ویندوز سرور 2016 همراه با تکنولوژی container

containerization-shipping-loading-binary-code-data-containers-170886508-thinkstock-100564859-primary.idge

پیش نمایش بعدی  ویندوز سرور 2016 از  container های ویندوز و لینوکس به طور کامل پشتیبانی خواهند کرد.

بعد از آنکه شرکت مایکروسافت اعلام کرد که بعد از (14 جولای)، هیچ آپدیت امنیتیی برای نسخه های ویندوز سرور 2003 صادر نمی کند، اینبار با خبری جدید کاربران خود را شگفت‌زده کرد.

مایک شوتز، مدیر کل بازاریابی محصولات سرور و ابزار مایکروسافت گفت:یکی از گرایش هایی که ما شاهد آن هستیم microservice ها  و container ها هستند که انعطاف بیشتری برای گسترش برنامه ها را فراهم می کنند.

اگرچه فناوری container نزدیک به ده سال است که وجود دارد ولی محبوبیت آن با انتشار نرم افزار منبع باز کانتینر Docker که سال گذشته منتشر شد فوق العاده افزایش یافته است.

توسعه دهندگان و مدیران می توانند برنامه ها و اجزای درون کانتینر خود را به صورت پکیج در بیاورند و به راحتی به سرورها مختلف منتقل کنند. بر خلاف ماشین مجازی کامل که با سیستم عامل خود همراه است، کانتینرها بر سیستم عامل سرور میزبان متکی هستند، که باعث می شود سریعتر و سبک تر نسبت به ماشین های مجازی کامل گسترش یابند .

شوتز گفت: به طور خاص، رشد خدمات اینترنتی در ابعاد بزرگ، که نیاز به تقویت و کاهش آن بسته به نوع  استفاده، متغیر است، وجود یک درایور بزرگ کانتینر تاثیر گذار بوده است. مایکروسافت و گوگل هر دو از کانتینر برای عملیات ابر خود استفاده کرده اند.کانتینر همچنین سرعت چرخه توسعه را افزایش می دهد.

توسعه دهنده می تواند برنامه کاربردی را در لپ تاپ بسازد، سپس آن را به سرعت تست کند و محصول تولید شده را در سرور و یا ابر گسترش دهد.

مایکروسافت با استفاده از ویندوز سرور 2016 در حال فراهم کردن زمینه ای برای استفاده راحت از کانتینر در کسب و کارهاست.

این سیستم عامل از کانتینر بر پایه Docker، که روی کرنل لینوکس اجرا شده و در ماشین مجازی Hyper-V اجرا می شود، پشتیبانی می کند. همچنین از سیستم Windows Hyper-V Containers که جدیدا توسط مایکروسافت اعلام شده است پشتیبانی خواهد کرد.

کاربران می توانند از طریق command line، نرم افزار Docker  را برای مدیریت کانتینرهای ویندوز و لینوکس سازماندهی کنند.

شوتز گفت: که رویکرد مبتنی بر کانتینر در مدیریت برنامه های کاربردی موجب به وجود آمدن مفهوم  microservice ها شده است.

برنامه های کاربردی پیچیده می توانند به اجزای مختلف تقسیم شوند، که هر جز، از جمله پایگاه داده و یا Web server، در یک کانتینر جداگانه نصب می شوند.