ویژگی‌های جدید در ZABBIX 7.0.0

بنر اصلی مقاله ویژگی های جدید در ZABBIX 7.0.0

مقدمه

زبیکس توسط الکسی ولادیشف ایجاد شد و در حال حاضر به طور فعال توسط Zabbix SIA توسعه و پشتیبانی می‌شود. زبیکس یک راه حل نظارتی توزیع شده منبع‌باز در کلاس سازمانی است. زبیکس نرم‌افزاری است که پارامترهای متعددی از یک شبکه و سلامت و یکپارچگی سرورها، ماشین های مجازی، برنامه‌ها، سرویس‌ها، پایگاه‌های داده، وب سایت‌ها، ابر و غیره را کنترل می‌کند. زبیکس از یک مکانیسم اعلان انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا هشدارهای مبتنی بر ایمیل را برای تقریباً هر رویدادی پیکربندی کنند. این امکان واکنش سریع به مشکلات سرور را فراهم می‌کند. زبیکس بر اساس داده‌های ذخیره شده، ویژگی‌های گزارش‌دهی و تجسم داده عالی را ارائه می‌دهد. این مهم باعث می‌شود زبیکس برای برنامه‌ریزی ظرفیت ایده‌آل باشد. در سال 2001 اولین نسخه آزمایشی آن یعنی نسخه آلفا ZABBIX1.0 تحت پروانه عمومی همگانی گنو منتشر شد. و در سال 2004 اولین نسخه رسمی و  پایدار  ZABBIX1.0 انتشار یافت. از همان سال زبیکس با استمرار در به‌روز‌رسانی سیستم خود طی 17 مرحله اقدام به به‌روزرسانی کرده است. آخرین به‌روزرسانی این نرم افزار نسخه ZABBIX 7.0.0 بوده است که در 5 ژوئن 2024 منتشر شد. زبیکس رایگان است و تحت لایسنس AGPL-3.0 نوشته و توزیع شده است. این بدان معناست که کد منبع آن آزادانه توزیع شده و برای عموم در دسترس است. پشتیبانی تجاری توسط شرکت زبیکس و شرکای آن در سراسر جهان در دسترس و ارائه می شود. اکنون و با توجه به انتشار نسخه جدید زبیکس، در این مقاله به بررسی ویژگی‌های جدید در ZABBIX 7.0.0 می‌پردازیم؛ پس تا پایان با ما همراه شوید.

لایسنس AGPL-3.0

نرم‌افزار زبیکس اکنون تحت مجوز AGPL-3.0 نوشته و توزیع شده است (مجوز قبلی GPL v2.0)

بررسی به‌روزرسانی نرم‌افزار

اکنون یک بررسی به‌روزرسانی نرم‌افزار به‌طور پیش‌فرض به نصب‌های جدید و موجود اضافه می‌شود. جلوی زبیکس برای بررسی به‌روزرسانی‌ها با نقطه پایانی Zabbix عمومی ارتباط برقرار می‌کند.

اخبار مربوط به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار زبیکس در دسترس در گزارش‌ها -> اطلاعات سیستم و (اختیاری) در ویجت داشبورد اطلاعات سیستم نمایش داده می‌شود.

عکسی برای توضیح قسمت بررسی به روز رسانی نرم افزار

می‌توانید بررسی به‌روزرسانی نرم‌افزار را با تنظیم AllowSoftwareUpdateCheck=0 در پیکربندی سرور غیرفعال کنید.

نظرسنجی ناهمزمان

فرآیندهای نظرسنجی جدید اضافه شده‌اند که می‌توانند چندین بررسی را به طور همزمان انجام دهند:

  • عامل نظرسنجی
  • نظرسنجی عامل http
  • نظرسنجی snmp (برای پیاده روی[OID] و دریافت موارد[OID])

این نظرسنجی‌ها ناهمزمان هستند. آنها قادر به شروع بررسی‌های جدید بدون نیاز به انتظار برای پاسخ هستند، با همزمانی که تا 1000 چک همزمان قابل تنظیم است.

نظرسنجی‌های ناهمزمان به این دلیل توسعه داده شده‌اند که در مقایسه، فرآیندهای نظرسنجی سنکرون می‌توانند تنها یک بررسی را همزمان اجرا کنند و بیشتر زمان آنها صرف انتظار برای پاسخ می‌شود. بنابراین، کارایی را می‌توان با شروع بررسی‌های موازی جدید در حین انتظار برای پاسخ شبکه افزایش داد و نظرسنجی‌های جدید این کار را انجام می‌دهند.

می‌توانید با تغییر مقدار StartAgentPollers ، یک پارامتر سرور/پراکسی جدید، نظرسنجی‌های عامل ناهمزمان را شروع کنید. نظرسنجی عامل HTTP را می‌توان به ترتیب با تغییر StartHTTPAgentPollers شروع کرد. نظرسنجی های SNMP را می توان به ترتیب با تغییر StartSNMPPollers شروع کرد.

حداکثر همزمانی برای نظرسنجی ناهمزمان (عامل، عامل HTTP و SNMP) توسط MaxConcurrentChecksPerPoller تعریف شده است.

توجه داشته باشید که پس از ارتقا، بررسی‌های عامل HTTP و SNMP walk[OID] به نظرسنجی‌های ناهمزمان منتقل می‌شوند.

به عنوان بخشی از توسعه، ویژگی cURL اتصالات مداوم به بررسی‌های عامل HTTP اضافه شده است.

پایش مرورگر

یک نوع آیتم جدید  ( آیتم مرورگر ) به زبیکس اضافه شده است که امکان نظارت بر وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب پیچیده را با استفاده از یک مرورگر فراهم می‌کند. موارد مرورگر به اجرای کد جاوا اسکریپت تعریف شده توسط کاربر برای شبیه سازی اقدامات مربوط به مرورگر مانند کلیک کردن، وارد کردن متن، پیمایش در صفحات وب و غیره اجازه می‌دهد.

این مورد داده‌ها را از طریق HTTP/HTTPS جمع‌آوری می‌کند و تا حدی استاندارد W3C WebDriver را با سرور سلنیوم یا یک WebDriver ساده (مثلا ChromeDriver) به عنوان نقطه پایانی آزمایشی پیاده‌سازی می‌کند. توجه داشته باشید که پشتیبانی از موارد مرورگر در حال حاضر آزمایشی است.

علاوه بر این، این ویژگی قالب وب‌سایت توسط مرورگر و عناصر جدید را به پیکربندی صادرات/وارد کردن، فایل‌های پیکربندی سرور/پراکسی زبیکس، زمان‌بندی و ابزار خط فرمان zabbix_js اضافه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر، به یادداشت‌های ارتقا به 7.0.0 مراجعه کنید.

متعادل کننده بار پروکسی

متعادل‌سازی بار پروکسی، گروه‌های پراکسی را در زبیکس معرفی می‌کند. گروه‌های پراکسی ویژگی‌هایی مانند توزیع خودکار میزبان‌ها بین پراکسی‌ها، متعادل‌سازی مجدد بار پروکسی و در دسترس بودن پراکسی بالا را ارائه می‌کنند . وقتی یک پروکسی آفلاین می‌شود، میزبان‌های آن بلافاصله بین سایر پراکسی‌های گروه توزیع می‌شود.

بافر حافظه پروکسی

یک بافر حافظه برای پراکسی زبیکس ایجاد شده است. بافر حافظه امکان ذخیره داده‌های جدید (مقادیر آیتم، کشف شبکه، ثبت خودکار میزبان) را در بافر و آپلود در سرور زبیکس بدون دسترسی به پایگاه داده را فراهم می‌کند.

در نصب های قبل از ZABBIX 7.0.0، داده های جمع‌آوری شده قبل از آپلود در سرور زبیکس در پایگاه داده ذخیره می‌شد. برای این نصب‌ها، این رفتار پس از ارتقاء به صورت پیش‌فرض باقی می‌ماند.

برای عملکرد بهینه، توصیه می‌شود استفاده از بافر حافظه را روی پراکسی پیکربندی کنید. این کار با تغییر مقدار ProxyBufferMode از «disk» (پیش‌فرض کدگذاری شده برای نصب‌های موجود) به «هیبرید» (توصیه‌شده) یا «حافظه» امکان‌پذیر است. همچنین باید اندازه بافر حافظه را تنظیم کنید (پارامتر ProxyMemoryBufferSize).

در حالت ترکیبی، در صورتی که پراکسی متوقف شود، بافر پر باشد یا داده ها خیلی قدیمی باشد، با شستشو داده‌های ارسال نشده به پایگاه داده، بافر از از دست رفتن داده محافظت می‌شود. وقتی همه مقادیر در پایگاه داده ریخته شدند، پروکسی به استفاده از بافر حافظه برمی گردد.

در حالت حافظه، بافر حافظه استفاده خواهد شد، با این حال، هیچ حفاظتی در برابر از دست دادن داده وجود ندارد. اگر پروکسی متوقف شود، یا حافظه بیش از حد پر شود، داده های ارسال نشده حذف می‌شوند.

حالت ترکیبی (ProxyBufferMode=hybrid) برای همه نصب‌های جدید از ZABBIX 7.0.0 اعمال می‌شود.

پارامترهای اضافی مانند ProxyMemoryBufferSize و ProxyMemoryBufferAge به ترتیب اندازه بافر حافظه و حداکثر سن داده‌ها در بافر را تعیین می‌کنند.

موارد داخلی جدیدی برای نظارت بر بافر حافظه پراکسی اضافه شده است.

تامین کاربر JIT

کاربرانی که قبلاً تدارک دیده شده بودند، فقط به رسانه‌هایی که در حین ارائه بدون انعطاف‌پذیری ویرایش ویژگی‌هایی مانند ساعات کاری یا شدت ایجاد می‌شدند، محدود می‌شدند.

اکنون انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربران تدارک دیده شده در Zabbix در دسترس است:

  • رسانه‌های ارائه شده کاربر را می‌توان غیرفعال/فعال کرد.
  • فیلدهای رسانه‌ای اختصاصی کاربر مانند وقتی فعال است، استفاده در صورت شدت و فعال را می‌توان به صورت دستی ویرایش کرد.
  • رسانه‌های کاربر اضافی را می‌توان به صورت دستی برای کاربران ارائه شده اضافه کرد (به عنوان مثال، آدرس های ایمیل اضافی).
  • رسانه کاربر که به صورت دستی اضافه شده است را می‌توان حذف کرد (رسانه کاربر ارائه شده نمی تواند).

علاوه بر این، هنگام پیکربندی نگاشت رسانه کاربر برای تهیه فیلدهایی مانند When active، Use if severity و Enabled اکنون در دسترس هستند. توجه داشته باشید که تغییرات در فرم نگاشت نوع رسانه کاربر فقط برای رسانه جدید ایجاد شده در حین تهیه اعمال می‌شود.

وقفه‌های قابل تنظیم برای هر آیتم

پیکربندی مهلت زمانی برای هر آیتم اکنون برای انواع موارد بیشتر در دسترس است (به انواع آیتم‌های پشتیبانی شده مراجعه کنید). علاوه بر تنظیم مقادیر زمان‌بندی در سطح آیتم، امکان تعریف زمان‌بندی جهانی و پراکسی برای انواع آیتم‌ها وجود دارد.

وقفه‌های پیکربندی شده در سطح مورد بیشترین اولویت را دارند. به‌طور پیش‌فرض، زمان‌بندی جهانی برای همه آیتم‌ها اعمال می‌شود. با این حال، اگر مهلت‌های زمانی پروکسی تنظیم شود، زمان‌بندی جهانی را لغو می‌کند.

Oracle DB منسوخ شده است

پشتیبانی از Oracle به عنوان یک پایگاه داده باطن منسوخ شده است و انتظار می‌رود در نسخه‌های بعدی به طور کامل حذف شود.

پروتکل JSON برای بررسی عامل غیرفعال

یک پروتکل مبتنی بر JSON برای بررسی‌های عامل غیرفعال پیاده‌سازی شده است.

برای سازگاری با عوامل قدیمی‌تر، یک failover به پروتکل متن ساده قدیمی اضافه شده است. اگر عامل «ZBX_NOTSUPPORTED» را برگرداند، Zabbix رابط را به‌عنوان پروتکل قدیمی ذخیره می‌کند و فقط با ارسال کلید آیتم متن ساده، بررسی را دوباره امتحان می‌کند.

اکنون Zabbix get را می‌توان با یک گزینه جدید -P –protocol <value> اجرا کرد که در آن “value” یکی از موارد زیر است:

  • به صورت خودکار : با استفاده از پروتکل JSON متصل شوید، به عقب برگردید و دوباره با پروتکل متن ساده (پیش‌فرض) امتحان کنید.
  • json :با استفاده از کلید پروتکل JSON متصل شوید.
  • متن ساده : با استفاده از پروتکل متن ساده وصل شوید، جایی که فقط کلید مورد ارسال می شود.

پروتکل های یکپارچه agent/agent2

پروتکل های عامل Zabbix و Agent 2 با تغییر عامل Zabbix به پروتکل Zabbix agent 2 یکسان شده اند. تفاوت بین درخواست‌ها/پاسخ‌های عامل Zabbix و Zabbix agent 2 با مقدار تگ “Variant” بیان می‌شود (“1” – عامل Zabbix، “2” – Zabbix agent 2).

پشتیبانی بازه‌ای انعطاف‌پذیر/برنامه‌ریزی در چک‌های فعال

فواصل انعطاف‌پذیر/زمان‌بندی اکنون در بررسی‌های فعال توسط عامل Zabbix و Zabbix agent 2 (قبلاً فقط عامل Zabbix 2) پشتیبانی می‌شود.

غیرفعال کردن خودکار منابع از دست رفته

منابعی که اکنون دیگر با جستجوی سطح پایین کشف نمی‌شوند را می‌توان به طور خودکار غیرفعال کرد. آنها را می‌توان بلافاصله، پس از یک دوره زمانی مشخص یا هرگز غیرفعال کرد (به پارامتر جدید غیرفعال کردن منابع از دست رفته در پیکربندی قانون کشف مراجعه کنید).

منابع از دست رفته (میزبان‌ها، آیتم‌ها، محرک‌ها) با یک نماد اطلاعات در ستون وضعیت مشخص می‌شوند. متن راهنمای ابزار جزئیات وضعیت آنها را ارائه می‌دهد.

در همان توسعه، پارامتر دوره منابع از دست رفته Keep به حذف منابع از دست رفته با گزینه‌هایی برای حذف فوری، پس از یک دوره زمانی مشخص یا هرگز تغییر نام داد.

عکسی برای قسمت غیر فعال کردن خودکار منابع از دست رفته

ورودی دستی کاربر برای اسکریپت‌ها

ورودی دستی کاربر برای اسکریپت‌های فرانت اند اجازه می‌دهد تا یک پارامتر سفارشی در هر اجرای اسکریپت ارائه شود. این امر نیاز به ایجاد چندین اسکریپت کاربری مشابه را با تنها یک تفاوت پارامتر کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک عدد صحیح یا آدرس URL متفاوتی را در حین اجرا به اسکریپت ارائه دهید.

برای فعال کردن ورودی دستی کاربر:

  • در صورت نیاز از ماکرو {MANUALINPUT} در اسکریپت (دستورها، اسکریپت، پارامتر اسکریپت) استفاده کنید. یا در قسمت URL اسکریپت‌های URL.
  • در پیکربندی پیشرفته اسکریپت، ورودی دستی کاربر را فعال کنید و گزینه‌های ورودی را پیکربندی کنید:

عکس اول برای قسمت ورود دستی کاربر برای اسکریپت ها

با فعال بودن ورودی کاربر، قبل از اجرای اسکریپت، یک پنجره ورودی دستی برای کاربر ظاهر می‌شود که از او می‌خواهد یک مقدار سفارشی ارائه کند. مقدار ارائه شده جایگزین {MANUALINPUT} در اسکریپت خواهد شد.

بسته به پیکربندی، از کاربر خواسته می‌شود که یک مقدار رشته را وارد کند یا مقدار را از فهرست کشویی گزینه‌های از پیش تعیین‌شده انتخاب کند.

عکس دوم برای قسمت ورود دستی کاربر برای اسکریپت ها

ارسال داده‌ها به سرور Zabbix از طریق Zabbix API

قبلاً ارسال داده‌های خاص به سرور Zabbix با استفاده از ابزار فرستنده Zabbix یا با پیاده‌سازی یک پروتکل ارتباطی سفارشی مبتنی بر JSON مشابه آنچه در فرستنده Zabbix استفاده می‌شود امکان پذیر بود.

اکنون امکان ارسال اطلاعات به سرور Zabbix از طریق پروتکل HTTP با استفاده از روش history.push API نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که دریافت داده‌های ارسالی به یک آیتم تله‌گذار پیکربندی‌شده یا یک آیتم عامل HTTP (با فعال کردن تله‌گذاری) نیاز دارد.

علاوه بر این، عملیات صحیح history.push در گزارش‌ها ← گزارش حسابرسی که دارای گزینه‌های فیلتر اضافی است (یک منبع جدید Push و منبع History) ثبت می‌شود، و روش history.push API نیز در فهرست Allow/Deny از روش‌های API در دسترس است. پیکربندی نقش کاربر

عملکرد

واکنش سریعتر به به‌روزرسانی دوره نگهداری میزبان

پیش از این، تعمیرات فقط در هر دقیقه مجدداً محاسبه می‌شد که باعث تأخیر احتمالی تا 60 ثانیه برای شروع یا توقف دوره تعمیر و نگهداری می‌شد.

اکنون تعمیرات همچنان هر دقیقه یا به محض اینکه حافظه پنهان پیکربندی مجدداً بارگیری شود، در صورت ایجاد تغییرات در دوره نگهداری، مجدداً محاسبه می‌شود.

هر ثانیه فرآیند تایمر بررسی می‌کند که آیا تعمیرات باید شروع/توقف شوند یا خیر، بر اساس اینکه آیا تغییراتی در دوره‌های نگهداری پس از به‌روزرسانی پیکربندی وجود دارد یا خیر. بنابراین سرعت شروع/توقف دوره‌های نگهداری به فاصله به‌روزرسانی پیکربندی (به طور پیش فرض 10 ثانیه) بستگی دارد. توجه داشته باشید که تغییرات دوره نگهداری شامل تنظیمات Active since/Active till نمی‌شود. همچنین، اگر یک گروه میزبان/میزبان به یک دوره نگهداری فعال موجود اضافه شود، تغییرات تنها با فرآیند تایمر در شروع دقیقه بعد فعال می‌شوند.

بررسی سریعتر مجوز

بررسی مجوزها با معرفی چندین جدول واسطه برای بررسی مجوزهای غیرمجاز کاربر بسیار سریعتر انجام شده است.

این جداول هش (SHA-256) مجموعه گروه‌های کاربر و مجموعه‌های گروه میزبان را به ترتیب برای هر کاربر/میزبان نگه می‌دارند. علاوه بر این، یک جدول مجوز وجود دارد که فقط ترکیبات قابل دسترس کاربران و میزبان‌ها را که توسط شناسه‌های هش مشخص شده‌اند ذخیره می‌کند.

این بهبود باعث می‌شود تا بارگیری صفحات فرانت ‌اند با مجوز (یعنی میزبان‌ها، مشکلات) بسیار سریع‌تر شود. توجه داشته باشید که هش‌ها و مجوزها برای کاربران Super-admin محاسبه نمی‌شود.

اجرای سریعتر اقدام ماشه

عملیات تریگر، عملیات بازیابی و اجرای عملیات به‌روزرسانی در سرور Zabbix اکنون بلافاصله (کمتر از 100 میلی ثانیه) پس از تغییر وضعیت تریگر رخ می‌دهد، در حالی که قبلاً کاربران می‌توانستند تا 4 ثانیه تاخیر را تجربه کنند.

کاهش تأخیر با پیاده‌سازی مکانیسم‌های ارتباط بین فرآیندی (IPC) بین چندین فرآیند (پله برقی و آغازگر تشدید، پله‌های برقی و هشداردهنده، مدیر پیش پردازش و همگام‌سازی تاریخ) امکان‌پذیر می‌شود.

ویجت‌ها

چندین ویجت جدید در نسخه جدید اضافه شده است، در حالی که عملکرد موجود در سایر ویجت‌ها افزایش یافته است. علاوه بر این، ویجت‌های داشبورد اکنون می‌توانند به یکدیگر متصل شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ویجت‌ها و داشبوردها را پویاتر کنند.

گیج سنجش

ویجت Gauge به ویجت‌های داشبورد اضافه شده است که به شما امکان می‌دهد مقدار یک مورد را به عنوان یک سنج نمایش دهید.

عکسی برای قسمت گیج سنج

نمودار دایره ای

ویجت نمودار دایره ای به ویجت های داشبورد اضافه شده است که به شما امکان می دهد مقادیر موارد انتخاب شده را به صورت زیر نمایش دهید:

  • نمودار دایره ای
  • نمودار دونات

عکس دوم برای قسمت نمودار دایره ای

عکس اول برای قسمت نمودار دایره ای

به عنوان بخشی از این توسعه، یک چک باکس نمایش عملکرد تجمع به پیکربندی ویجت گراف (در تب Legend) اضافه شده است.

شانه عسل(Honeycomb)

ویجت لانه زنبوری به ویجت‌های داشبورد اضافه شده است که نمای کلی پویا و پر جنب و جوش از زیرساخت‌ها و منابع شبکه نظارت شده ارائه می‌کند، جایی که گروه‌های میزبان، مانند ماشین‌های مجازی و دستگاه‌های شبکه، همراه با آیتم‌های مربوطه خود، به‌صورت بصری به عنوان سلول‌های شش ضلعی تعاملی نشان داده می‌شوند.

عکسی برای قسمت شانه عسل

محرک‌های برتر

ویجت Top triggers به ​​ویجت‌های داشبورد اضافه شده است که امکان مشاهده محرک‌هایی با بیشترین تعداد مشکل را فراهم می‌کند.

عکسی برای قسمت محرک های برتر

تاریخچه آیتم و متن ساده

ویجت جدید آیتم تاریخچه داشبورد جایگزین ویجت متن ساده شده است و چندین پیشرفت را ارائه می‌دهد.

برخلاف ویجت متن ساده، که فقط آخرین داده‌های آیتم را به صورت متن ساده نمایش می‌دهد، ویجت تاریخچه آیتم‌ها از گزینه‌های مختلف نمایش برای انواع آیتم‌ها (عددی، کاراکتر، گزارش، متن، و باینری) پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، می‌تواند نوارها یا نشانگرهای پیشرفت، تصاویر برای انواع داده‌های باینری (مفید برای موارد مرورگر) و مقادیر متنی برجسته (مفید برای نظارت بر فایل های گزارش) را نشان دهد.

عکسی برای قسکت تاریخچه آیتم و متن ساده

ناوبر میزبان و ناوبر آیتم

ویجت‌های Host Navigator و Item Navigator به ویجت‌های داشبورد اضافه شده‌اند. این ویجت‌ها هاست‌ها یا آیتم‌ها را به ترتیب بر اساس گزینه‌های مختلف فیلترینگ و گروه‌بندی نمایش می‌دهند و امکان کنترل اطلاعات نمایش داده شده در سایر ویجت‌ها را بر اساس هاست یا آیتم انتخابی فراهم می‌کنند.

عکسی برای قسمت ناوبر میزبان و ناوبر آیتم

چارچوب ارتباطی برای ویجت‌ها

ویجت‌های داشبورد اکنون می‌توانند به یکدیگر متصل شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ویجت‌ها و داشبوردها را پویاتر کنند. چندین ویجت دارای پارامترهایی هستند که آنها را قادر می‌سازد تا داده‌های پیکربندی را بین ویجت‌های سازگار یا داشبورد به اشتراک بگذارند.

این ویژگی تغییرات زیر را معرفی می‌کند:

  • گروه‌های میزبان، میزبان‌ها و پارامترهای آیتم اکنون به شما امکان می‌دهند تا موجودیت‌های مربوطه یا منبع داده‌ای را که آنها را ارائه می‌کند انتخاب کنید.
  • فعال کردن پارامتر انتخاب میزبان با پارامتر Override host جایگزین شده است، که به شما امکان می‌دهد منبع داده‌ای را انتخاب کنید که میزبان هاست را ارائه می‌دهد.
  • پارامتر دوره زمانی به چندین ویجت اضافه شده است که به شما امکان می‌دهد منبع داده‌ای را انتخاب کنید که یک دوره زمانی را ارائه می‌دهد.

بسته به ویجت و پارامترهای آن، منبع داده می‌تواند یک ویجت سازگار از همان داشبورد یا خود داشبورد باشد. برای اطلاعات بیشتر، ویجت‌های داشبورد را ببینید.

دوره‌های زمانی برای تجمیع در ویجت‌های ارزش مورد/میزبان برتر

دوره‌های زمانی را می‌توان در ویجت‌های Item value و Top hosts پیکربندی کرد.

همچنین اکنون امکان نمایش یک مقدار تجمیع شده در ویجت مقدار آیتم برای دوره انتخابی وجود دارد. مقدار جمع شده را می‌توان به صورت زیر نمایش داد:

  • کمترین
  • بیشترین
  • میانگین
  • شمردن
  • مجموع
  • اولین
  • آخر

این ویژگی‌های اضافه شده برای ایجاد ویجت‌های مقایسه داده‌ها مفید هستند. به عنوان مثال، در یک ویجت ممکن است آخرین مقدار را نمایش دهید، در حالی که در دیگری مقدار متوسط ​​را برای مدت طولانی تری نمایش دهید. یا چندین ویجت را می‌توان برای مقایسه کنار هم مقادیر جمع شده از دوره های مختلف در گذشته استفاده کرد.

در دسترس بودن ویجت گسترده در داشبورد الگو

قبلاً، در داشبورد الگو، فقط می‌توانستید ویجت‌های زیر را ایجاد کنید: ساعت، نمودار (کلاسیک)، نمونه اولیه نمودار، مقدار مورد، متن ساده، URL.

اکنون داشبوردهای قالب از ایجاد تمام ویجت‌ها پشتیبانی می کنند.

مرتب‌سازی گسترده در ویجت میزبان برتر

اکنون، علاوه بر مرتب‌سازی بر اساس مقدار آیتم، می‌توان نام میزبان یا ستون متن را به عنوان ستون سفارش در ویجت میزبان برتر نیز تنظیم کرد.

افزایش عملکرد ویجت در دسترس بودن میزبان

ویجت در دسترس بودن میزبان اکنون امکان نمایش میزبان‌ها با رابط عامل Zabbix (بررسی‌های فعال) را می‌دهد. یک وضعیت در دسترس بودن دیگر اضافه شده است، به عنوان مثال، مخلوط، که مربوط به وضعیتی است که حداقل یک رابط در دسترس نیست و حداقل یکی در دسترس یا ناشناخته است. علاوه بر این، امکان مشاهده تنها مجموع هاست‌ها، بدون تفکیک بر اساس رابط، ارائه شده است.

اندازه افسانه متغیر در ویجت Graph

ویجت Graph اکنون از پیکربندی تعداد متغیری از ردیف‌های افسانه‌ای که بر اساس تعداد آیتم‌های پیکربندی شده تعیین می‌شوند، پشتیبانی می‌کند.

عملکرد

توابع جدید

توابع جدید برای استفاده در عبارات ماشه و موارد محاسبه شده اضافه شده است:

jsonpath() – نتیجه JSONPath را برمی گرداند.

xmlxpath() – نتیجه XML XPath را برمی گرداند.

توابع به‌روز شده

چندین عملکرد به‌روز شده است:

  • اکنون توابع مجموع نیز از انواع غیر عددی برای محاسبه پشتیبانی می‌کنند. این ممکن است برای مثال با توابع count و count_foreach مفید باشد.
  • توابع مجموع count و count_foreach از عملگر و الگوی پارامترهای اختیاری پشتیبانی می‌کنند، که می‌توان از آنها برای تنظیم دقیق فیلتر آیتم‌ها استفاده کرد و فقط مقادیری را شمارش کرد که با معیارهای داده شده مطابقت دارند.
  • همه توابع foreach دیگر شامل موارد پشتیبانی نشده در شمارش نمی شوند.
  • تابع last_foreach که قبلاً برای نادیده گرفتن آرگومان دوره زمانی پیکربندی شده بود، آن را به عنوان یک پارامتر اختیاری می‌پذیرد.
  • محدوده پشتیبانی شده برای مقادیر بازگردانده شده توسط توابع پیش بینی برای مطابقت با محدوده نوع داده دوگانه گسترش یافته است. اکنون تابع timeleft() می تواند مقادیر تا 1.7976931348623158E+308 را بپذیرد و تابع ()forecast می‌تواند مقادیری از 1.7976931348623158E+308 تا 1.7976931348623158E را بپذیرد.

آیتم‌ها

دوره ذخیره سازی سابقه پیش فرض ثابت

دوره پیش‌فرض برای نگه‌داشتن تاریخچه آیتم‌ها در 31 روز در فرانت‌اند و پایگاه داده ثابت شده است. این تغییر بر فرم‌های پیکربندی آیتم، آیتم الگو و نمونه اولیه و همچنین دوره ذخیره‌سازی تاریخچه در اکتشاف سطح پایین تأثیر می‌گذارد.

مقادیر ممیز شناور برای موارد اعداد صحیح کوتاه شده است

حال، اگر یک مقدار ممیز شناور برای یک آیتم عدد صحیح بدون علامت دریافت شود، مقدار از قسمت اعشاری بریده شده و به عنوان یک عدد صحیح ذخیره می شود. قبلاً یک مقدار ممیز شناور باعث می شد یک مورد عدد صحیح پشتیبانی نشود.

شمارش خطوط در گزارش رویداد ویندوز

یک مورد eventlog.count جدید به Zabbix agent/agent 2 در ویندوز اضافه شده است. این مورد یک مقدار صحیح را با تعداد خطوط در گزارش رویداد ویندوز بر اساس پارامترهای مشخص شده برمی گرداند.

درخواست های SNMP تک OID ناهمزمان

یک مورد جدید get[OID] SNMP اضافه شده است که امکان جستجو برای یک مقدار OID منفرد را به صورت ناهمزمان فراهم می کند.

آیتم های داخلی

موارد داخلی برای نظارت بر بافر حافظه پراکسی اضافه شده است:

  • zabbix[proxy_buffer,buffer,<mode>] :آمار استفاده از بافر حافظه پراکسی را برمی گرداند.
  • zabbix[proxy_buffer,state,changes] :تعداد تغییرات حالت بین حالت‌های بافر دیسک/حافظه از زمان شروع را برمی‌گرداند.
  • zabbix[proxy_buffer,state,current] : وضعیت کاری فعلی را که در آن داده‌های جدید ذخیره می‌شوند، برمی‌گرداند.

موارد داخلی زیر نیز اضافه شده است:

  • zabbix[discovery_queue] : امکان نظارت بر تعداد بررسی‌های کشف در صف را فراهم می‌کند.
  • zabbix[vps,written] : امکان نظارت بر تعداد کل مقادیر تاریخچه نوشته شده در پایگاه داده را فراهم می کند.

آیتم های عامل جدید و به روز

 موارد جدیدی به عامل/عامل 2 Zabbix اضافه شده است:

  • آیتم net.dns.perf تعداد ثانیه های صرف شده برای پاسخ از یک سرویس را بر می‌گرداند و زمان اجرای آیتم net.dns را تعیین می‌کند.
  • آیتم net.dns.get Zabbix agent 2 اطلاعات دقیق رکورد DNS را بر می‌گرداند.

 موارد زیر Zabbix agent/agent 2 به روز شده است:

  • موارد net.dns و net.dns.record اکنون هنگام انجام جستجوهای معکوس DNS، نام DNS را در قالب معکوس و غیر معکوس می‌پذیرند.
  • موارد proc.get در حالت “فرایند” و “خلاصه” اکنون حافظه PSS (اندازه تنظیم متناسب) را نیز در لینوکس بر می‌گرداند.
  • موارد system.sw.packages و system.sw.packages.get اکنون در جنتو لینوکس پشتیبانی می‌شوند.
  • اگر گزینه fqdn جدید در پارامتر type مشخص شده باشد، آیتم system.hostname اکنون می‌تواند یک نام دامنه کاملاً واجد شرایط را برگرداند.
  • موارد wmi.get و wmi.getall که با عامل Zabbix 2 استفاده می‌شوند، اکنون JSON را با مقادیر بولی که به صورت رشته‌ها نشان داده شده است، برمی‌گردانند (برای مثال، “RealTimeProtectionEnabled”: “True” به جای “RealTimeProtectionEnabled”: true که قبلاً برگردانده شده است) تا با فرمت خروجی این موارد و موارد موجود در عامل  Zabbix

مطابقت داشته باشد.)

  • oracle.ts.discovery مورد Zabbix agent 2 اکنون یک ماکرو LLD جدید {#CON_NAME} را با نام ظرف بر می‌گرداند.
  • oracle.ts.stats مورد Zabbix agent 2 دارای یک پارامتر نام جدید برای تعیین نام ظرف مورد نظر است.  قالب JSON داده‌های برگشتی به روز شده است.  وقتی هیچ جدول، نوع یا نامی در پارامترهای کلیدی مشخص نشده باشد، داده های برگشتی شامل یک سطح JSON اضافی با نام کانتینر می‌شود.

چک‌های ساده

مورد vmware.eventlog اکنون از فیلتر اختیاری بر اساس شدت در پارامتر سوم پشتیبانی می‌کند.

مورد vmware.vm.discovery اکنون همچنین داده‌های واسط شبکه ماشین مجازی را بر می‌گرداند. از این داده‌ها می‌توان برای پیکربندی رابط‌های میزبان سفارشی استفاده کرد.

مورد vmware.vm.net.if.discovery هم‌اکنون آرایه ای از آدرس‌های رابط شبکه را بر می‌گرداند.

یک پارامتر گزینه جدید به موارد زیر اضافه شده است:

  • icmpping
  • icppingloss
  • icmppingsec

از این پارامتر می‌توان برای تعیین اینکه آیا پاسخ‌های تغییر مسیر داده شده باید به عنوان میزبان هدف به سمت بالا یا هدف میزبان پایین در نظر گرفته شود، استفاده شود.

ثبت شناسه موتورهای تکراری SNMPv3

شناسه‌های موتور در SNMPv3 به عنوان شناسه‌های منحصر به فرد دستگاه استفاده می‌شود. گاهی اوقات به دلیل پیکربندی اشتباه یا تنظیمات کارخانه، شناسه‌های موتور در چندین دستگاه یکسان است. از آنجایی که استانداردهای SNMP نیازمند منحصربه‌فرد بودن شناسه‌های موتور هستند، مواردی که همان شناسه موتور را به اشتراک می‌گذارند در Zabbix پشتیبانی نمی‌شوند که منجر به مشکلات در دسترس بودن این دستگاه‌ها می‌شود.

برای کمک به عیب‌یابی چنین مشکلاتی، اطلاعات مربوط به دستگاه‌های SNMPv3 که همان Engine ID را به اشتراک می‌گذارند، اکنون به‌طور دوره‌ای توسط سرور Zabbix ثبت می‌شود. توجه داشته باشید که تشخیص هویت موتور تکراری در هر قطب‌نمای SNMP به طور جداگانه کار می‌کند.

پیوند اسناد برای هر مورد استاندارد

اکنون هر آیتم استاندارد یک پیوند مستقیم از قسمت ظاهری به صفحه مستندات خود دارد.

عکسی برا قسمت پیوند اسناد برای هر مورد استاندارد

هنگام باز کردن پنجره راهنمای آیتم از فرم پیکربندی آیتم، پیوندها در زیر نماد علامت سوال قرار می‌گیرند.

پیش پردازش

مدیریت علت ریشه‌ای پیشرفته برای وضعیت مورد پشتیبانی نشده

رسیدگی به خطا در صورت شکست در بازیابی مقدار مورد (و در نتیجه پشتیبانی نشدن آن) قبلاً فاقد توانایی تشخیص دلیل یا مرحله زمان اجرا بود که در آن فرآیند شکست خورد. همه خطاها باید با استفاده از یک گزینه مشابه برای رسیدگی به خطا یا برای حذف مقدار، تنظیم یک مقدار مشخص یا تنظیم یک پیام خطای مشخص، مدیریت می‌شدند.

اکنون امکان تطبیق پیام خطا با یک عبارت معمولی وجود دارد. اگر خطا مطابقت دارد (یا مطابقت ندارد) می‌توان نحوه پردازش مورد خطا را مشخص کرد. به عنوان مثال، یک پیام خطای خاص را می‌توان به یک مورد کلی تر “نقشه” کرد تا با یک مرحله پیش پردازش بیشتر مطابقت داده شود و با آن مدیریت شود، یا برخی از مسائل متناوب (مثلاً اتصال به شبکه) را می‌توان به طور متفاوت با شکست قطعی در دستیابی به آن مدیریت کرد.

اکنون می توان مراحل پیش پردازش ارزش پشتیبانی نشده را بررسی کرد. توجه داشته باشید که فقط یک مرحله تطبیق “هرگونه خطا” در انتهای خط لوله بررسی وضعیت پشتیبانی نشده مورد وجود دارد. در صورت وجود، در صورتی فعال می‌شود که هیچ یک از بررسی‌های خاص (نادرست) با الگوی مورد نظر مطابقت داشته باشد، یا یک پیام خطا (اصلاح شده) منتقل شده باشد – به عنوان مثال، هیچ لغو “ارزش مقدار” یا “تنظیم مقدار برای” اعمال نشده است.

عکسی برای قسمت مدیریت علت ریشه‌ای پیشرفته برای وضعیت مورد پشتیبانی نشده

قابلیت استفاده بهتر برای به روز رسانی انبوه مرحله پیش پردازش

طرح قبلی فرم به‌روز‌رسانی انبوه آیتم به اندازه کافی مشخص نبود که آیا به‌روزرسانی مرحله پیش پردازش مراحل پیش پردازش را اضافه یا جایگزین می‌کند. در طراحی جدید Replace و Remove همه دکمه‌های رادیویی اضافه شده‌اند که برای کاربران روشن می‌کند که در نتیجه به‌روزرسانی انبوه مرحله پیش‌پردازش چه انتظاری داشته باشند:

عکسی برای قسمت قابلیت استفاده بهتر برای به روز رسانی انبوه مرحله پیش پردازش

ماکروها

ماکروهای کاربر در نام‌های نمونه اولیه مورد و آیتم پشتیبانی می‌شوند

ماکروهای کاربر اکنون در نام آیتم‌ها و نام نمونه اولیه مورد پشتیبانی می‌شوند.

توجه داشته باشید که پشتیبانی ماکرو کاربر که از نام نمونه اولیه مورد در ZABBIX 6.0 حذف شده بود، اکنون در ZABBIX 7.0.0 بازسازی شده است. همچنین اکنون برای جستجوی نام مورد با ماکروهای حل شده، که قبلاً پشتیبانی نمی‌شد، پشتیبانی می‌شود.

نام مورد با ماکروهای حل شده در یک جدول پایگاه داده جداگانه (item_rtname) ذخیره می‌شود که پسوند جدول آیتم‌ها است. برای هر رکورد در جدول آیتم‌ها، یک رکورد item_rtname مربوطه ایجاد می‌شود (به جز نمونه‌های اولیه آیتم‌ها، آیتم‌های قانون کشف و آیتم‌های الگو). نام با ماکروهای حل شده به 2048 کاراکتر محدود شده است.

نام مورد با ماکروهای حل شده در همه مکان‌های ظاهری به جز بخش مجموعه داده نمایش داده می‌شود.

یک فرآیند سرور کارگر همگام پیکربندی جدید اضافه شده است که مسئول حل و همگام سازی مقادیر ماکرو کاربر در نام آیتم‌ها است.

پشتیبانی گسترده از توابع ماکرو

توابع ماکرو اکنون با انواع ماکروها پشتیبانی می‌شوند:

  • ماکروهای داخلی
  • ماکروهای کاربر
  • ماکروهای کشف سطح پایین
  • ماکروهای بیان

توابع ماکرو را می‌توان در همه مکان‌هایی که از ماکروهای فهرست شده پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد. این امر اعمال می‌شود مگر اینکه به صراحت گفته شود که فقط یک ماکرو انتظار می‌رود (به عنوان مثال، هنگام پیکربندی ماکروهای میزبان یا فیلترهای قوانین کشف سطح پایین).

گزارش‌های برنامه‌ریزی شده

عملکرد گزارش‌های برنامه‌ریزی شده دیگر آزمایشی نیست.

گزارش چند صفحه‌ای

برای داشبوردهای چند صفحه‌ای، گزارش‌ها اکنون با تمام صفحات داشبورد بازگردانده می‌شوند و هر صفحه PDF مربوط به یک صفحه داشبورد است. قبلاً این عملکرد فقط به بازگرداندن صفحه اول داشبورد محدود می‌شد.

نوتیفیکیشن‌ها

دستورات از راه دور در عوامل فعال

اکنون می‌توان دستورات از راه دور را بر روی عامل نسخه ZABBIX 7.0.0 که در حالت فعال کار می‌کند، اجرا کرد. هنگامی که اجرای یک فرمان از راه دور توسط یک عملیات اکشن یا اجرای دستی اسکریپت راه اندازی می‌شود، فرمان در پیکربندی چک های فعال گنجانده می‌شود و زمانی که عامل فعال آن را دریافت کرد، اجرا می‌شود. توجه داشته باشید که عامل‌های فعال قدیمی‌تر دستورات راه دور موجود در پیکربندی چک‌های فعال را نادیده می‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر، بررسی‌های عامل غیرفعال و فعال را ببینید.

پشتیبانی از پردازش برچسب برای رویدادهای داخلی

پردازش برچسب‌های بازگردانده شده توسط اسکریپت webhook اکنون برای رویدادهای داخلی نیز پشتیبانی می‌شود.

همچنین، ماکروهای {EVENT.TAGS.<نام برچسب>}، {EVENT.TAGS}، {EVENT.TAGSJSON}، {EVENT.RECOVERY.TAGS}، {EVENT.RECOVERY.TAGSJSON} اکنون برای اعلان‌های رویداد داخلی پشتیبانی می‌شوند.

این تغییرات امکان استفاده از وب‌کهک‌ها را برای به‌روزرسانی یا بستن یک بلیط خارجی، پشتیبانی از طریق اعلان بازیابی رویداد داخلی می‌دهد.

پایگاه های داده

Auditlog در TimescaleDB به hypertable تبدیل شد

جدول auditlog در نصب‌های جدید به hypertable در TimescaleDB تبدیل شده است تا از پارتیشن بندی خودکار به موقع (به طور پیش فرض 7 روز) و عملکرد بهتر بهره‌مند شود.

برای ارتقای موفقیت آمیز نصب‌های موجود، باید اسکریپت timescaledb.sql را که در پایگاه داده/postgresql قرار دارد، قبل از راه‌اندازی سرور Zabbix دوباره اجرا کنید. اگر ابتدا این اسکریپت را اجرا نکنید، سرور Zabbix یک هشدار ثبت می‌کند.

جدا کردن جدول پایگاه داده برای پراکسی‌ها

رکوردهای پراکسی از جدول میزبان‌ها خارج شده‌اند و اکنون در جدول پراکسی جدید ذخیره می‌شوند.

همچنین داده‌های عملیاتی پراکسی‌ها (مانند آخرین دسترسی، نسخه، سازگاری) از جدول host_rtdata خارج شده و اکنون در جدول جدید proxy_rtdata ذخیره می‌شود.

فرایندها

چند رشته‌ای

چندین تغییر به عنوان بخشی از انتقال به معماری چند رشته ای ایجاد شده است:

  • یک پارامتر پیکربندی جدید اضافه شده است: -(with-stacksize) این پارامتر اجازه می‌دهد تا اندازه پشته نخ پیش فرض استفاده شده توسط سیستم (بر حسب کیلوبایت) لغو شود.
  • حل ماکرو کاربر از مدیر پیش پردازش به کارگران پیش پردازش منتقل شده است.

سخت شدن محیط سرور

اکنون می‌توان برخی از توابع Zabbix را برای سخت‌تر کردن امنیت محیط سرور محدود کرد:

  • اجرای جهانی اسکریپت در سرور Zabbix را می‌توان با تنظیم EnableGlobalScripts=0 در پیکربندی سرور غیرفعال کرد. برای نصب‌های جدید، اجرای اسکریپت جهانی در سرور Zabbix به طور پیش فرض غیرفعال است.
  • احراز هویت HTTP کاربر را می‌توان با تنظیم $ALLOW_HTTP_AUTH=false در فایل پیکربندی frontend (zabbix.conf.php) غیرفعال کرد.

اعتبار سنجی فایل پیکربندی

امکان اعتبارسنجی فایل پیکربندی به دستورات نگهداری سرور، پروکسی، عامل، عامل ۲ و وب سرویس Zabbix اضافه شده است. اعتبارسنجی را می‌توان با استفاده از گزینه -T –test-config انجام داد. در صورت تایید موفقیت آمیز، کد خروج “0” خواهد بود. در غیر این صورت، کامپوننت با کد خروج غیر صفر و یک پیام خطای مربوطه خارج می‌شود. هشدارها (به عنوان مثال، در صورت منسوخ شدن پارامتر) بر روی کد خروج موفقیت آمیز تأثیری نخواهد داشت.

تشخیص ویژگی‌های کتابخانه cURL در زمان اجرا

قبلاً ویژگی‌های کتابخانه cURL در زمان ساخت سرور، پروکسی یا عامل Zabbix شناسایی می‌شد. اگر ویژگی‌های cURL ارتقا داده می‌شدند، برای استفاده از آنها، مؤلفه Zabbix مربوطه باید دوباره کامپایل می‌شد.

اکنون فقط یک راه اندازی مجدد برای دسترسی به ویژگی های کتابخانه cURL ارتقا یافته در Zabbix لازم است. دیگر نیازی به کامپایل مجدد نیست. این برای سرور، پروکسی یا عامل Zabbix صادق است.

پیکربندی عامل 2

اندازه بافر

مقدار پیش‌فرض پارامتر پیکربندی BufferSize برای عامل Zabbix 2 از 100 به 1000 افزایش یافته است.

مقادیر خالی مجاز است

اکنون مقادیر خالی در پارامترهای پیکربندی مرتبط با افزونه در عامل Zabbix 2 مجاز است.

تنظیم نوع راه اندازی سرویس عامل ویندوز

گزینه تنظیم نوع راه‌اندازی سرویس Windows agent/agent 2 Zabbix (-S –startup-type) اضافه شده است. این گزینه به پیکربندی سرویس agent/agent 2 اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار هنگام راه‌اندازی ویندوز (خودکار)، پس از اتمام راه‌اندازی سرویس‌های شروع شده به‌طور خودکار (با تأخیر)، هنگامی که به‌صورت دستی توسط کاربر یا برنامه شروع می‌شود (دستی) یا غیرفعال کردن سرویس به طور کامل ( معلول).

پشتیبانی از نوع عددی قدیمی قطع شد

سبک قدیمی مقادیر ممیز شناور که قبلاً منسوخ شده بود، دیگر پشتیبانی نمی‌شود، زیرا از مقادیر عددی دامنه گسترده استفاده می‌شود.

پارامتر پیشوند Vault به فایل‌های پیکربندی اضافه شد

فایل های پیکربندی zabbix_server.conf و zabbix_proxy.conf با یک پارامتر جدید و اختیاری Vault Prefix تکمیل شده‌اند. zabbix.conf.php با $DB اختیاری[‘VAULT_PREFIX’] تکمیل شده است، و setup.php بر این اساس به‌روز شده است.

بنابراین مسیرهای خزانه برای CyberArk و HashiCorp دیگر کدگذاری سختی ندارند تا امکان استقرار خزانه با مسیرهای غیر استاندارد را فراهم کنند.

کشف

همزمانی در کشف شبکه

قبلاً هر قانون کشف شبکه توسط یک فرآیند کاشف پردازش می‌شد. بنابراین تمام بررسی‌های سرویس در داخل قانون فقط می‌توانند به صورت متوالی انجام شوند.

در نسخه جدید، فرآیند کشف شبکه مجدداً کار شده است تا امکان همزمانی بین بررسی‌های سرویس فراهم شود. یک فرآیند مدیر کشف جدید به همراه تعداد قابل تنظیمی از کارگران اکتشاف (یا رشته ها) اضافه شده است.

مدیر اکتشاف قوانین کشف را پردازش می‌کند و برای هر قانون با وظایف (بررسی خدمات) یک کار کشف ایجاد می‌کند. بررسی‌های خدماتی توسط کارگران اکتشاف برداشت و انجام می‌شود. فقط آن دسته از بررسی‌هایی که IP و پورت یکسانی دارند به‌طور متوالی برنامه‌ریزی می‌شوند، زیرا ممکن است برخی از دستگاه‌ها اجازه اتصال همزمان در یک پورت را ندهند.

یک آیتم داخلی جدید zabbix[discovery_queue] امکان نظارت بر تعداد بررسی‌های کشف در صف را می‌دهد.

پارامتر StartDiscoverers اکنون تعداد کل کارگران اکتشاف موجود برای کشف را تعیین می کند. تعداد پیش‌فرض StartDiscoverers از 1 به 5 و محدوده 0-250 به 0-1000 افزایش یافته است. فرآیندهای کشف کننده از نسخه های قبلی Zabbix حذف شده اند.

علاوه بر این:

  • همه بررسی های سرویس اکنون به صورت ناهمزمان انجام می‌شود، به جز بررسی‌های LDAP.
  • تعداد چک‌های ناهمزمان همزمان به ازای هر نوع چک سرویس (یا تعداد کارگران موجود برای همه چک‌های سرویس همزمان) اکنون در قسمت جلو قابل تنظیم است (به حداکثر بررسی‌های همزمان در هر نوع مراجعه کنید). این پارامتر اختیاری است.
  • بررسی سرویس HTTP قبلاً همان بررسی TCP بود. اکنون بررسی HTTP/HTTP ها از طریق libcurl انجام می‌شود. اگر سرور/پراکسی Zabbix بدون libcurl کامپایل شود، بررسی‌های HTTP مانند گذشته کار می‌کنند (یعنی به عنوان چک TCP)، اما بررسی‌های HTTPS کار نمی‌کنند.
  • خطاها در فرآیند کشف شبکه اکنون در قسمت جلویی (در Data collection -> Discovery) نمایش داده می‌شوند، به عنوان مثال: – خطاهای fping; – OID SNMP نادرست؛ – ماکرو نادرست برای زمان بندی آیتم. – خطاهای محدوده آدرس

افزودن تگ‌های میزبان در حین کشف/ثبت خودکار

اکنون عملیات اضافی برای رویدادهای کشف و ثبت خودکار در دسترس است:

  • تگ هاست اضافه کنید
  • برچسب‌های میزبان را حذف کنید

به اشتراک گذاری گروه‌های میزبان کشف شده

قوانین کشف سطح پایین اکنون می‌توانند گروه‌های میزبان از قبل کشف شده و موجود را به میزبان هایی که توسط همان قوانین کشف سطح پایین ایجاد شده‌اند پیوند دهند. این بر گروه‌های میزبانی که قبلاً توسط سایر قوانین کشف سطح پایین بر اساس نمونه‌های اولیه گروه مشخص شده کشف و ایجاد شده‌اند، تأثیر می‌گذارد.

اتصال دهنده ها

عملکرد جریان داده دیگر آزمایشی نیست.

جریان داده های انتخابی و پیکربندی فواصل تلاش

وقتی مقادیر آیتم را از Zabbix به سیستم‌های خارجی پخش می‌کنید، اکنون می‌توانید مقادیر آیتم‌هایی را که رابط باید بر اساس نوع اطلاعات آن‌ها (عددی (بدون علامت)، عددی (شناور)، کاراکتر و غیره) استریم کند، پیکربندی کنید.

علاوه بر این، برای جلوگیری از تلاش‌های ناموفق برای پخش جریانی مقادیر یا رویدادها (به عنوان مثال، اگر نقطه پایانی HTTP مشغول یا با نرخ محدود است)، اکنون می‌توانید فاصله تلاش را نیز پیکربندی کنید تا بدانید اتصال‌دهنده چه مدت باید پس از تلاش ناموفق برای پخش جریانی منتظر بماند.

کدهای پاسخ HTTP 201، 202، 203، و 204 اکنون توسط کانکتورها به عنوان موفقیت آمیز پذیرفته شده اند (قبلاً فقط 200 کد).

جریان داده ها به آپاچی کافکا

یک ابزار جدید برای پخش داده‌ها به سیستم‌های خارجی – کانکتور Kafka برای سرور Zabbix – اکنون در دسترس است. رابط کافکا یک سرور سبک وزن است که در Go نوشته شده است و برای ارسال مقادیر و رویدادها از یک سرور Zabbix به یک کارگزار کافکا طراحی شده است.

تمپلیت

قالب‌های جدید

قالب وب سایت توسط مرورگر برای نظارت بر وب‌سایت‌های پیچیده و برنامه‌های تحت وب اضافه شده است.

شما می‌توانید این قالب را دریافت کنید:

  • در پیکربندی → الگوها در نصب های جدید.
  • اگر از نسخه‌های قبلی ارتقا می‌دهید، می‌توانید قالب‌های جدید را از مخزن Zabbix Git دانلود کنید یا آنها را در فهرست zabbix/templates آخرین نسخه Zabbix که دانلود کرده‌اید بیابید. سپس، در حالی که در پیکربندی → الگوها هستید، می توانید آنها را به صورت دستی در Zabbix وارد کنید.

فرانت اند

احراز هویت چند عاملی

احراز هویت چند عاملی (MFA) با گذرواژه یک‌بار مصرف مبتنی بر زمان (TOTP) یا روش احراز هویت Duo Universal Prompt اکنون می‌تواند برای ورود به Zabbix استفاده شود، و لایه‌ای از امنیت فراتر از نام کاربری و رمز عبور را فراهم می‌کند.

فرمت زمان ایالات متحده

نمایش‌های زمان و تاریخ در قسمت جلویی اکنون با نمایشگر زمان/تاریخ استاندارد ایالات متحده مطابقت دارند که از زبان پیش‌فرض (en_US) استفاده می‌شود.

شبیه‌سازی ساده شده

پیش از این امکان کلون‌سازی و کلون‌سازی هاست‌ها، قالب‌ها و نقشه‌ها وجود داشت.

اکنون گزینه Clone حذف شده است و گزینه Full clone به Clone تغییر نام داده است در حالی که هنوز تمام عملکردهای قبلی Full clone حفظ شده است.

آیکون ها با فونت ها جایگزین شده اند

همه آیکون‌ها در قسمت جلویی از برگه‌های تصویر آیکون به فونت تغییر کرده‌اند.

فرم های مدال

اکنون چندین فرم ظاهری در پنجره‌های مودال (پاپ‌آپ) باز می‌شوند:

  • پیکربندی قانون کشف شبکه
  • پیکربندی جهانی اسکریپت
  • پیکربندی همبستگی رویداد
  • پیکربندی ماژول
  • پیکربندی نوع رسانه
  • پیکربندی قالب
  • ماشه و ماشه پیکربندی نمونه اولیه
  • پیکربندی نمونه اولیه مورد و آیتم

پیکربندی پیشرفته تاشو

چک باکس‌های تنظیمات پیشرفته، که مسئول نمایش گزینه‌های پیکربندی پیشرفته هستند، با بلوک‌های جمع‌شونده جایگزین شده‌اند (به‌عنوان مثال، پیکربندی رابط، پیکربندی سرویس، پیکربندی ویجت ساعت، و غیره را ببینید). این امر تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد، زیرا جمع کردن این بلوک‌ها و ذخیره پیکربندی دیگر گزینه‌های پیشرفته پیکربندی شده را به مقادیر پیش فرض بازنشانی نمی‌کند.

بخش منو بهبود یافته برای محرک‌های برتر

بخش منو برای مشاهده محرک‌های برتر اکنون به عنوان 100 محرک برتر نامگذاری شده است. امکان فیلتر کردن محرک‌ها بر اساس نام مشکل و برچسب‌ها اضافه شده است. همچنین تعداد مشکلات شناسایی شده به جای تعداد تغییرات وضعیت اکنون برای هر تریگر نمایش داده می‌شود.

افزایش محدودیت کاراکتر برای فیلدهای پیکربندی

فیلدهای URL

محدودیت کاراکتر برای همه فیلدهای URL اکنون 2048 کاراکتر است. اکنون این شامل: URL کاشی برای تنظیمات مربوط به نقشه‌های جغرافیایی، URL Frontend برای پیکربندی پارامترهای ظاهری متفرقه، URL برای نقشه‌های شبکه و عناصر نقشه شبکه، URL A-C برای فیلدهای موجودی میزبان، و URL برای ویجت داشبورد URL.

فیلدهای احراز هویت

محدودیت کاراکتر برای فیلدهای احراز هویت نام کاربر/کاربر و رمز عبور اکنون 255 کاراکتر است. این برای پیکربندی احراز هویت HTTP برای آیتم‌های عامل HTTP، سناریوهای وب و رابط‌ها، و همچنین پیکربندی احراز هویت برای بررسی‌های ساده، نظارت بر ODBC، بررسی‌های SSH، بررسی‌های Telnet، و نظارت JMX اعمال می‌شود.

برش نتیجه آزمایش مورد و پیش پردازش

هنگام آزمایش اقلام یا آزمایش مراحل پیش پردازش، مقادیر بازیابی شده از یک میزبان و نتایج آزمایش اکنون به حداکثر اندازه 512 کیلوبایت در هنگام ارسال به فرانت اند کوتاه می‌شوند. توجه داشته باشید که داده‌های بزرگتر از 512 کیلوبایت هنوز به طور کامل توسط سرور Zabbix پردازش می‌شوند.

برگه‌های داشبورد میزبان

همه داشبوردهای میزبان پیکربندی شده برای میزبان انتخاب شده اکنون به عنوان برگه‌هایی در زیر سرصفحه صفحه داشبورد میزبان نمایش داده می‌شوند و جایگزین کشویی قبلی در گوشه سمت راست بالا می‌شوند. این امکان انتقال آسان بین داشبوردهای میزبان مختلف را فراهم می کند و ناوبری را از طریق داده های نظارتی بهبود می‌بخشد.

گزارش حسابرسی

در مدیریت → گزارش حسابرسی، اکنون می توانید گزارش حسابرسی فعالیت‌های سطح پایین کشف، کشف شبکه و ثبت خودکار انجام شده توسط سرور (کاربر سیستم) را فعال یا غیرفعال کنید.

دوره پیش‌فرض ذخیره‌سازی سوابق گزارش حسابرسی قبل از حذف توسط متصدی خانه از 365 روز به 31 روز تغییر کرده است.

آخرین فیلتر داده‌ها

در مانیتورینگ → آخرین داده‌ها، اگر فیلتر تنظیم نشده باشد، زیرفیلتر و داده‌ها دیگر به طور پیش فرض نمایش داده نمی‌شوند.

حداقل نسخه PHP مورد نیاز

حداقل نسخه PHP مورد نیاز از 7.4.0 به 8.0.0 افزایش یافته است.

عناصر تغییر نام یافته

  • برخی از پارامترهای ویجت داشبورد با برچسب برچسب‌ها برای وضوح بیشتر تغییر نام داده‌اند: برچسب‌های مورد (برای ویجت نمای کلی داده)، تگ‌های سناریو (برای ویجت نظارت بر وب). برچسب‌های مشکل (برای نمودار، میزبان مشکل، مشکلات، مشکلات بر اساس شدت، و ویجت نمای کلی Trigger)؛
  • پیوند اقدام برای ویرایش محتویات نقشه، موجود در لیست نقشه در بخش نظارت → نقشه‌ها، از سازنده به ویرایش تغییر نام داده است.
  • فیلدهای تنظیم تاریخچه و دوره‌های ذخیره روند در فرم‌های پیکربندی نمونه اولیه مورد و آیتم تغییر نام داده‌اند.
  • در پیکربندی ویجت میزبان برتر، فیلدهای ستون ترتیب و تعداد میزبان به ترتیب به ترتیب و محدودیت میزبان تغییر نام داده‌اند تا عملکردهای آنها را بهتر توصیف کنند.
  • در پیکربندی ویجت Graph، فیلد افسانه Display min/max/avg به Display min/avg/max تغییر نام داده است و فیلدهای مجموعه داده الگوی میزبان و الگوی آیتم به الگوهای میزبان و الگوهای آیتم تغییر نام داده است.
  • در تنظیمات پروفایل کاربری، تب Messaging به اعلان‌های Frontend تغییر نام داده است که در آن گزینه پیام‌رسانی Frontend نیز به Frontend Notifications تغییر نام داده است.

متفرقه

  • آیکون‌های منوی اصلی به روز شده است.
  • پیام‌هایی که نشان‌دهنده عدم وجود داده یا فیلترهای تنظیم نشده (در ویجت‌ها یا فیلترهای بازشو بدون داده‌ای برای نمایش) به‌روزرسانی شده‌اند. علاوه بر این، پاورقی “نمایش 0 از 0 یافت شده” در مواردی که هیچ داده‌ای برای نمایش وجود ندارد یا فیلتر کردن (یا استفاده از جستجوی سراسری) نتایجی که مطابقت ندارند، حذف شده است.
  • اکنون شماره‌های نسخه سرور Zabbix frontend و Zabbix در صفحه اطلاعات سیستم قابل مشاهده هستند.
  • همه اقداماتی که در آنها از نوع رسانه استفاده می‌شود اکنون در لیست نوع رسانه (در ستون اقدامات استفاده شده) نمایش داده می‌شود. قبلاً اقداماتی که در آن گزینه Send only to در پیکربندی عملیات عمل «همه» بود، در ستون نوع رسانه مورد استفاده در اقدامات اعمال نمی‌شد.
  • گزینه فیلترینگ جدید به بخش آخرین داده ها اضافه شده است: اکنون به شما امکان می‌دهد موارد را بر اساس وضعیت آنها فیلتر کنید (پشتیبانی یا پشتیبانی نمی‌شود).
  • گزینه جدید فیلتر کردن وضعیت تأیید به بخش مشکلات اضافه شده است: اکنون به شما امکان می‌دهد مشکلات را بر اساس وضعیت آنها فیلتر کنید (عدم تایید / تایید / تایید شده توسط من).
  • دکمه استاندارد بستن پنجره به پنجره های بازشو اضافه شده است که برای پیکربندی و به روز رسانی انبوه عناصر و اشکال نقشه در نظر گرفته شده است.
  • پیکربندی مجوزها و برچسب‌های گروه کاربر برای فیلتر کردن مشکلات قابل مشاهده اصلاح شده است. اکنون می‌توان چندین گروه میزبان/الگو را به طور همزمان برای تخصیص مجوزهای یکسان به آن ها انتخاب کرد.
  • به تعویق انداختن اعلان‌های جهانی در یک مرورگر، اکنون آنها را در همه مرورگرها/دستگاه‌هایی که کاربر در آن‌ها وارد شده است به تعویق می‌اندازد.
  • پارامتر Override host در ویجت Item value قبل از قسمت Advanced configuration برای قابلیت استفاده بهتر منتقل شده است.

پلاگین ها

Ember+

افزونه جدیدی برای مانیتورینگ مستقیم Ember+ توسط Zabbix agent 2 اضافه شد.

نصب و راه اندازی

بسته های نصب جداگانه برای مشتقات RHEL

بسته های نصب اختصاصی برای نسخه های 8 و 9 AlmaLinux، CentOS Stream، Oracle Linux و Rocky Linux در دسترس هستند. پیش از این، بسته های نصب واحد برای توزیع های مبتنی بر RHEL و RHEL ارائه شده بود. اکنون بسته‌های جداگانه برای RHEL و هر یک از مشتقات ذکر شده در بالا استفاده می شود تا از مشکلات احتمالی ناسازگاری باینری جلوگیری شود.

پشتیبانی از ARM64/AAarch64

بسته های نصب ARM64/AArch64 اکنون برای Debian، RHEL  8، 9 و مشتقات آن و همچنین SLES/OpenSUSE Leap 15 در دسترس هستند.