زبیکس 4.4، بینهایت قابلیت در یک مانیتورینگ جامع

زبیکس 4.4، بینهایت قابلیت در یک مانیتورینگ جامع

بعد از انتشار زبیکس 4.2 و افزایش چشمگیر قابلیت‌های این سیستم، زبیکس نسخه جدید این سیستم، زبیکس 4.4، را معرفی نمود. در راستای فعالیت‌های پیشین این سیستم مانیتورینگ جامع جهت ارتقا سطح کیفی این سیستم و تامین حداکثری رضایت کاربران، این بار نیز ویژگی‌های متعددی را هم از نظر ظاهری و هم ساختاری، معرفی نموده است. با ما همراه باشید تا این ویژگی‌ها را دقیق‌تر بررسی نماییم.

معرفی نسل جدید agentهای زبیکس

زبیکس در این نسخه از نسل جدید agentهای خود رونمایی کرد. zabbix_agent2 قابلیت‌های متعددی را در خود جای داده است از جمله:

  • نوشته شده به زبان GO
  • ساختار Plugin جهت مانیتورینگ سرویس‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون
  • امکان نگهداری وضعیت در بین بررسی‌ها (به عنوان مثال ایجاد ارتباط پیوسته با پایگاه داده)
  • برنامه زمانی تعبیه شده جهت پشتیبانی از بازه‌های زمانی منعطف
  • استفاده بهینه از شبکه با استفاده از انتقال حجیم داده‌ها
  • توسعه سیستم‌های تحت پوشش

برای بررسی کامل این ویژگی‌ها به توضیحات زبیکس در مورد zabbix_agent2 مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که زبیکس اعلام نموده است که این ویژگی تغییری در وضعیت پشتیبانی در نوع قدیمی agentها ایجاد نخواهد نمود.

معرفی نسل جدید agentهای زبیکس

یکپارچگی بیشتر با سیستم‌های ارسال تیکت و هشدار

با توجه به اهمیت ارسال کارآمد هشدارها، زبیکس در این نسخه با استفاده از یک موتور مبتنی بر جاوا اسکریپت این امکان را فراهم نموده است تا با تعریف منطق‌های مدنظر بهترین استفاده را از سیستم‌های ارسال هشدار داشته باشید. این ویژگی یکپارچگی را به نحوی فراهم می‌آورد که شما می‌توانید تنها با یک کلیک از طریق رابط گرافیکی به مورد مدنظر در سیستم تیکتینگ خود وارد شده، پیام ارسال نموده و سایر اقدامات مدنظر خود را صورت دهید. برای مطالعه بیشتر در این خصوص می‌توانید از طریق یکپارچگی با سیستم‌های هشدار عمل کنید.

تعیین ساختار برای تمپلیت‌های زبیکس

داشتن یک ساختار منسجم برای تمامی سازندگان، توسعه‌دهندگان و کاربران زبیکس ضروری است. به همین منظور در نسخه 4.4 زبیکس، راهنمای ساختارمندی برای تمپلیت‌ها در نظر گرفته شده است. این ساختار که به صورت فایل‌های XML/JSON است، به صورتی ساده‌سازی شده است که بتوان با استفاده از یک Text Editor ساده، تغییرات مدنظر را صورت داد. این ساختار جدید بر روی اکثر تمپلیت‌های موجود ایجاد گردیده است.  

تعیین ساختار برای تمپلیت‌های زبیکس

پشتیبانی رسمی از TimescaleDB

با وجود اینکه قابلیت استفاده از TimescaleDB در زبیکس 4.2 معرفی گردید، با این وجود زبیکس به دلیل بررسی تمام جنبه‌های این یکپارچگی ، به کاربران هشدارهایی را در خصوص استفاده از این سیستم داده بود. در زبیکس 4.4، این بررسی به اتمام رسیده و در حال حاضر زبیکس به طور رسمی TimescaleDB را علاوه بر سرویس‌هایی از قبیل  MySQL، PostgreSQL، Oracle و DB2 پشتیبانی می‌نماید. این سرویس با عملکرد بالا، قابلیت حذف خودکار داده‌های منسوخ شده و امکان نگهداری آسان‌تر نسبت به پایگاه‌های داده سنتی می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب در نظر گرفته شود.

پشتیبانی رسمی زبیکس از TimescaleDB

بهبود نمایش اطلاعات برای آیتم‌ها و حدود آستانه

زبیکس در این نسخه بهبود قابل ملاحظه‌ای را در نمایش توضیحات مرتبط با آیتم‌ها و حدود آستانه ایجاد نموده است. این توضیحات به کاربران و متخصصین در راستای درک کامل معنای و هدف آیتم‌های جمع‌آوری شده، جزییات مشکلات، رفع مسائل مرتبط با حدود آستانه و بسیاری موارد دیگر کمک شایانی می‌نماید.

بهبود نمایش اطلاعات برای آیتم‌ها و حدود آستانه

گزینه‌های پیشرفته نمایشی

در این نسخه شاهد بهبود در داشبوردها و ابزارهای کمکی مربوطه (Widget) هستیم. این بهبود در ابعاد مختلف این موضوع از قبیل ایجاد، مدیریت و انجام تغییرات بر روی پارامترهای ابزارهای کمکی صورت پذیرفته و شما می‌توانید تنها با یک کلیک ماوس، تغییرات مدنظر خود را صورت دهید. همچنین ساختار بخش‌بندی در داشبورد به گونه‌ای ایجاد گردیده تا امکان استفاده مناسب در صفحات و دیوارهای نمایش کاملا عریض (ultra-wide) نیز میسر باشد. بهبود در نمایش اطلاعات مشکلات، معرفی یک ابزار کمکی در نمایش گراف‌ها  و همچنین امکان نمایش تمامی ابزارهای کمکی در حالت header-less از جمله سایر موارد است.   

گزینه‌های پیشرفته نمایشی

ترکیب گراف‌های میله‌ای و تجمیع داده‌ها

این نسخه از زبیکس که بیش از پیش قابلیت‌های مرتبط با گراف‌ها و ابزارهای کمکی مرتبط با این موضوع را در خود دارد، اکنون امکان تجمیع داده‌ها (data aggregation) را نیز اضافه نموده است. از ترکیب این 2 قابلیت امکان آنالیز داده‌های طولانی‌مدت و برنامه‌ریزی در خصوص ظرفیت سیستم بیش از پیش میسر گردیده است. دریافت اطلاعات بیشتر از طریق گراف‌های میله‌ای در زبیکس 4.4.

ترکیب گراف‌های میله‌ای و تجمیع داده‌ها

پشتیبانی رسمی از پلتفرم‌های جدید

زبیکس 4.4 علاوه بر تمامی مواردی که تاکنون به عنوان پکیج‌های رسمی زبیکس در نظر گرفته می‌شدند، پلتفرم‌های زیر را نیز مدنظر قرار داده است:

  • SUSE Linux Enterprise Server 15
  • Debian 10
  • Raspbian 10
  • Mac OS/X
  • RHEL 8
  • MSI for Windows Agent

شما می‌توانید بررسی کامل‌ پلتفرم‌های موجود و دریافت آن‌ها را از طریق دانلود پلتفرم‌های زبیکس انجام دهید.  

پشتیبانی رسمی از پلتفرم‌های جدید

ایجاد تنها با یک کلیک از طریق سیستم‌های ابری

زبیکس در این نسخه این امکان را فراهم آورده است تا به آسانی از طریق کانتینرها و ایمیج‌های آماده به استفاده در کمترین زمان سیستم زبیکس خود را راه‌اندازی نمایید. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • AWS
  • Azure
  • Google Cloud Platform
  • Digital Ocean
  • Docker

همچنین به منظور راه‌اندازی هر چه آسان‌تر این سیستم، امکان ایجاد و راه‌اندازی زبیکس از طریق کلادینو نیز میسر گردیده است، تا بتوانید بدون درگیری در مورد نحوه پرداخت و محدودیت دسترسی‌، سرور خود را راه‌اندازی نمایید.  

ایجاد تنها با یک کلیک از طریق سیستم‌های ابری

ثبت‌نام خودکار به صورت امن

در نسخه 4.4 زبیکس، امکان استفاده از گزینه اختیاری رمز‌گذاری PSK را فراهم نموده است تا کاربران بتوانند اضافه نمود هاست‌ها را از طریق ثبت‌نام خودکار (auto registration) به همراه رمزگذاری اتوماتیک صورت دهند. اکنون شما می‌توانید تا اجازه ثبت‌نام خودکار را برای تجهیزات شبکه با PSK، رمزگذاری نشده و یا هر دو صادر نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید بر روی ثبت‌نام خودکار در نسخه 4.4 کلیک نمایید.

ثبت‌نام خودکار به صورت امن

پیش‌پردازش از طریق JSONPath پیشرفته

زبیکس 4.4 در امتداد پیشرفت‌های نسخه پیشین در خصوص پیش‌پردازش (preprocessing)، امکان استفاده از ساختارهای پیچیده JSONPath را فراهم آورده است. از این طریق امکان فعالیت‌های پیچیده‌ی پیش‌پردازش از قبیل تجمیع و جستجو میسر خواهد بود. همچنین پیش‌پردازش را می‌توان جهت انجام بهتر جستجو سطح پایین (low-level discovery) صورت داد و که با این کار فعالیت‌های خودکارسازی (automation) و کشف (discovery) به نحو بهتری صورت می‌پذیرد.

پیش‌پردازش از طریق JSONPath پیشرفته

توضیحات برای ماکروهای سمت کاربر

استفاده از ماکروهای سمت کاربر (user macro) راهکاری است که به منظور آسان‌سازی تنظیمات زبیکس و انجام تنظیمات وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا و به منظور مدیریت مناسب‌تر ماکروها، امکان اضافه نمودن توضیحات در مورد هر یک از ماکروها در زبیکس 4.4 مورد توجه قرار گرفته است که از این طریق می‌توانید از کاربرد هر یک از ماکروها به آسانی آگاه گردید.

توضیحات برای ماکروهای سمت کاربر

جمع‌آوری کارآمدتر داده‌های پیچیده   

زبیکس 4.4 همانند نسخه قبل از اهمیت روش‌های جمع‌آوری داده قافل نبوده است. به همین منظور جمع‌آوری و کشف داده‌های WMI، JMX و ODBC از طریق بررسی‌های جدید آرایه‌ها با ساختار JSON بهبود یافته است. همچنین در این نسخه پشتیبانی از پایگاه‌های داده VMWare برای مانیتورینگ VMWare و سرویس‌های سیستمی لینوکس اضافه گردیده است. همچنین روش جدید در پیش‌پردازش برای تبدیل ساختار CSV به JSON معرفی گردیده است.

جمع‌آوری کارآمدتر داده‌های پیچیده

سایر قابلیت‌های زبیکس 4.4

از جمله سایر تغییرات در زبیکس نسخه 4.4 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیش‌پردازش داده‌های از نوع XML به دست آمده از طریق LLD
  • افزایش تعداد آیتم‌های وابسته به 10 هزار عدد
  • افزایش تبدیل خودکار به پیش‌پردازش JSONPatch
  • اضافه نمودن اسم هاست (Host name) به فایل‌های خروجی در لحظه
  • افزایش قابلیت در agentهای ویندوزی
  • ایجاد قابلیت در نظر نگرفتن برخی مقادیر در پیش‌پردازش به دلیل خطا
  • افزایش قابلیت در بخش آخرین داده (Latest data) به منظور ایجاد دسترسی به داده‌های عملیاتی مربوط به آیتم‌ها
  • بهبود در ارائه توضیحات مرتبط با توضیحات سطوح آستانه
  • بهبود در ساختارهای مرتبط با اعلام هشدار
  • ارتقا و به روز رسانی در داشبورد پیش‌فرض
  • در نظر گرفتن قابلیت انتخاب میان connect to dns و connect to IP در ثبت‌نام خودکار هاست‌ها
  • اضافه نمودن پشتیبانی از ماکروی {EVENT.ID} برای حدود استانه از نوع URL
  • حذف المان “Screen”
  • قابلیت یادآوری آخرین داشبورد ایجاد شده توسط ابزار کمکی (widget) و امکان استفاده مجدد از آن
  • امکان تعیین تنظیمات مرتبط با نمایش عنوان ابزارهای کمکی برای هر ابزار کمکی

همچنین تغییرات دیگری نیز در این نسخه ایجاد گردیده است که می‌توانید از طریق لیست کامل تغییرات در زبیکس 4.4 آن‌ها را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

زبیکس با انتشار نسخه 4.4 سیستم خود همانند گذشته توجه به نیاز کاربران را به نمایش گذاشت. این قابلیت‌ها امکان استفاده آسان‌تر از این سیستم و بهبود آن را فراهم آورد و این امر را نمایان ساخت که دلیل برگزیده شدن زبیکس به عنوان یکی از برترین سیستم‌های مانیتورینگ شبکه در سطح دنیا توسط موسساتی همچون

IT Central Station و Gartner چیست. سدیدآفرین همراستا با سایر نمایندگان شرکت زبیکس، به زودی وبیناری را در خصوص بررسی کامل نسخه 4.4 برگزار خواهد نمود که اطلاع‌رسانی‌های در این زمینه از طریق راه‌های ارتباطی این شرکت از جمله وب‌سایت، لینکدین و توییتر صورت خواهد پذیرفت.