مانیتورینگ زبیکس در صنعت بازاریابی
مقدمه
بازاریابی، فقط محدود به خلاقبودن نیست. بخش مهم دیگر موفقیت در فرایند مارکتینگ، برنامه ریزی، انجام و بررسی مداوم نتایج است. فرآیند نظارت، بخش مهمی از اجرای استراتژی بازاریابی است که اطلاعات اساسی در مورد چگونگی انجام پروژه/کمپین اجرا شده، در اختیار ما قرار میدهد. هنگام درگیرشدن در جهان بازاریابی دیجیتال، جریان عناصر داده به قدری متراکم است که استفاده از راه حل مانیتورینگ زبیکس در صنعت بازاریابی و همچنین در تخصیص کارآمد منابع بازاریابی، نقشی حیاتی را ایفا میکند.
اما قبل از آنکه بدانیم راهحل زبیکس در صنعت مانیتورینگ چه امکاناتی را در اختیار ما میگذارد، و همچنین چه نقاط قوتی را دارد، لازم است تا با بازاریابی و نقش آن در زندگی روزمره انسانها آشنا شویم.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته میشود. بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است؛ ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب میآید. تعریف لغتنامهای بازاریابی عبارت است از «فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرفکنندگان». به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواستههای مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرایند سودآوری برای شرکت است.
نقش بازاریابی در زندگی روزمره انسانها
در اوایل قرن بیست و یکم، چالشهای مالی شرکتهای کوچک و بزرگ شروع شد و شرکتها در تلاطم بقا دست و پا میزدند. دقیقاً در همین دوران نقش کلیدی بازاریابی برای عبور از بحرانها مشخص شد و شرکتهایی که از توانایی بازاریابی بالاتری برخوردار بودند از این مهلکه جان سالم به در بردند.
بازاریابی موفق، تقاضا برای محصولات و خدمات گوناگون را افزایش میدهد و این امری است که به نوبه خود باعث ایجاد مشاغل مختلف میشود. بازاریابی در دنیای امروز به شاه کلیدی برای موفقیت شرکتهای کوچک و بزرگ تبدیل شده است، به همین علت آموختن این دانش از تئوریها و اصول گرفته تا روشهای نوین بازاریابی یکی از نیازمندیهای تمام مدیران و کارشناسان شرکتهای کوچک بزرگ و حتی دولتی است. ردپای بازاریابی را میتوان در هر کاری مشاهده کرد و بازاریابی بر زندگی روزانه ما نیز تاثیر شگرفی داشته و خواهد داشت.
راه حل مانیتورینگ زبیکس را میتوان به راحتی با محتوای بازاریابی تطبیق داد و به موارد زیر پاسخ داد:
- واکنش مشتریان به کمپین یا پیام تبلیغاتی
- شاخصها یا متغیرهایی که مزیت رقابتی شرکت را افزایش میدهند
- میزان پذیرش و رضایت از محصول/خدمات شما توسط مخاطبان هدف
- هر پارامتر دیگری که ممکن است به آن فکر کنید
نقاط بالقوه استفاده از زبیکس
- اندازهگیری و ردیابی اثربخشی اقدامات بازاریابی شرکت
- نظارت بر دادهها و آمارهای دریافتی از تعداد وسیع کاربر و مشتری
- پیام های خودکار، ایمیلها، خبرنامهها در مورد وقوع برخی از رویدادهای از پیش تعریف شده
- نظارت بر فعالیت، بازخورد مشتری و اثربخشی کمپین در چندین شبکه اجتماعی به طور همزمان
- نظارت بر صفحه اصلی آنلاین مهمترین دادههای آنی به عنوان مثال. رتبه بندی ترافیک، آمار صفحه، تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد و…
- نظارت بر اثربخشی کمپین و مقایسه با اهداف تعیین شده
- نظارت بر کارایی منابع بازاریابی استفاده شده
مزیتهای قطعی استفاده از زبیکس
- ردیابی و تجزیه و تحلیل قدرتمند
- نمایش گرافیکی معیارهای اجتماعی مهم برای کسب و کار شما
- کیفیت و سازگاری دادهها
- شاخصهای آسان برای تیمهای بازاریابی برای هدایت مؤثر عملیات
- امکان انجام تنظیمات به موقع برای کمپینهای بازاریابی در حال اجرا به منظور دستیابی به اهداف
- اطمینان از اینکه تلاشها و نتایج با اهداف کمی همسو و مطابق با برنامه است
- تشویق عملکرد
- نظارت یک سیستم هشدار اولیه است که امکان اقدام اصلاحی را فراهم میکند
نتیجه گیری
در جهان امروز، نقش بازاریابی در سازمانها بسیار مهمتر از آن است که نادیده گرفته شود. سازمانهای بزرگ و کوچک امروز برای یک بازار رقابت میکنند و نوآورانهترین و فعالترین روشها پیروز میشوند. اقتصاد جهانی امروز اهمیت سازمانهای کوچک را متوجه شده است و به طور فزایندهای به آنها برای پشتیبانی از رشد و توسعه خود نیاز دارد.
با توجه به پیشرفتهای اخیر جهان در رابطه با صنعت بازاریابی، اهمیت به کارگیری از علم در روشهای مختلف بازاریابی در شرکتها، میتواند فاکتور موثری برای سبقت گرفتن از رقبای خود، فروش و جذب مشتری بیشتر باشد.
یکی از علوم به کار رفته در صنعت بازاریابی استفاده از خدمات مانیتورینگ زبیکس در صنعت بازاریابی است که با نقاط قوت و مزیتهای آن بیشتر آشنا شدیم.
تمامی شرکتهای بزرگ و کوچک در ایران که توانایی ارتباط با شرکت اصلی زبیکس را ندارند میتوانند از طریق نمایندگی رسمی زبیکس در ایران، نسبت به استفاده از خدمات مانیتورینگ زبیکس استفاده نمایند.
در انتها لازم است که بدانید مانیتورینگ زبیکس تنها در صنعت بازایابی کاربرد ندارد، بلکه در صنایع دیگری همچون آموزش، هوافضا، آیتی و ارتباطات مخابراتی و بسیاری از صنایع مهم دیگر کارایی دارد که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر این مقالات را هم مطالعه نمایید.