زبیکس در جعبه جادویی

زبیکس در جعبه جادویی

تا به حال توجه کرده‌اید که چه تیم وسیع و سیستم پیچیده‌ای در تلاش‌اند تا ما بتوانیم برنامه‌های متنوع تلویزیونی را از شبکه‌های مختلف تماشا کنیم؟

با توجه به گستردگی این سیستم و حساسیت‌های خاص آن کنترل جنبه‌های مختلف سیستم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیستمی که بتواند به طور یکپارچه مانیتورینگ شبکه‌های تلویزیونی را انجام داده، رخدادها را مدیریت کرده و روند کنترل، نظارت و اقدامات مربوطه را بهبود بخشد. این همان موضوعی است که شبکه TV2 در جستجوی حل آن بود.

شبکه TV2، بزرگترین شبکه تلویزیونی در دانمارک است که با داشتن بیش از 6 شبکه حجم وسیعی از بینندگان را به خود اختصاص داده است. این شبکه در جستجوی راه‌حلی بود تا کنترل سیستم گسترده خود را با دقت و راحتی خاطر بیشتری انجام دهد که در نهایت با بررسی‌های مختلف به روشی مناسب جهت مانیتورینگ شبکه‌های تلویزیونی دست یافتند؛ استفاده از زبیکس و Servicenow. زبیکس را می‌توان از کامل‌ترین سیستم‌های مانیتورینگ دنیا بر شمرد. سیستمی که می‌تواند انواع رخدادها، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، را با هر نوع مشخصاتی مورد نظر کنترل کرده و ضمن یکپارچگی با سایر سیستم‌ها به صورت یکپارچه عمل نماید. قابلیت‌های این سیستم در کنار ویژگی‌هایی مانند کنترل پیشرفته منابع انسانی در Servicenow کنترلی یکپارچه و جامع را برای این شبکه دانمارکی فراهم آورده است.

ساختار کلی این سیستم یکپارچه بدین صورت است که زبیکس به عنوان هسته مرکزی وظیفه تشخیص بروز مشکلات را بر عهده دارد. پس از تشخیص توسط زبیکس، با توجه به تنظیمات صورت گرفته اقدامات لازم از طریق ارتباط شکل گرفته با Servicenow .صورت می‌پذیرد. به طور کلی در این سیستم، Servicenow به منظور افزایش کارایی از زبیکس و عهده‌دار شدن فرآیندهای مدیریت ارتباطات و اتفاقات مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله فعالیت‌های Servicenow می‌توان به استفاده از رابط کاربری متفاوت و runbook جهت مدیریت اتفاقات اشاره کرد. افزایش قابلیت‌های گزارش‌گیری و محاسبه دقیق‌تر downtime هم از موضوعاتی است که از یکپارچگی این دو سیستم به دست آمده و تحلیل‌ها را بیش از پیش بهبود بخشیده است.

جزییات این پروژه به طور کلی شامل 1 زبیکس سرور، 4 زبیکس پراکسی، بیش از 600 هاست، بیش از 400 آیتم در ثانیه و بیش از 15000 حد آستانه فعال بوده است. همچنین سرویس‌های متعددی از قبیل webserverها، web cashesها، video encoderها و databaseهای مختلف توسط این ساختار مورد نظارت و کنترل قرار گرفته است که موجب شده تا وظیفه مدیریت این سیستم بیش از پیش آسان گردد.