مانیتورینگ سیستم آنلاین رزرو بلیط Makemytrip

مانیتورینگ سیستم آنلاین رزرو بلیط Makemytrip

مقدمه

احتمالا شما هم تاکنون بلیط خود را به صورت آنلاین تهیه کرده‌اید. امروزه سیستم‌های بسیاری به ارائه خدمات بلیط، از هواپیما گرفته تا تئاتر، می‌پردازند و اکثر ما از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنیم. سامانه‌هایی که صرفا خروجی آن را دیده و از اتفاقاتی که در بستر آن در جریان است بی‌اطلاعیم. برای دریافت این خدمات گروهی از متخصصین با بکارگیری سیستم‌های متنوع در تلاش هستند تا بهترین تجربه را برای کابران به ارمغان آوردند.
از جمله مهمترین ابزارهای مورد استفاده سیستمی است که امکان مانیتورینگ سیستم آنلاین رزرو بلیط را به طور جامع فراهم آورد. برای رفع این مشکل، Makemytrip، یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رزرو بلیط در هند ساختاری را با استفاده از زبیکس ایجاد نموده تا به کمک آن بتواند این فعالیت را به بهترین نحو ایجاد نماید.

شرکت Makemytrip

این شرکت که در سال 2000 تاسیس گردیده، با ارائه انواع از جمله رزرو بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و همچنین ارائه انواع بسته‎های مسافرتی و خدمات اسکان توانسته تا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در این حوزه در هند قلمداد شود. این شرکت علاوه بر فعالیت در هند، دفاتری را نیز در شهرهای نیویورک و سیدنی نیز دایر گردانده و نزدیک به 25 درصد سهم بازار خدمات آنلاین مسافرتی در زمینه رزرو هتل را در اختیار دارد. چنین گستره‌ای از فعالیت با همت بیش از 1500 نفر پرسنل این شرکت امکان‌پذیر گردیده است و آنان در این مسیر ابزارهای گوناگونی را برای رفع نیازهای خود در هر حوزه مورد استفاده قرار داده‌اند. از جمله این ابزارها، به کارگیری ساختاری جامع در جهت مانیتورینگ سیستم آنلاین رزرو بلیط است.

ساختاری جامع جهت مانیتورینگ سیستم آنلاین رزرو بلیط

Makemytrip برای کنترل ساختار گسترده خود به استفاده از سیستمی متشکل از ابزارهای گوناگون روی آورده‌اند. در قلب این سیستم زبیکس قرار دارد. سیستم مانیتورینگی جامع که با یکپارچگی با سیستم‌های همچون OpenTSDB، Kafka، Elasticsearch و Grafana توانسته است تا نیازهای این مجموعه را به بهترین شکل برطرف نماید. وظیفه اصلی زبیکس در مانیتورینگ سیستم آنلاین رزرو بلیط Makemytrip ، اطمینان از وضعیت مناسب سیستم اعم از ماشین‌های مجازی، پایگاه‌های داده و ساختارهای ابری، در کنار ایجاد هشدارهای مناسب می‌باشد.

از آنجایی که مانیتورینگ وضعیت شبکه از اساسی‌ترین موارد در یک تجارت آنلاین است، معیارهای متعددی در این زمینه مورد توجه متخصصان این مجموعه قرار گرفته است. از جمله این معیارها، متوسط بار بر روی CPU، وضعیت حافظه، وضعیت اتصالات، فضای دیسک و همچنین عملکرد سیستم است. برای به دست آوردن این معیارها، ساختاری چند مرحله‌ای در نظر گرفته شده است. در این ساختار، ping برای تعیین وضعیت ارتباطی بین پایگاه‌های داده، Observium برای مانیتورینگ پهنای باند تجهیزات شبکه و Uptime Robot برای بررسی در دسترس بودن سیستم مورد استفاده قرار گرفته است.

سیستم‌های مانیتورینگ به طور کلی از دو ساختار پیروی می‌نمایند: ساختار کششی (pull) و ساختار فشاری (push). این مجموعه از agentهای زبیکس که بر روی هر سرور نصب گردیده است برای ایجاد یک ساختار مانیتورینگ فشاری استفاده نموده است. از جمله موارد خاص این سیستم، مانیتورینگ سیستم‌های ابری این مجموعه بوده است. از آنجایی که سیستم‌های ابری به صورت موقت می‌باشند، کنترل وضعیت آن‌ها با مشکلاتی روبرو است. این مشکل در این مجموعه با استفاده از زبیکس و ویژگی عضوسازی خودکار آن مرتفع گردیده است. با استفاده از این ویژگی معیارهای مورد نظر، از جمله میزان استفاده از CPU و متوسط بار، بر روی تمامی ماشین‌ها به صورت خودکار مانیتور می‌گردد که در نتیجه آن عملکرد سیستم به آسانی قابل مدیریت است. از جمله مواردی که در این ساختار در نظر گرفته شده است، بررسی لحظه‌ای شاخص‌هایی مانند کدهای پاسخگویی HTTP و روند درخواست‌ها است که در جهت شناسایی مشکلات و حل سریع آن‌ها کمک شایانی می‌نماید.

لذت سفر همراه با زبیکس

با توضیحات ارائه شده مشخص است که چه فرآیندهای پیچیده‌ای در پشت صحنه خرید یک بلیط کوچک نهفته است. فرآیندهایی که متخصصان از آن برای ایجاد بهترین تجربه برای شما بهره می‌برند تا بهترین سفر را داشته و از آن لذت ببرید، بدون دغدغه و بدون حتی لحظه‌ای قطعی سیستم.