بازار سهام ايران و آي‌تي را از جمله چالش‌هاي پيش روي صنعت آي‌تي در ايران عنوان کرد

وي در ادامه برخي از دلايل موفقيت همکاران سيستم را برشمرد و گفت: «سخت کوشي در کنار ارتباط صميمانه، تمرکز بر توسعه منابع انساني، نگاه به مدل‌هاي موفق دنيا، توجه به مساله حاکميت شرکتي، سرمايه‌گذاري بر پرورش مديران جوان داخل سازمان و توجه به مشتري، از مهم‌ترين عوامل موفقيت شرکت بوده است.»

محمود نظاري، در انتهاي سخنان خود، با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود در ايران گفت: «ايران با داشتن جوانان مستعد و تحصيلکرده در حوزه فناوري، آمادگي رو به رشد براي پذيرش دنياي ديجيتال و نيازهاي روز افزون در حوزه فناوري اطلاعات، يک بازار خوب و با پتانسيل در حوزه IT به شمار مي‌رود. اعزام نيروهاي IT ايراني به سيليکون ولي براي کار در آن محيط و يادگيري و همچنين اعزام نيروهاي سيليکون ولي به ايران براي کار محيط آي تي ايران، مي‌تواند يک نمونه خوب همکاري براي تبادل دانش و تجربه باشد.» 

از شکست نبايد ترسيد

دکتر فريدون قاسم‌زاده مديرعامل افرانت از ديگر سخنرانان پنل نخست اين کنفرانس بود که در سخنانش گفت که بازار اينترنت ايران يکي از دست‌نخورده‌ترين بازارها است. مديرعامل افرانت نيز جمعيت جوان و تحصيلکرده را از فرصت‌هاي عالي ايران برشمرد و گفت که ايران هر سال ? هزار فارغ‌التحصيل در زمينه‌هاي آي‌تي دارد. قاسم‌زاده همچنين گفت که افرانت نخستين شرکت اينترنتي است که وارد بورس شده و طي سه سال سهام آن ?? برابر رشد داشته است. 

قاسم زاده همچنين به يک نقل قول اشاره کرد و گفت: براي پرورش نوآوري بايد هزينه شکست را پايين آورد.نازنين دانشور بنيانگذار سايت تخفيفان از ديگر سخنرانان اين مراسم بود. او گفت که از سال 1390 به ايران بازگشته و با راه‌اندازي سايت تخفيفان و داشتن يک ميليون عضو به سود قابل توجهي رسيده است. او يکي از مشکلات تجارت الکترونيکي در ايران را نماد الکترونيک دانست، ولي در عين حال اشاره کرد که به‌رغم مشکلات آينده آي‌تي در ايران روشن است. او خطاب به کارآفرينان گفت که به سمت ايران حرکت کنيد  از آينده نترسيد. آراد رستم پور مديرعامل و بنيانگذار شرکت زن هلث سخنران بعدي بود او گفت کارآفرين کسي است که اگر 100 نفر هم گفتند نه او آري بگويد. به گفته رستم پور از شکست نبايد ترسيد اگر مي‌ترسيديم اين چيزهايي که الان هست نبود. به گفته رستم‌پور، کارآفرينان مشخصه‌هاي زيادي دارند، اما يکي از مهم‌ترين آنها تسليم نشدن در برابر موانع است که غير ممکن‌ها را به ممکن تبديل مي‌کند.شهاب جوانمردي مديرعامل شرکت فناپ  نيز در اين کنفرانس گفت که طي پنج سال گذشته شرکت فناپ هر سال 80 درصد رشد داشته است.

بلوغ براي سرمايه‌گذاري

دکتر يحيي تابش استاد دانشگاه شريف هم در سخنراني خود با ارائه نقاط عطف تاريخ توسعه علمي در ايران از صفويه تاکنون گفت که ايران به بلوغ لازم براي سرمايه‌گذاري‌هاي کليدي رسيده است. سعيد عميدي از شرکت Plug&Play و پژمان نوزاد از جمله ايرانيان موفق در عرصه سرمايه‌گذاري تکنولوژي بودند که به بيان تجاربي از زندگي خود پرداختند.  دکتر علي فتوت استاد دانشگاه شريف نيز با اشاره به وضع فارغ‌التحصيلان ايراني تحصيلکرده در ا روپا و آمريکا گفت ايران و آمريکا در اين زمينه هر دو بازنده‌اند.  وي با بيان آنکه آنچه در آمريکا در مورد ايران شنيده مي‌شود با واقعيت‌هاي ايران منطبق نيست به تضييقات ناشي از تحريم‌ها بر عملکردهاي تحقيقاتي دانشجويان خود اشاره و آرزو کرد اين رفتارها روزي به پايان برسد. 

دکتر داريوش زاهدي استاددانشگاه برکلي (برنامه کارآفريني در توسعه خاورميانه) جمع‌بندي نهايي اين کنفرانس را ارائه داد و در سخناني صريح گفت که تمام سخنرانان پي در پي خواستار لغو يا سبک شدن تحريم‌ها و  فراهم شدن امکان سرمايه‌گذاري در ايران هستند. 

منبع: کنفرانسBridge 2014