Zabbix Cloud چیست؟

بنر اصلی مقاله سایت سدیدآفرین با موضوع ( zabbix cloud چیست؟)

مقدمه

آیا تا به حال خواسته‌اید یک نمونه از زبیکس را تنها با چند کلیک راه‌اندازی کنید بدون آنکه نگران آماده سازی سرور و تهیه سخت افزار مورد نیاز باشید؟ آیا شگفت‌زده نخواهید شد اگر به شما بگوییم که همواره آخرین نسخه پایدار زبیکس را در اختیار خواهید داشت بدون آنکه خودتان مجبور به انجام مراحل به‌روزرسانی باشید؟ با Zabbix Cloud ،شما به راحتی می‌توانید یک محیط زبیکس کامل و بهینه‌سازی شده برای بهترین عملکرد را تقریباً به‌طور آنی راه‌اندازی کنید. برای آنکه در این رابطه اطلاعات بیشتری را کسب نمایید، با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

فهرست مطالب

  • Zabbix Cloud چیست؟
  • راه‌اندازی یک Zabbix Cloud node
  • ارتقاء سطح محاسباتی و فضای ذخیره‌سازی Zabbix Cloud node
  • به‌روزرسانی‌های خودکار به آخرین نسخه
  • پشتیبان‌گیری از Zabbix Cloud node
  • دوره‌های نگهداری از Zabbix Cloud node
  • خدمات قابل استفاده به منظور نگهداری Zabbix Cloud
  • نتیجه‌گیری

Zabbix Cloud چیست؟

با Zabbix Cloud ، هر کسی می‌تواند تنها با فشردن یک دکمه، سرور زبیکس خود را راه‌اندازی کند. می‌توان گفت که دیگر از اختصاص سخت‌افزار خاص، نصب بسته‌ها یا پیکربندی کانتینرهای docker  خبری نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ابتدا نام سرور خود را وارد کنید و سپس یک سطح پردازشی جهت پردازش داده های دریافتی و همچنین منطقه مورد نظر جهت ایجاد سرور را انتخاب کنید و بعد از آن سرور شما آماده است!

با Zabbix Cloud شما به موارد زیر دست پیدا می‌کنید:

  • 7 سطح پردازشی
  • مراکز داده ی مختلف در 5 منطقه از دنیا
  • 10 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اولیه به صورت رایگان
  • مجموعه کامل ویژگی‌های زبیکس
  • یک نمونه زبیکس بهینه‌سازی شده برای بهترین عملکرد ممکن
  • دوره‌های نگهداری اطلاعات قابل تنظیم
  • قابلیت تعریف سطوح دسترسی و رمزنگاری ارتباطات زبیکس
  • به‌روزرسانی‌های خودکار نسخه زبیکس و پشتیبان‌گیری از node راه اندازی شده

Zabbix Cloud هیچ‌گونه محدودیتی در نظارت شما به وجود نمی‌آورد. زبیکس کلود  به‌طور کامل قادر به بهره‌برداری از تمام روش های جمع‌آوری، پردازش و تحلیل داده‌ها است که یک نمونه زبیکس محلی از آن استفاده می‌کند.

اما به جای اینکه ما درباره زبیکس کلود صحبت کنیم، بیایید به شما این فرصت را بدهیم که یک node آزمایشی زبیکس کلود را راه‌اندازی کنید. هر کسی می‌تواند بدون نیاز به اطلاعات صورتحساب، برای یک دوره آزمایشی 5 روزه رایگان ثبت‌نام کند و زبیکس کلود را خود تجربه کند.

توجه داشته باشید که زبیکس کلود در حال حاضر در حالت دسترسی اولیه است. در طول دوره دسترسی اولیه، درخواست‌های ثبت‌نام برای زبیکس کلود به‌صورت دسته‌ای پردازش خواهند شد، به این معنا که ممکن است مدتی طول بکشد تا درخواست ثبت‌نام شما برای زبیکس کلود پردازش شود.

راه‌اندازی یک Zabbix Cloud node

راه‌اندازی یک Zabbix Cloud node تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است.

ابتدا می بایست با مراجعه به آدرس ثبت نام زبیکس در این سایت ثبت نام نمایید:

صفحه ثبت نام در zabbix cloud

پس از ثبت نام و ورود به سایت، روی دکمه « Create new node » را فشار دهید و برای node خود نام و منطقه مورد نظر را انتخاب کنید.

سپس سطح پردازشی و اندازه disk  مورد نیاز خود را مشخص کنید. پس از اتمام راه‌اندازی node، می‌توانید به نمونه زبیکس کلود خود از طریق نام DNS آن و مشخصات ورود به حساب کاربری Admin دسترسی پیدا کنید.

اگر فراموش کردید رمز عبور اولیه را کپی کنید یا آن را گم کردید، می‌توانید رمز عبور اولیه را با دسترسی به برگه Overview در بخش پیکربندی node، کپی، حذف و یا بازنشانی نمایید.

یک Zabbix Cloud node جدید را پیکربندی کنید

ارتقاء سطح پردازشی و فضای ذخیره‌سازی Zabbix Cloud node

تنها دو عامل محدودکننده برای Zabbix Cloud node وجود دارد

1. فضای ذخیره‌سازی موجود

2. حداکثر تعداد مقادیر جدید قابل پردازش در یک ثانیه.

پس از رسیدن به حداکثر تعداد مقادیر قابل پردازش در یک ثانیه (NVPS) برای سطح پردازشی فعلی، مقادیر اضافی به‌طور تصادفی حذف خواهند شد. شما می‌توانید تعداد metricهای جمع‌آوری شده را کاهش دهید تا با محدودیت‌های NVPS سطح پردازشی مطابقت داشته باشد یا node خود را به سطح پردازشی بالاتر ارتقا دهید. ارتقاء به سطح پردازشی بالاتر از طریق برگه Upgrade در بخش پیکربندی node انجام می‌شود.

فضای ذخیره سازی استفاده شده نیز می‌تواند از طریق برگه Upgrade در بخش پیکربندی node افزایش یابد. توجه داشته باشید که پس از افزایش فضای ذخیره‌سازی Zabbix Cloud node خود، نمی‌توانید آن را کاهش دهید!

علاوه بر این، فضای استفاده از ذخیره‌سازی می‌تواند با تغییر دوره‌های نگهداری مقادیر تنظیم شود. این کار را می‌توان در برگه History در بخش پیکربندی node انجام داد. در اینجا می‌توانید دوره‌های ذخیره‌سازی را تنظیم کنید. کاهش دوره‌های ذخیره‌سازی، باعث کاهش استفاده کل از فضا در node فعلی می‌شود.

کاربران Zabbix Cloud می‌توانند ردیف محاسبه و اندازه disk در Zabbix Cloud node را ارتقا دهند

به‌روزرسانی‌های خودکار به آخرین نسخه

با Zabbix Cloud ، دیگر نیازی نیست نگران به‌روزرسانی دستی Zabbix Cloud node خود به آخرین نسخه‌های Minor یا Major باشید. هنگامی که آخرین نسخه زبیکس تست‌های داخلی و کنترل کیفیت را برای استقرار زبیکس کلود  با موفقیت گذراند، نمونه زبیکس کلود شما به‌طور خودکار در طول دوره‌های نگهداری هفتگی که توسط شما در بخش پیکربندی node انتخاب شده، به آخرین نسخه به‌روزرسانی خواهد شد.

ارتقاء به آخرین نسخه Zabbix major می‌تواند به تعویق بیفتد اما نمی‌توان آن را لغو کرد. در نهایت، node زبیکس کلود شما به‌طور خودکار به آخرین نسخه اصلی به‌روزرسانی خواهد شد.

این قابلیت به شما این اطمینان را می‌دهد که Zabbix Cloud node شما پس از اینکه از یک فرآیند داخلی کنترل کیفیت کامل عبور کند، همیشه از آخرین ویژگی‌ها، بهبودهای عملکرد و اصلاحات امنیتی بهره‌مند خواهند شد،.

پشتیبان‌گیری از Zabbix Cloud node

Zabbix Cloud دو گزینه برای انجام پشتیبان‌گیری از nodeهای خود ارائه می‌دهد:

  • پشتیبان‌گیری خودکار هفتگی رایگان
  • پشتیبان‌گیری دستی با هزینه ماهانه

پشتیبان‌گیری‌های دستی را می‌توان از برگه “Backups” در بخش پیکربندی node انجام داد. در اینجا همچنین می‌توانید پشتیبان‌گیری خودکار بعدی را مشاهده کنید و Zabbix Cloud node خود را از یک نسخه پشتیبان موجود بازیابی کنید. در حال حاضر، نسخه های پشتیبان‌ Zabbix Cloud node نمی‌توانند از این پلتفرم دانلود شوند و همچنین نمونه‌های موجود زبیکس نمی‌توانند به زبیکس کلود منتقل شوند.

از Zabbix Cloud node به طور خودکار به صورت هفتگی نسخه پشتیبان تهیه می شود

دوره‌های نگهداری  از Zabbix Cloud node

هر یک از Zabbix Cloud node های شما باید حداقل دارای یک ساعت دوره نگهداری هفتگی مشخص شده در برگه “Maintenance” در بخش پیکربندی node باشد.

در طول دوره نگهداری، اقدامات زیر ممکن است بر روی Zabbix Cloud node شما انجام شود:

  • به آخرین نسخه Zabbix به‌روزرسانی شود
  • آخرین اصلاحات امنیتی بر روی node ها اعمال شود
  • آخرین به‌روزرسانی‌های سطح پلتفرم بر روی node ها انجام شود
  • بهینه‌سازی کارایی برای بهترین عملکرد ممکن صورت پذیرد

در صورتیکه هرکدام از عملیات نگهداری نیاز به قرار گرفتن زبیکس در حالت Offline داشته باشد، ممکن است زبیکس شما تا پایان فرآیند آن فعالیت، در حالت Offline قرار گیرد.

zabbix cloud nodes 
موظفند به طور هفتگی و به مدت 1 ساعت پنجره تعمیر و نگهداری به آنها اختصاص داده شود

خدمات قابل استفاده به منظور نگهداری Zabbix Cloud

پس از راه اندازی سرور، شما می توانید از خدمات زیر به منظور نگهداری و بهره برداری بهینه از قابلیت های زبیکس استفاده نمایید:

  1. پشتیبانی فنی 24 ساعته
  2. ادغام سازی با سرویس های دیگر
  3. ایجاد Template های جدید برای تجهیزات و سرویس های جدید
  4. مشاوره فنی

این گزینه می تواند برای شرکت ها و سازمان هایی که دارای مشتریان متعدد بوده و برای هر کدام سرورهای مختلفی را راه اندازی کرده اند، یک قابلیت بسیار کاربردی است و به آنها این اطمینان را می دهد که بتوانند نسبت به افزایش کیفیت سرویس های خود به صورت مداوم اقدام نمایند.

شما می‌توانید با مراجعه به قسمت خدمات سایت سدیدآفرین از طریق کلیک بر روی منو “خدمات”، فهرست کامل خدمات حرفه‌ای زبیکس را بررسی کنید و ببینید که ما چگونه می‌توانیم تجربه زبیکس شما را بیشتر از قبل بهبود ببخشیم.

همچنین می توانید از طریق تماس با شرکت سدیدآفرین، بصورت رایگان از مشاوره و همفکری همکاران فنی شرکت سدیدآفرین به منظور بهره برداری هر چه بهتر از این خدمات استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

با Zabbix Cloud ، راه‌اندازی یک نمونه بهینه از Zabbix آسان‌تر از همیشه شده است. به‌روزرسانی‌ها و پشتیبان‌گیری‌های خودکار تضمین می‌کنند که زبیکس کلود  به عنوان یک محصول کارآمد، با ویژگی‌های جدید زبیکس، امن و به‌روز و با دسترسی ۲۴ ساعته برای کاربران، صرف‌نظر از سطح دانش فنی آن‌ها در مدیریت و بهینه‌سازی محیط‌های زبیکس، قابل دسترسی باشد.