اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) چیست و چه تفاوتی با اینترنت اشیا (IOT) دارد؟

پوستر هدر برای مقاله اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

مقدمه

اینترنت اشیا صنعتی (IIOT)، که یکی از زیرشاخه های اینترنت اشیا یا (IOT) است، فناوری است که به اتصال دستگاه‌های گوناگون به یکدیگر، از طریق اینترنت در صنعت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به جمع‌آوری و ذخیره داده‌ها بپردازد و نظارت بر سیستم‌ها را از راه دور ممکن سازد. تمام این قابلیت‌ها نشان می‌دهد که اینترنت صنعتی تا چه اندازه آینده صنایع مختلف را متحول خواهد کرد و پیشرفت آن‌ها را رقم می‌زند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با IIOT و مزایای آن آشنا کنیم.  توصیه می‌کنیم برای درک بهتر این مطلب ابتدا به تحقیق درباره اینترنت اشیا (IOT)  بپردازید.

اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) چیست؟

IIOT (The Industrial Internet of Things)، در حقیقت همان اینترنت صنعتی است که برخی آن را  Industry 4.0 می‌نامند. هدف از ایجاد IIOT، استفاده و گسترش اینترنت اشیا (IOT) در صنعت بود. بنابراین می‌توان دریافت که اینترنت صنعتی چیزی فراتر از اتصال دستگاه‌های معمول به نت است.

IIOT شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند متصل به سیستم‌هایی است که داده‌ها را کنترل، جمع‌آوری، تبادل و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. هر اکوسیستم IOT در صنعت اجزایی دارد که عبارتند از:

دستگاه‌های متصل به یکدیگر

این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به خود را درک کرده و بعد از جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری آن‌ها، به ذخیره داده‌ها بپردازند.

آنالیزورها و برنامه‌های خاص

این برنامه‌ها که تجزیه‌و تحلیل را برعهده دارند، اطلاعات تجاری را از داده‌های خام استخراج می‌کنند.

ذخیره‌سازی داده‌

ذخیره اطلاعات حاصل از دستگاه‌های IIOT از دیگر اتفاقاتی است که در این سیستم رخ خواهد داد.

کمک به انسان ها در تحلیل و پیش‌بینی اطلاعات

در اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) دستگاه‌های لبه (edge devices)، اطلاعات را مستقیما به زیرساخت‌های ارتباطاتی داده‌ای یعنی محلی که داده‌ها به اطلاعات عملیاتی درباره عملکرد قطعه خاصی تبدیل می‌شوند منتقل می‌کنند. از این داده‌‌ها می‌توان برای پیش‌بینی، نگهداری و همچنین بهینه‌سازی فرایندهای تجاری استفاده کرد.

از دیگر مسائل مهمی که در IIOT اتفاق می‌افتد، کنار هم قرارگیری فناوری عملیاتی (OT) و فناوری اطلاعاتی (IT) عنوان می‌شود. همگرایی OT و IT منجر به بهبود نظارت و کنترل زیرساخت‌های فیزیکی در عملیات‌های صنعتی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، بهداشت، حمل‌ونقل تاسیسات و تولید با استفاده از حسگرهای هوشمند خواهد شد. در ضمن دسترسی به سیستم‌ها و کنترل از راه دور را آسان‌تر می‌سازد.

بهره‌گیری از اینترنت اشیا صنعتی به بشر کمک می‌کند تا ارتباط دستگاه‌های مختلف با اینترنت را برقرار سازد. به این ترتیب، شبکه‌ای را به وجود آورد که می‌تواند در کنترل، تحلیل و پیش‌بینی اطلاعات انسان‌ها را یاری دهد.

تفاوت اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) با اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

گرچه IIOT زیرمجموعه IOT است و در هردوی آن‌ها از فناوری‌های مشترک زیادی همچون سیستم‌عامل‌های ابری، سنسورها، اتصالات، ارتباطات ماشین‌‌ها به یکدیگر و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده می‌شود، اما اینترنت اشیا و اینترنت اشیا صنعتی در راستای اهداف متفاوتی به کار گرفته می‌شوند؛ زیرا برنامه‌های IIOT در مقایسه با کاربر محور بودن IOT، بیشتر به دنبال بهبود کارایی و ایمنی هستند.

IIOT شامل دستگاه‌های صنعتی است که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، بهداشت و درمان و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر این دستگاه‌ و ماشین‌آلات صنعتی مربوط به صنایع مهمی همچون نفت و گاز آسیب ببینند، شرایط بحرانی و پرخطری را که گاهاً جان افراد را تهدید می‌کند ایجاد خواهند کرد. درحالی‌که IOT  لوازم هوشمند خانگی مانند یخچال‌های هوشمندی را در بر می‌گیرد که در صورت خرابی هیچ شرایط بحرانی به وجود نمی‌آورند.

مزایای اینترنت اشیا صنعتی (IIOT)

آنچه در اینترنت اشیا صنعتی اتفاق می‌افتد، یعنی ضبط و انتقال مداوم داده‌ها میان دستگاه‌ها و ماشین‌های هوشمند می‌تواند فرصت‌های رشد بسیاری را برای صنایع و بنگاه‌های تجاری گوناگون فراهم ‌آورد. چنین داده‌هایی به صنایع و مؤسسات این امکان را می‌دهند تا خطاها و یا ناکارآمدی‌های موجود در زنجیره تأمین و تولید را بررسی کرده و بلافاصله آن‌ها را برطرف سازند. به این ترتیب با بهبود عملکرد ماشین‌آلات، میزان تولید و درنتیجه درآمد را افزایش خواهند داد. بهره‌گیری صحیح از IIOT می‌تواند استفاده از دستگاه‌ها و امکانات را بهینه کرده، خرابی‌ها را پیش‌بینی نماید و حتی فرآیندهای تعمیر ماشین‌آلات را به طور مستقل آغاز کند.

با استفاده از دستگاه‌های متصل به یکدیگر و هوشمند، مشاغل قادر هستند تا مقادیر بیشتری از داده‌ها را با سرعت بالاتری جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند. این مسئله می‌تواند توسعه‌پذیری و عملکرد را افزایش ‌دهد و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ را باعث شود.

یکپارچه‌سازی IIOT به نهادهای صنعتی، دید دقیق‌تری از چگونگی عملکرد خود را خواهد داد و کمک می‌کند تا با آگاهی از نتایج تصمیمات مختلف، اقدامات موثرتری را به انجام رسانند.

از دیگر مزایایی که می‌توان برای اشیا صنعتی درنظر گرفت عبارتند از:

کاهش میزان نیاز به حضور برنامه‌نویسان

IIOT با ساده‌سازی دریافت اطلاعات از دستگاه‌های مختلف، می‌تواند نقش برنامه نویس‌ها را در صنایع کاهش دهد.

عدم نیاز به نمونه‌برداری

  زمانی که در سیستم خطایی صورت می‌گیرد، به راحتی می‌توانید با اینترنت صنعتی اصلاحات را اعمال کنید.

بهینه‌سازی و مدیریت صنایع

‌ با کمک IIOT قادر خواهید بود که سریعا داده‌ها را دریافت کرده و با توجه به پیش‌بینی‌ها، اقدامات لازم را به انجام رسانید.

آینده اینترنت اشیا صنعتی (IIOT)

اینترنت اشیا صنعتی با تأثیرات مثبت خود در صنایع مختلف توانسته توجه عده زیادی را به خود جلب نماید. به‌طوری‌که صنعتگران بسیاری تمایل دارند در جهت مدرنیزه کردن ماشین‌آلات خود برآمده و همگام با تکنولوژی روز، از IIOT در چرخه تولید استفاده نمایند. با مشاهده مزایای بسیار به کارگیری اینترنت اشیا صنعتی در زیرساخت‌های صنایع گوناگون همانند امنیت، افزایش مقیاس‌پذیری و بهروه‌وری، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و… می‌توان نتیجه گرفت که آینده روشنی پیش روی IIOT و شرکت‌هایی است که از این فناوری بهره می‌برند.

سخن پایانی

در پایان لازم می‌دانیم اشاره کنیم که با فراگیری اینترنت اشیا و اینترنت اشیا صنعتی ، کسب‌وکارها تحول عظیمی را تجربه خواهند کرد. IIOT خطاها را به حداقل می‌رساند و با افزایش توان تولید و کاهش هزینه‌ها می‌تواند شما را در مسیر پیشرفت قرار دهد. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب به تمامی سوالات شما در رابطه با اینترنت اشیا صنعتی پاسخ دهیم.