مانیتورینگ سازمان‌های فناوری اطلاعات با زبیکس

بنر مقاله سایت سدیدآفرین با موضوع ( مانیتورینگ شرکت‌های فناوری و اطلاعات با زبیکس

مقدمه

در شرکت‌‌‌ها و سازمان‌های امروزی، مانیتورینگ شبکه اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر آن را به حساب نیاورید به ساده‌ترین بیان، دیگر هیچ نوع مستندات یا محک عینی و قابل مشاهده برای نحوه رفتار شبکه در اختیار نخواهید داشت. عدم وجود مانیتورینگ، قضاوت در مورد اینکه آیا تغییرات ایجاد شده در شبکه، تاثیر مثبتی روی عملکرد کلی شبکه دارد یا خیر را بسیار دشوار می‌سازد. یکی از پرکاربردترین و کامل‌ترین سیستم مانیتورینگ در جهان، مانیتورینگ زبیکس می‌باشد، که در صنعت‌های مختلف از جمله انرژی، سلامت، بانکداری و خیلی از صنعت‌های بزرگ کاربرد دارد. در این مقاله به بررسی امکانات و ویژگی‌های مانیتورینگ سازمان‌های فناوری اطلاعات با زبیکس می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقیاس پذیری برای محیط های بزرگ

زبیکس به گونه‌ای طراحی شده است که قادر است از محیط‌های کوچک با چند دستگاه تا محیط‌های بزرگ با هزاران دستگاه نظارت‌شده، مقیاس‌بندی شود. نصب زبیکس در محیط‌هایی با بیش از 100000 دستگاه نظارت شده بیانگر آن است که این سیستم با سرعت عمل بیش از 3000000 بررسی در دقیقه امکان مانیتورینگ سازمان‌های بزرگ را برای کاربران فراهم می‌سازد.

این سطح از مقیاس پذیری با استفاده از الگوریتم های هوشمند و کارآمد امکان پذیر است که از ماژولار بودن سخت‌افزار و نرم‌افزار مدرن بهره می‌برند و امکان تقسیم اجزا در سرورهای مختلف و در نتیجه عملکرد برتر را فراهم می‌کند.

مانیتورینگ توزیع شده

آیا شعبه‌های دورکاری، مراکز داده یا سایت‌های مشتری دارید که باید نظارت شوند، اما می‌خواهید تعداد اتصال و portهای باز را تا حد امکان پایین نگه دارید؟ مشکلی نیست، امکان مانیتورینگ توزیع شده زبیکس، پاسخی برای همه این چالش‌هاست.

علاوه بر مدل تک سرور مرکزی، زبیکس با proxyهای داخلی، مانیتورینگ توزیع‌شده را بدون نیاز به تعمیر و نگهداری آسان می‌کند. این proxy سال‌هاست که به کاربران زبیکس سرویس می‌دهد و راه‌حلی بسیار قوی است.

proxy زبیکس می‌تواند به نظارت موثر بر مراکز بزرگ داده کمک کند و همچنین می‌تواند روی سخت‌افزارهای جاسازی شده برای محیط‌های کوچکتر اجرا شود. شما می‌توانید یک proxy زبیکس را از قبل پیکربندی کنید، آن را به محل راه دور ارسال کنید تا به برق متصل شود، و از آن پس تمام پیکربندی proxy را از سرور مرکزی زبیکس مدیریت کنید.

proxy‌ها علاوه بر آسان‌کردن نظارت بر مکان‌های راه دور، به مقیاس‌بندی برای محیط‌های بزرگ نیز کمک زیادی می‌کنند.

این امکان یکی از موثرترین کاربرد مانیتورینگ سازمان‌های فناوری اطلاعات با زبیکس است.

بهینه سازی شده برای عملکرد بالا

علاوه بر مانیتورینگ قدرتمند بدون agent ، نرم‌افزار زبیکس عملکرد بالایی برای نظارت بر سیستم‌عامل و معیارهای خاص برنامه ارائه می‌دهد. نرم‌افزار زبیکس از حداقل منابع و حافظه CPU استفاده می‌کند و با چندین پلتفرم از جمله لینوکس، یونیکس و ویندوز سازگار است. سرور و proxy زبیکس از طریق راه‌حل‌های مختلف از ذخیره‌سازی داده استفاده می‌کنند که عملکرد عالی به آن‌ها می‌دهد و فشار بر روی پایگاه داده backend را کاهش می‌دهد.

پروتکل‌های ارتباطی شبکه‌ای که با زبیکس استفاده می‌شوند با استفاده از منابع محاسباتی و پهنای باند شبکه، حتی در استقرار در مقیاس بزرگ، بسیار کارآمد هستند.

در دسترس بودن بالا

یک نیاز حیاتی برای زیرساخت مدرن فناوری اطلاعات، پشتیبانی از دسترسی بالا برای خدمات و برنامه های کاربردی سازمانی آن است. تمام اجزای زبیکس با استفاده از کنترل کارآمد بافر داده در برابر قطعی شبکه و ارتباطات مصون هستند. این مورد می‌تواند ویژگی منحصربه‌فردی برای مانیتورینگ سازمان‌های فناوری اطلاعات با زبیکس باشد.

نگهداری صفر

در یک محیط سازمانی، تعداد زیادی از سیستم های قدیمی وجود خواهند داشت که نمی توان به راحتی آنها را با سیستم‌های جدید جایگزین کرد و یا ارتقا داد. اجبار به ارتقاء عامل نظارتی تنها به این دلیل که سیستم نظارت اصلی ارتقا یافته است قابل قبول نیست ، بنابراین آخرین و بهترین سرور زبیکس از تمام نسخه‌های سیستم‌عامل قبلی به نسخه‌های اولیه پشتیبانی می‌کند که مربوط به بیش از 10 سال پیش است.

ارتقای زبیکس در محدوده یک نسخه اصلی بسیار آسان است و نیازی به تغییر در پایگاه داده backend ندارد. ارتقا از یک نسخه اصلی به نسخه دیگر به طور کامل پشتیبانی می‌شود و رویه‌هایی برای ارتقای مناسب پایگاه داده ارائه شده است.

پس از آن می‌توانید تغییر بسیاری از فایل های پیکربندی و راه‌اندازی مجدد خدمات را فراموش کنید. تقریباً تمام جنبه‌های زبیکس از طریق یک رابط وب ایمن و ساده کنترل می‌شوند. البته برای عملیات پیشرفته‌تر، API هم در دسترس است.

ایجاد نسخه backup از تمام داده‌های پیکربندی و مقادیر جمع‌آوری‌شده ساده است و می‌توان آن را با ابزارها و رویه‌های استاندارد انجام داد. در نهایت، همه چیز در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود.

امنیت

دسترسی به frontend زبیکس را می توان از طریق یک اتصال محافظت شده SSL انجام داد که امنیت بین کاربران و سرور را تضمین می‌کند. علاوه بر این، frontend دارای یک سیستم محافظت از خود، در برابر حملات سنگین است.

همه اجزای زبیکس می‌توانند به عنوان کاربران غیرمجاز اجرا شوند، که این موضوع برای ایجنت‌های بومی نکته حائز اهمیتی به شمار می‌رود. حتی می‌توان گفت، اجرای daemonهای زبیکس تحت یک حساب کاربری مجاز نیاز به گام‌های اجرایی اضافی دارد. اجزا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و فقط اتصالات را از آدرس‌های IP مجاز می پذیرند، به همین خاطر سایر اتصالات به طور خودکار رد می‌شوند.

با پشتیبانی از رمزگذاری، می‌توان ارتباطات بین اجزای جداگانه زبیکس (مانند سرور زبیکس، پراکسی‌ها، عوامل و ابزارهای خط فرمان) را با استفاده از پروتکل امنیت لایه انتقال (TLS) نسخه 1.2 و نسخه 1.3 ایمن کرد. رمزنگاری بر اساس Certificate و همچنین Pre-Shared key در این نسخه پشتیبانی شده است.. رمزگذاری اختیاری است و برای اجزای جداگانه قابل تنظیم است.

تجمیع‌پذیری بالا

اجزای API زبیکس، انعطاف پذیری چشمگیری را برای انجام تجمیع دو طرفه با برنامه های سازمانی به راحتی ارائه می‌دهد. اتوماسیون را می‌توان با scriptهایی به زبان های مختلف مانند Ruby ، Python ، Perl ، PHP ، Java و یا script‌های پوسته انجام داد. با ابزارهای استاندارد مدیریت سیستم مانند Puppet، cfengine، Chef، bcfg2 و موارد دیگر یکپارچه خواهند شد و یا شما پیکربندی زبیکس را به‌طور خودکار از ابزارهای مدیریت داخلی خود به‌روزرسانی کنید.

برای پیش‌فرض زبیکس، loginهای کاربر را در برابر یک مرجع مرکزی مانند LDAP (از جمله Microsoft Active Directory) یا Radius احراز هویت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از رمز عبور یکسانی برای نظارت بر سیستم مانند همه جا استفاده کنند، یا حتی به‌طور خودکار مجوزهای مناسب را با استفاده از SSO (Single Sign On) به دست آورند.

آماده‌سازی IPV6

با اتمام سریع اجزای IPv4، ISPهای بزرگتر بیشتر و بیشتر به دنبال IPv6 هستند. همه اجزای زبیکس از IPv4 و IPv6 پشتیبانی می‌کنند و امکان استفاده در محیط مختلط یا محیط IPv6 خالص را فراهم می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختیم که چگونه مانیتورینگ سازمان‌های فناوری اطلاعات با زبیکس از طریق امکاناتی نظیر مقیاس پذیری برای محیط های بزرگ، مانیتورینگ توزیع شده، بهینه سازی شده برای عملکرد بالا، نگهداری صفر، امنیت، تجمیع‌پذیری بالا و آماده‌سازی IPV6 می‌تواند به این نوع سازما‌ن‌ها کمک کند تا بهینه‌تر و کم‌هزینه‌تر بتوانند خدمات خود را به کاربران عرضه کنند.یادآور می‌شویم که زبیکس فقط برای سازمان‌های فناوری اطلاعات راه‌کارهای جدید و نوآورانه ندارد، بلکه در صنایع مختلف دیگری که در ابتدا به آن اشاره شد نیز کارگشا است که در مقالات بعدی به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

منبع: زبیکس