زبیکس on cloud یا زبیکس on premise ،کدام یک بهتر است؟

زبیکس on cloud یا زبیکس on premise

مقدمه

شرکت‌ها همیشه نیازمند فضایی برای ذخیرة اطلاعات خود هستند. برای حل این مشکل نرم‌افزارها و سرویس‌های زیادی وجود دارد که این شرکت‌ها برای ذخیره اطلاعات خود می‌توانند از آنها استفاده کنند. دو نوع اصلی ذخیره اطلاعات، سرویس‌های زبیکس on cloud  و زبیکس on premise  هستند که هر یک معایب و مزایای خود را دارد. اگر شما به دنبال گزینه بهتری برای ذخیره اطلاعات خود می‌گردید و بین این دو گزینه مردد هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که با توجه به نیاز، امکانات و بودجه‌بندی خود یکی از این سرویس‌ها را انتخاب کنید. همچنین در این مقاله به معرفی یکی از بهترین نرم‌افزارهای ارائه دهنده این سرویس‌ها، یعنی زبیکس خواهیم پرداخت. 

On Cloud

رایانش­‌های  on cloud تحولی عظیم در ذخیره سازی اطلاعات است که نیازی به مدیریت فعال ندارد و معمولاً شامل برنامه‌هایی مانند قدرت ذخیره سازی و پردازش اطلاعات می‌شود. با یک مدل اشتراکی مبتنی بر Cloud، دیگر نیازی به خرید زیرساخت یا مجوز اضافی نیست. در ازای دریافت هزینه‌ای سالیانه، یک ارائه دهنده سرورcloud، به عنوان مثال زبیکس on cloud، شبکه و نرم‌افزار را برای شما نگهداری می‌کند.

 از طریق پورتال وب می‌توان به اطلاعات میزبانی شده توسط فروشنده دسترسی داشت. سرور Cloud اختصاصی به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بدون منابع مشترک از پلتفرم به طور کامل استفاده کنند. مشتریان می‌توانند خدمات سفارشی سازی اضافی، کنترل پشتیبان و به روزرسانی درخواست کنند. با استفاده از یک سرور Cloud  مشترک، حریم خصوصی کامل به مشتری داده می‌شود، اما توسط چندین کاربر سرور cloud مشترکاً مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گزینه اقتصادی‌تر است اما سفارشی سازی محدودی را ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب سرویس‌های تحت  on cloud

پس از معرفی این سرویس و نحوه عملکرد آن لازم است که معایب و مزایای آن را نیز بدانیم. در ادامه به توضیح درباره مزایا و معایب این نوع سرویس خواهیم پرداخت.

مزایا

مقیاس پذیری

با توجه به نیازتان به فضای ذخیره سازی اطلاعات، می‌توانید مقدار فضای ذخیره سازی را تأمین کنید تا بتوانید فضای مورد نیاز را متناسب با خواسته‌های مشاغل خود افزایش و کاهش دهید.

صرفه جویی در هزینه اولیه

از آنجایی که در این نوع ذخیره سازی نیازی به سخت افزار نیست و تنها با کمک نرم افزارهایی تحت on cloud کار خواهید کرد، شما فقط هزینه فضایی را که استفاده می‌کنید پرداخت می‌کنید. همچنین هزینه‌های پیش پرداخت سخت افزار و هزینه‌های نگهداری، به روزرسانی نرم­افزار و نیروی انسانی وجود نخواهد داشت. چرا که کنترل و مدیریت سیستم‌ها توسط سرویس ارائه دهنده خدمات انجام خواهد شد.

بازیابی فاجعه

در صورت وجود هرگونه مشکل که منجر به پاک‌سازی اطلاعات گردد، امکان بازیابی اطلاعات شما از طریق سیستم‌های بک آپ در سرور وجود دارد.

دسترسی گسترده

می‌توانید به کلیه داده‌ها و سیستم‌های خود را از طریق اتصال خط اجاره ایمن که یک ارتباط خصوصی پرسرعت بین شما و ارائه‌دهنده شما فراهم می‌کند، دسترسی داشته باشید. این دسترسی از همه جا امکان‌پذیر خواهد بود.

تاب آوری

اگر سیستم ذخیره اطلاعات در زبیکس on cloud دچار نقض و یا اختلال شود، مراکز خدمات رسانی نرم‌افزارها و سرورها خیلی زود به مشکل رسیدگی خواهند کرد؛ از این رو نگرانی بابت پیش آمدن اختلال‌ها در سرور وجود ندارد و همه چیز برای شما آماده و محیا خواهد بود.

معایب

قابلیت اتصال

برای اینکه بتوانید اتصال خود با منابع اطلاعات را حفظ کنید، نیاز به دسترسی مستمر به اینترنت قابل اعتماد دارید. بدون اتصال به اینترنت امکان دسترسی به اطلاعات را نخواهید داشت.

هزینه‌های ثانویه

گرچه هزینه‌های اولیه، خرید اشتراک و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات، در ابتدا کم و به‌صرفه به نظر می‌رسد، ولی به دلیل تمدیدهای ممتد این اشتراک‌ها و خرید مداوم فضای ذخیره سازی در دراز مدت می‌تواند هزینه بالاتری بردارد.

قابلیت برنامه ریزی

از آنجایی که سرورهای این نوع ذخیره سازی در دست شما نیست و شما امکان مدیریت مستقیم آنها را ندارید، بنابراین برنامه ریزی از سمت شما غیرممکن است. این ویژگی برای شرکت‌ها و مشتریانی که نیاز به خدمات خاص و توسعة برنامة ذخیره اطلاعاتی خود متناسب با نیازهای خاص خود دارند، زیاد خوشایند نیست. پس اگر نیازهای خاصی دارید که نیازمند برنامه‌نویسی مختص به خودتان است، این نوع ذخیره سازی پیشنهاد نمی‌شود.  

on premise

 این سرویس که توسط برنامه های به خصوص و سیستم‌عامل‌های شخصی ارائه می‌شود، بر خلاف آنچه on cloud ارائه می‌داد، از پیاده‌سازی تا اجرا و به راه انداختن شبکه داخلی، همه کارها به صورت داخلی و توسط خود شما – مدیریت مستقیم و دسترسی کامل به تمام منابع – انجام می‌شود. به موجب آن نگهداری، ایمنی و به روزرسانی نیز باید در محل مورد نظر شما انجام گیرد. این نوع ارائه سرویس نیاز به خرید سرورهایی برای تأمین قدرت پردازش و فضای ذخیره اطلاعات، نرم‌افزار پایگاه داده و سیستم‌عامل‌ها است. پس می‌توان گفت که این نوع سرویس بدون نیاز به مشارکت شخص ثالث انجام‌پذیر است.  

مزایا و معایب سرویس‌ها به صورت  on premis

این نوع به خصوص نیز معایب و مزایای خود را دارد. در ادامه به توضیح درباره مزایا و معایب این نوع سرویس خواهیم پرداخت.

مزایا

هزینه ثانویه

 در صورت گسترش در کل چرخه عمر سیستم، هزینه کل مالکیت در مقایسه با پرداخت‌های دوره‌ای کمتر است.

کنترل همه جانبه

برخلاف سیستم‌های on cloud که مدیریت سرورهای اصلی از جای دیگری صورت می‌گیرد، از آنجا که سیستم‌عامل سخت‌افزار، داده و نرم‌افزار شما است، شما مالکیت و کنترل کامل دارید. هرگونه تغییر، پیکربندی و به روزرسانی بنا به صلاحدید شما انجام می‌شود.

قابلیت اتصال

برای دسترسی به سرورهای شما به عوامل خارجی مانند اینترنت نیازی نخواهد بود و شما با اتصال به شبکه داخلی می‌توانید به‌راحتی به اطلاعات دست داشته باشید.

امنیت اطلاعات

از آنجایی که شخص ثالثی در این نوع سرویس وجود ندارد و همه چیز با کمک نرم­افزار زبیکس on premise

امکان پذیر است، می‌توانید مطمئن باشید که هیچ‌کس جز شما امکان دسترسی به اطلاعات شما را نخواهد داشت.

معایب

هزینه اولیه

هزینه سرمایه اولیه زیادی وجود دارد که باید همراه با هزینه‌های پشتیبانی و عملکرد انجام شود. از جمله این هزینه‌ها، هزینه گزاف خرید سخت‌افزارهای لازم و برنامه‌نویسی و راه اندازی شبکه داخلی است.

تعمیر و نگهداری از سیستم‌ها

هرگونه سخت افزار و نرم‌افزار، فضای ذخیره سازی، پشتیبان گیری از داده‌ها و بازیابی فاجعه باید بر اساس پیش فرض حفظ شود. با منابع فنی و بودجه محدود، این مسئله می‌تواند به ویژه برای شرکت‌های کوچک‌تر به یک مسئله تبدیل شود.

محل استقرار سیستم‌ها

از آنجا که نرم‌افزار باید روی سرورها و رایانه­های شخصی نصب شود، استقرار مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد.

زبیکس on cloud یا زبیکس on premise؟

Zabbix ابزاری نرم‌افزاری برای نظارت به صورت اوپن سورس برای اجزای متنوع IT از جمله شبکه‌ها، سرورها، ماشین‌های مجازی (VM) و سرویس‌های ابری است. این نرم‌افزار معیارهای نظارتی مانند استفاده از شبکه، بار CPU و مصرف فضای دیسک را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار عملیات روی Linux ، Hewlett Packard Unix (HP-UX) ، Mac OS X ، Solaris و سایر سیستم‌عامل‌ها (OS) را رصد می‌کند. با این حال، نظارت بر ویندوز فقط از طریق نمایندگان امکان پذیر است.

 باید بدانید زبیکس یک نرم‌افزار رایگان بود که هر کسی می‌تواند آن را دانلود کند ولی برای راه اندازی درست آن نیاز به یک سیستم پشتیبانی متخصص در محل  (on premise)بود و این مورد نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار زیادی برای دو شرکت ارائه کننده و گیرنده سرویس است. اما به دلیل اوپن سورس بودن این نرم­افزار شرکت سدیدآفرین به عنوان تنها نماینده رسمی شرکت زبیکس در ایران، اقدام به ایجاد یک محصول نوآورانه و جدیدی کرد که تحولی را در سیستم‌های مانیتورینگ زبیکس به وجود آورد و آن محصول زبیکس on cloud  است. در ادامه با توضیحات بیشتر هر دو نوع سرویس، شما متوجه می‌شوید که کدام یک از این سرویس‌ها برای کار شما سودمندتر است.

زبیکس  on premise

به کمک این نرم‌افزار می‌توانید نوع ذخیره اطلاعات را به حالت on premise  داشته باشید. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد برای سرویس‌های on premise  شما خود باید سیستم‌عامل‌ها و درونی سازی شبکه به کمک این نرم‌افزار انجام دهید و این یعنی از اول تا آخر کار، مدیریت و کنترل سیستم‌ها و کار با زبیکس برعهده خود شما خواهد بود. البته که برای راه اندازی این نرم‌افزار نیاز به مراجعه به نمایندگی‌های آن است.

مزایا و معایب زبیکس  on premise

مزایای استفاده از زبیکس on premise شامل موارد زیر است:

هزینه ثانویه

 در صورت گسترش در کل چرخه عمر سیستم، هزینه کل مالکیت در مقایسه با پرداخت‌های دوره‌ای کمتر است، زیرا نیازی به تمدید اشتراک یا هزینه خرید فضای ذخیره سازی وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل خود شماست. همچنین چون در این نوع سرویس نیازی به اینترنت نیست هزینة داده‌های اینترنتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

کنترل همه‌جانبه

برخلاف زبیکس on cloud که مدیریت سرورهای اصلی از جای دیگری صورت می‌گیرد، از آنجا که سیستم‌عامل سخت‌افزار، داده و نرم‌افزار شما است، شما مالکیت و کنترل کامل دارید و با کمک این نرم‌افزار می‌توانید هرگونه تغییر و به روزرسانی مورد نیاز را انجام دهید.

قابلیت اتصال

برای دسترسی به سرورهای زبیکس on premise  به عوامل خارجی مانند اینترنت نیازی نخواهد بود و با اتصال به شبکه داخلی می‌توانید به‌راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

 از معایب ساخت سرورon premise  به کمک نرم‌افزار زبیکس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

هزینه اولیه

هزینه سرمایه اولیه زیادی وجود دارد که شامل هزینه‌های نصب راه‌اندازی و خریداری سیستم‌عامل‌ها و نصب نرم‌افزار در این سیستم‌ها است.

استقرار

برخلاف زبیکس on cloud که درصورت فعال سازی در کمتر از چند ساعت می­توانید از شبکه ذخیره اطلاعات استفاده کنید، از آنجا که نرم‌افزار باید روی سرورها و رایانه‌های شخصی نصب شود، مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا شبکه آماده استفاده شما گردد.

تحرک

اغلب برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده و دستگاه تلفن همراه به پشتیبانی شخص ثالث نیاز دارند. این امر خطر عدم امنیت و ارتباطات را افزایش می‌دهد. در صورت دسترسی کارمندان به پرونده‌های دستگاه‌های شخصی، نیاز به اقدامات امنیتی متعددی است.

زبیکس on cloud

به کمک این نرم‌افزار امکان خرید فضای ذخیره سازی تحت وب یا on cloud  نیز وجود دارد. در صورت انتخاب این نوع سرویس ذخیره اطلاعات شما باید فضای مورد نیاز خود را از سرویس‌های خدماتی این نرم‌افزار به کمکی نمایندگی آن خریداری کنید. در این نوع ذخیره سازی با کمک مشارکت سیستم‌ها و سرورهای شخص ثالث که فضایی از آن به شما اختصاص داده می‌شود می‌توانید اقدام به ذخیره اطلاعات کنید؛ بنابراین با رایانش ابری انعطاف پذیری، صرفه جویی در وقت و هزینه بیشتری خواهید داشت.

مزایا و معایب زبیکس on cloud

در ادامه به توضیح درباره مزایا و معایب زبیکس on cloud  می‌پردازیم

مزایا

تحرک

با استفاده از سیستم‌های ابری، برای دسترسی به داده‌های خود با استفاده از دستگاه تلفن همراه، باید به اینترنت متصل باشید. تحرک و انعطاف پذیری آن یکی از قوی‌ترین ویژگی‌های این راه حل است. تحرک پذیری بالای آن کارمندان شما را قادر می‌سازد تا از هر کجا و در هر زمان کار کنند و در نتیجه میزان تعامل بیشتری داشته باشند.

مقیاس پذیری

با توجه به نیازتان، می‌توانید مقدار فضای ذخیره سازی مورد نیاز را خریداری کنید و پس از آن نیز می‌توانید این مقدار فضا را کاهش و یا افزایش دهید.

صرفه جویی در هزینه اولیه

از آنجایی که در ذخیره سازی زبیکس on cloud ، شما نیاز به راه اندازی شبکه ندارید، هزینه‌ها فقط در خرید فضای مورد نیاز شما خلاصه می‌شود. همچنین هزینه‌های پیش پرداخت سخت‌افزار و همچنین هزینه‌های نگهداری، به روزرسانی نرم­افزار، نیروی انسانی وجود ندارد.

بازیابی فاجعه

در صورت وجود هرگونه مشکل اماکن بازیابی اطلاعات شما از طریق سیستم‌های بک آپ در سرور وجود دارد.

دسترسی گسترده

می‌توانید به کلیه داده‌ها و سیستم‌های خود را از طریق اتصال خط اجاره ایمن که یک ارتباط خصوصی پرسرعت بین شما و ارائه‌ دهنده شما فراهم می‌کند، دسترسی داشته باشید.

معایب

قابلیت اتصال

برای اینکه بتوانید در سرویس زبیکس on cloud به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید، نیاز به دسترسی مستمر به اینترنت قابل اعتماد است.

هزینه‌های ثانویه

گرچه هزینه‌های اولیه، خرید اشتراک و فضای ذخیره در ابتدا کم و به‌صرفه به نظر می‌رسد، ولی به دلیل تمدیدهای ممتد این اشتراک‌ها و خرید مداوم فضای ذخیره سازی در دراز مدت می‌تواند هزینه بالاتری بردارد.

قابلیت برنامه ریزی

از آنجایی که سرورهای این نوع ذخیره سازی در دست شما نیست و شما امکان مدیریت مستقیم آنها را ندارید، بنابراین برنامه ریزی از سمت شما غیر ممکن است. این ویژگی برای شرکت‌ها و مشتریانی که نیاز به خدمات خاص و توسعه ی برنامة ذخیره اطلاعاتی خود متناسب با نیازهای خاص خود دارند، زیاد خوشایند نیست. پس اگر نیازهای خاصی دارید که نیازمند برنامه‌نویسی مختص به خودتان است این نوع ذخیره‌سازی پیشنهاد نمی‌شود.

جمع‌بندی

بنابراین می‌توان ادعا کرد که در فناوری اطلاعات مدرن، تصمیم گیری در مورد بهتر بودن سرویس‌های on premise  یا on cloud  نیست، بلکه تصمیم گیری مبنی بر این است که چه تنظیماتی با کسب و کار شما و اهداف آن متناسب باشد و اغلب به معنای انتخاب مخلوطی از زیرساخت‌های مختلف است.

دو تفاوت اساسی بین نرم‌افزار Cloud و On premise وجود دارد. هزینه برای هر یک متفاوت است و سطح مالکیت نیز متفاوت است.

با توجه به توضیحات داده شده در رابط با سیستم‌های زبیکس on cloud و زبیکس on premise حال شما می‌توانید با آگاهی بیشتر انتخاب کنید که کدام یک از سیستم‌ها با شرایط شما همخوانی دارد. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله زبیکس آنلاین را هم بخوانید. اگر هنوز مردد هستید و نتوانستید به تصمیم‌گیری درستی برسید، می‌توانید با متخصصین این حوزه تماس حاصل نمایید.