مانیتورینگ زبیکس در ساختارهای دولتی

عکس اصلی مقاله سدیدآفرین با موضوع مانیتورینگ زبیکس در ساختارهای دولتی

مقدمه

دلیل اصلی این که چرا مانیتورینگ زبیکس در ساختارهای دولتی و در وزارتخانه‌های آن یک فرآیند ضروری به شمار می‌رود، این است که با بودجه کمتر، امکان انجام کارهای بیشتری فراهم می‌شود. راه حل مانیتورینگ زبیکس، به حل سخت‌ترین مشکلات مدیریتی در شبکه IT و همچنین ساده‌سازی زیرساخت فناوری اطلاعات کمک می‌کند که هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیرساخت فنی را کاهش می‌دهد. در بخش دولتی، نظارت و ارزیابی داده‌ها، کلید عملکرد مدیریت و مدیریت استراتژیک است.

هر ساله خدمات عمومی، بیشتر و بیشتر به سمت منابع و فرصت‌های آنلاین گرایش پیدا می‌کنند، بنابراین بخش دولتی اکنون به دسترس بودن و عملکرد خوب این خدمات وابستگی بیشتری دارد. روند نظارت در حال حاضر به یک فرآیند ضروری برای همه نهادهای دولتی و عمومی تبدیل شده است که امکان اطمینان از ثبات و کار مستمر خدمات ارائه شده را به صورت آنلاین فراهم می‌کند.

اما برای آنکه بیشتر با نقاط قوت و همچنین مزیت‌های قطعی مانیتورینگ زبیکس در ساختارهای دولتی آشنا شویم، لازم است تا در ابتدا بدانیم وجود یک دولت هوشمند چه مزیت‌هایی را می‌تواند برای آن جامعه ایفا کند. پس با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

کاربردهای دولت هوشمند برای جامعه

نزدیک به دو دهه است که دولت‌ها و سازمان‌های مرتبط، خدمات الکترونیک خود را بر بستر اینترنت به مردم ارائه می‌دهند. صحبت از هوشمندسازی دولت باعث شده شده است تا مفهوم دولت هوشمند به صورت گسترده مطرح شود.

به موازات فناوری‌های جدید، از دولت‌ها نیز انتظار می‌رود تا بتوانند خدمات دولتی را با سرعتی بالا و به همراه بهترین کیفیت ارائه دهند. وجود فناوری‌های ذخیره‌سازی ابری، شبکه‌های اجتماعی  و داده‌های حجیم باعث شده است تا امکان توسعه پایدار برای دولت‌ها به سادگی فراهم شود. یک دولت هوشمند با استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوظهور سعی می‌کند تا فرآیندهای مختلف را چابک‌تر و انعطاف‌پذیرتر به سرانجام برساند. در چنین حکومتی، افراد جامعه امکان شخصی‌سازی و تعامل بیشتر در فعالیت‌های خود را خواهند یافت.

مزیت‌های دولت هوشمند

ایجاد یک دولت هوشمند مزایای مختلفی را برای ارکان دولت، سازمان‌های دولتی و جامعه در پی خواهد داشت. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های دولت
  • امکان بوجود آمدن شهرهای هوشمند
  • کاهش فساد اداری و بهبود شفافیت در جامعه
  • افزایش کیفیت زندگی مردم و بهبود کارآیی در نهادهای مختلف
  • امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه‌های نوآورانه
  • دسترسی آزاد به اطلاعات و بهبود تعاملات
  • ارائه خدمات آنلاین در هر زمان و مکان

حال که با دولت هوشمند و مزایای آن آشنا شدیم، لازم است تا بدانید یکی از ابزارهای مهم برای پیشبرد اهداف دولت‌ها در زمینه هوشمند سازی، استفاده از یک سیستم مانیتورینگ قوی و پویا در سیستم دولت می‌باشد تا بتواند با اطلاع رسانی‌های به موقع، مدیران را از خطرات احتمالی و خرابی‌هایی که ممکن است برای سیستم‌های آن‌ها رخ دهد، آگاه سازد.

لذا بهترین سیستم مانیتورینگ هوشمند که از نگاه گارتنر نیز در سال 2019 معرفی شد، سیستم مانیتورینگ زبیکس است که در ادامه به نقاط قوت و مزیت‌های استفاده از آن می‌پردازیم.

نقاط بالقوه استفاده از زبیکس

  • نظارت بر در دسترس بودن و عملکرد برنامه‌ها/پروژه‌های عمومی مختلف و منابع آنلاین
  • گزارش خودکار به عموم/جامعه در مورد هر گونه داده جمع‌آوری شده
  • نظارت بر در دسترس بودن خدمات شهری، خدمات حمل و نقل عمومی، روشنایی، و بسیاری از خدمات عمومی دیگر

مزیت‌های قطعی استفاده از زبیکس

  • راه حلی که در پروژه‌های بزرگ به خوبی عمل می‌کند و به سرمایه گذاری قابل توجهی (نه اولیه و نه بعدی) نیاز ندارد
  • سطح بالای عملکرد، سادگی، امکانات کاربردی و آسان برای استفاده از آن‌ها
  • افزایش اثربخشی مخارج بودجه با ارائه داده‌های دقیق و حساب شده در مورد نحوه استفاده از منابع/وجوه عمومی
  • کمک در توجیه سرمایه‌گذاری/هزینه‌ها

نتیجه گیری

دولت الکترونیک یک نیاز عمومی در تمامی جوامع در حال توسعه است که بایستی زیرساخت‌های آن مورد توجه قرار گیرد. ایجاد قوانین لازم برای تدوین فرآیندهای هوشمندسازی می‌تواند یک گام مهم در ایجاد یک دولت هوشمند باشد. دولتی که بتواند با شفافیت، امور اداره کشور را به پیش ببرد و مردم با امید بیشتری تلاش کنند تا کشورشان به توسعه‌ی پایدار دست یابد.

یکی از دغدغه‌های مهم شرکت‌ها در ایران ( به دلیل وجود تحریم‌ها ) شناسایی و استفاده از برترین سیستم‌های مانیتورینگ در کشورمان است. اما خوشبختانه سیستم مانیتورینگ زبیکس در ایران نیز نمایندگی فعال دارد و شرکت سدیدآفرین به عنوان تنها نمایندگی رسمی زبیکس در ایران با بیش از یک دهه تجربه در زمینه مانیتوریگ زبیکس برای شرکت‌های بزرگ و کوچک در ایران، توانسته است این دغدغه مدیران و شرکت‌ها را از بین برده و لذت استفاده از یک سیستم مانیتورینگ هوشمند را فراهم سازد.

در پایان اگر علاقه‌مند هستید تا بدانید که مانیتورینگ زبیکس به غیر از سیستم‌های دولتی در چه صنایع و سیستم‌های دیگری کاربرد دارد، می‌توانید از طریق قسمت مقالات به آنها دسترسی نمایید.