کاربردهای زبیکس در صنعت انرژی و مواد شیمیایی

بنر مقاله سایت سدیدآفرین با موضوع (کاربردهای زبیکس در صنعت انرژی و مواد شیمیایی)

مقدمه

زمانه‌ای که صنایع شیمیایی و انرژی بر روی کنترل مکانیکی فرآیندهای تولید و روش آزمایش و خطا در اختراع مواد جدید اعتماد می‌کردند، به سرآمده است. از استخراج معدن تا حمل و نقل، تولید و توزیع، حالا همه فرآیندها بر اپلیکیشن‌ها و قدرت محاسباتی سرورها تکیه دارند. چون بسیاری از فرآیندهای داخلی صنایع شیمیایی و انرژی، ماموریتی حیاتی دارند و به طور مستقیم بر صنایع دیگر تأثیر می‌گذارند، نگاه‌ به هر جز از زیرساخت ضروری است. واینجا است که سیستم مانیتورینگ زبیکس نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما قبل از آنکه بخواهیم به کاربردهای زبیکس در صنعت انرژی و مواد شیمیایی اشاره کنیم، باید در ابتدا بدانیم که صنایع شیمیایی و انرژی به چه صنایعی گفته می‌شود و اختلال در فرآیندهای تولید این صنایع چه ضررهایی را به اقتصاد و جامعه خواهد رساند.

با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

صنایع انرژی چیست؟

صنعت انرژی (به انگلیسی: Energy industry) به کلیه صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط درگیر در حوزه تولید و فروش محصولات مرتبط با انرژی اطلاق می‌گردد، که از مرحله اکتشاف، استخراج و تولید، تا بازاریابی، انتقال و توزیع حامل‌های انرژی فعالیت می‌کنند.

صنایع فعال در حوزه انرژی شامل کلیه شرکت‌هایی است که ماموریت اصلی آنها تولید انرژی (مانند نیروگاه ها)، توزیع و انتقال انرژی (مانند شرکت‌های توزیع برق)، مدیریت پخش و فروش انرژی و صنایع سازنده ماشین آلات اصلی نیروگاه‌ها می‌باشد.

محصولات صنایع انرژی

این محصولات که زیرشاخه صنایع وابسته به صنعت انرژی هستند شامل، نفت، گاز، ذغال سنگ، گاز طبیعی، برق و هرآنچه که از این محصولات ساخته می‌شوند است.

پیامدهای اختلال در صنایع انرژی

پر واضح است که زندگی انسان‌های امروزی بدون برق و گاز امکان‌پذیر نخواهد بود. شما فرض کنید که در گرمای 40 درجه تابستان از وجود کولر به خاطر نبود برق بهره‌مند نیستید و یا فیریزر و یخچال شما به خاطر نبود برق از کار بیوفتد و یا در سرمای زمستان نتوانید از وسایل گرمایشی گازی و برقی خود به دلیل عدم وجود برق و گاز بهره ببرید. به نظر شما آیا زندگی کردن در این شرایط برای ما امکان پذیر است؟

اینجاست که وجود یک سیستم مانیتورینگ هوشمند و قوی مانند زبیکس به کمک صنایع وابسته به انرژی می‌آید و با نظارت مداوم و دادن آلارم‌های هشدار در زمان وقوع یک خرابی و یا حادثه در 24 ساعت شبانه‌روز، مانع از توقف تولید انرژی می‌شود و از ضررهای هنگفت صنایع جلوگیری می‌کند و باعث آرامش خاطر مشریان بالقوه این محصولات می‌شود.

صنایع شیمیایی چیست؟

صنایع شیمیایی به بخشی از صنایع گفته می‌شود، که مواد شیمیایی مورد نیاز دیگر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول، از طریق تبدیل مواد خام به مواد مورد نیاز، تأمین می‌کند. پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی که مواد خام نفتی را به موادی چون سوخت، حلال (نظیر استون)، رزین و… تبدیل می‌کنند نمونه‌ای از صنایع شیمیایی به‌شمار می‌روند.

صنعت مواد شیمیایی تقریباً یک سرمایه‌گذاری جهانی ۳ تریلیون دلاری است و شرکت‌های شیمیایی اتحادیه اروپا و ایالات متحده بزرگترین تولیدکنندگان جهان هستند.

متخصصان مختلفی در صنایع شیمیایی از جمله مهندسان شیمی، شیمی‌دانان و تکنسین‌های آزمایشگاه درگیر هستند.

محصولات صنایع شیمیایی

پلیمرها و پلاستیک‌ها، به ویژه پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن ترفتالات، پلی استایرن و پلی کربنات حدود ۸۰٪ از تولید این صنعت در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. این مواد اغلب به محصولات لوله‌های فلوئوروپلیمری تبدیل می‌شوند و در صنایع برای انتقال مواد بسیار خورنده استفاده می‌شوند. از مواد شیمیایی در بسیاری از کالاهای مصرفی استفاده می‌شود، اما در بسیاری از بخش‌های مختلف دیگر نیز استفاده می‌شود، از جمله صنایع کشاورزی، ساخت و ساز و خدمات صنعتی.

پیامدهای اختلال در صنایع شیمیایی

شرکت های مربوط به صنایع شیمیایی محصولات زیادی را تولید می کنند که آنها زندگی روزمره ما را آسان تر می کنند. به لطف صنایع شیمیایی، مواد خام را می توان تقریباً به هر محصولی که در زندگی روزمره به آن نیاز داریم تبدیل کرد.

این صنعت پر رونق بخشی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. که بخشی از آنها شامل مواد غذایی، دکوراسیون، کشاورزی، بهداشت، تولید دارو و غیره است.

حال فرض کنید که در اثر نبود نظارت دقیق بر دستگاه‌های تولید یک داروی خاص و مهم در یک شرکت داروسازی،اختلالی در فرآیند تولید به وجود بیاید. در اینصورت جان هزاران و یا میلیون‌ها انسان در سراسر جهان ممکن است به خطر بیوفتد.

پس وجود یک سیستم نظارتی مداوم و کارآمد که بتواند در اسرع وقت با هشدارهای لازم به ما اطلاع دهد که یک دستگاه در حال خراب شدن است و یا به صورت بهینه کار نمی‌کند، از اهمیت بسیار بالایی برای صنایع وابسته به صنعت شیمیایی و جامعه هدف که این محصولات را استفاده می‌کنند، برخوردار است.

مزیت‌های بالقوه زبیکس در صنعت انرژی و مواد شیمیایی

  • برای جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات عملکرد و در دسترس بودن از دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های خاص صنعت
  • برای پردازش میلیون‌ها بررسی در هر دقیقه و ارائه تجزیه و تحلیل زمان واقعی درباره محیط نظارت
  • برای اتخاذ اقدامات و ارسال دستورات یا اسکریپت‌ها به دستگاه‌ها
  • برای کار با معماری توزیع‌شده، شامل هزاران مکان و تجهیزات از راه دور
  • برای ارائه گزارشات تاریخچه دقیق درباره هر دستگاه نظارت شده
  • برای اطلاع‌رسانی به افراد خاص در داخل بخش‌ها درباره هر مشکل یا خرابی

جمع‌بندی

وجود محصولات وابسته به صنایع شیمیایی و انرژی در زندگی روزمره انسان، امری جدانشدنی است و اختلال در روند تولید هرکدام از آن‌ها و تاخیر در فرآهم کردن این محصولات توسط مردم، نه تنها باعث ضررهای بسیار زیاد شرکت‌ها و صنایع تولیدی می‌شود بلکه آرامش را از مردم سلب می‌کند. به همین دلیل باید اولین دغدغه مدیران این صنایع فرآهم کردن امکاناتی نظارتی 24 ساعته بر روند تولید و بهینه کار کردن دستگاه‌های خود به منظور تولید همه‌جانبه و کامل محصولات وابسته به صنایع انرژی و شیمیایی باشد.

سیستم مانیتورینگ زبیکس که به عنوان برترین سیستم مانیتورینگ در جهان شناخته می‌شود، در سراسر جهان توسط شرکت‌های بزرگی همچون LENOVO، CANON، SCSK، SACO، NSW، NEC و خیلی از شرکت‌ها و صنایع بزرگ استفاده می‌شود، می‌تواند گزینه مناسبی برای مانیتورینگ این صنایع باشد.

صنایع وابسته به حوزه شیمیایی و انرژی در ایران نیز می‌توانند از طریق برخورداری از امکانات مانیتورینگ شرکت سدیدآفرین به عنوان تنها نمایندگی رسمی زبیکس در ایران استفاده کنند و از خدمات این نمایندگی نظیر نصب و اجرا، آموزش استفاده از این نرم‌افزار به کارکنان مربوطه، پشتیبانی‌های مداوم از سیستم‌های نصب شده در محل مورد نظر و بسیاری از خدمات دیگر استفاده کنند.

در این مقاله راجع به کاربردهای زبیکس در صنعت انرژی و مواد شیمیایی صحبت کردیم اما جالب است که بدانید زبیکس در همه صنایع مهم و کاربردی از جمله مانیتورینگ سازمان‌های فناوری اطلاعات کاربرد دارد که می‌توانید آن مقاله را نیز مطالعه نمایید.