مانیتورینگ زبیکس در سیستم آموزش

عکس بنر اصلی مقاله سایت سدیدآفرین با موضوع مانیتورینگ زبیکس در سیستم آموزش

مقدمه

دانشگاه‌ها، موسسات و مدارس، در لبه پیشروی توسعه فناوری و معرفی به بسیاری از صنایع مختلف هستند. پیشرفت تکنولوژی امروزه به منابع عظیمی از جمله زیرساخت‌های فناوری اطلاعات گسترده نیاز دارد. محدودیت‌های مالی جاری در بخش دولتی دائماً مؤسسات آموزشی را برای یافتن راه‌های ارزان، اما مؤثر برای ارائه برنامه‌ها و خدمات نظارتی با کیفیت بالا به چالش می‌کشد. راه حل مانیتورینگ زبیکس در سیستم آموزش می‌تواند توسط هر فردی به صورت رایگان پیاده‌سازی و استفاده شود، و در عین حال، طیف گسترده‌ای از عملکردها و ویژگی‌ها را برای مشتریان پرتقاضا ارائه دهد. اما قبل از آنکه بخواهیم راه‌حل زبیکس را برای مانیتورینگ سیستم آموزشی بدانیم، لازم است تا در ابتدا بدانیم که وجود یک سیستم آموزش پایدار و پویا چقدر برای ارتقا سطح دانش و آموزش کشور مهم است. پس با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

اهمیت وجود سیستم آموزشی پویا

مدرسه جایی است که ارزشمندترین و موثرترین سرمایه‌های کشور را در اختیار دارد. فرزندان، مهم ترین دارایی خانواده‌ها هستند. شیوه کارکردن و موثر بودن در مراکز آموزش، مستلزم شناخت هدف‌ها، اصول آموزش و پرورش، ویژگی‌های دانش آموزان، معلمان، برنامه‌های درسی، روش‌های آموزش و پرورش و سیاست‌های حاکم بر هر یک از دوره‌های تحصیلی است که در هر کشور متفاوت می‌باشد تا شاهد آینده‌ای بهتر برای دانش آموزان باشیم.

 آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی می‌باشد. در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد. مفهوم پویا بودن نظام آموزشی شامل چهار بعد است که عبارتند از :

  • کارکردها و فعالیت‌های مدرسه از قبیل فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان
  • معلمان و دست اندرکاران آموزشی
  • دانش آموزان و مخاطبین
  • امکانات و تجهیزات آموزشی

همچنین آموزش مدیران و آماده ساختن آنان برای ایفای نقش مدیریت در سازمان‌ها امری ضروری است. مدیریت آموزشی، در مقایسه با سایر حیطه‌های مدیریت، به لحاظ تاثیری که جریان و گردش فعالیت‌های آموزشی بر کیفیت فارغ التحصیلانی که وارد دوره‌های آموزش مدیریت می‌شوند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عدم وجود سیستم مانیتورینگ در سیستم آموزشی هوشمند

سیستم آموزش هوشمند یک محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن با استفاده از فناوری اطلاعات رایانه و شبکه می‌باشد . محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی بوده و ارزشیابی و نظارت بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز و دانشجو نیز هوشمند است. به عبارت دیگر یک سیستم آموزش هوشمند موسسه‌ای است آموزشی که در جهت بهبود مدیریت فرایند یادگیری به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا فرد را برای مواجهه با عصر ارتباطات و اطلاعات آماده سازد.

بدین ترتیب با ورود سیستم آموزشی به چرخه هوشمند‌سازی، تمامی ارتباطات بین دانشجویان و یا دانش‌آموزان با اساتید خود به صورت مجازی و بر پایه اینترنت خواهد بود.

حال اگر به دلیل نبودن یک سیستم مانیتورینگ هوشمند در بخش دیتاسنترها و سرورهای این مراکز، یک مشکل و یا خرابی به وجود آید، باعث قطع این ارتباط دو طرفه خواهد شد و خسارت‌های مالی و زمانی زیادی را برای این موسسات به وجود خواهد آورد.

اما اگر قبل از به وجود آمدن یک مشکل و خرابی بزرگ، سیستم مانیتورینگ از طریق سیستم‌های اعلام هشدار خود مدیران مربوطه را با خبر سازند، باعث صرفه‌جویی در منابع مالی (تعمیر خرابی های بزرگ) و همچنین زمانی (به تعویق نیوفتادن زمان برگزاری کلاس‌ها و یا امتحانات) می‌گردد.

حال که به اهمیت وجود سیستم مانیتوریگ برای موسسات آموزشی پی بردیم، لازم است تا با نقاط قوت و مزیت‌های مانیتورینگ زبیکس در سیستم آموزش بیشتر آشنا شویم.

نقاط بالقوه استفاده از زبیکس

  • پایش همه دستگاه‌ها (مانند کامپیوترها) به طور همزمان
  • ارسال پیام هشدار در مورد هرگونه از دست رفتن داده در سیستم فناوری اطلاعات
  • شناسایی سواستفاده کنندگان داخلی سیستم و نمایش نام کاربری و آدرس IP میزبان آنها
  • ادغام زبیکس برای محیط‌های فیزیکی، مجازی و ابری مؤسسه در یک کنسول مدیریت مرکزی، به طوری که همه افراد در سازمان دسترسی متمرکز به اطلاعات و منابع مورد نیاز داشته باشند
  • نظارت بر منابع و کانال‌های اینترنتی مورد استفاده دانشجویان و کارکنان
  • نظارت بر سیستم‌های فناوری اطلاعات برای اهداف حفاظت از مالکیت معنوی (IP) و اطلاع‌رسانی در صورت انتشار این اطلاعات در خارج از منابع مجاز
  • اطلاع‌رسانی زودهنگام از ویروس‌های احتمالی، کرم‌ها،  تروجان و سایر انتقال‌دهنده‌های آلودگی سیستم
  • سیستم نظارت بر حضور و غیاب موسسات آموزشی که از کارت شناسایی الکترونیکی استفاده می‌شود

مزیت‌های قطعی استفاده از زبیکس

  • افزایش ثبات زیرساخت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات که توسط یک سازمان اداره می‌شود
  • فرصتی برای سازمان‌دهی مشکلات پیش‌رو و آمادگی حل مشکلات مرتبط با آن‌ها
  • در دسترس بودن برنامه پشتیبانی با ابزار جامع پشتیبان گیری و بازیابی
  • حصول اطمینان از اینکه سیستم‌های فناوری اطلاعات ارائه شده به دانشجویان و پرسنل به درستی و برای اهداف قانونی استفاده می‌شوند
  • اطلاع رسانی زودهنگام درباره دست دادن یا کپی احتمالی IP
  • حصول اطمینان از استفاده مناسب از سیستم‌های فناوری اطلاعات موسسه توسط کاربران درگیر
  • کاهش کارهای دستی و صرفه جویی در نیروی انسانی
  • استفاده از آمار ضبط

نتیجه گیری

    امروزه اهمیت و نقش آموزش و مدیریت آموزشی در توسعه و پیشرفت جوامع و سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست. اصولاً ارتقای سطح علمی افراد و پویایی سازمان‌ها و بهره‌گیری آنان از تازه‌های جهان دانش، بدون تکیه بر آموزش و پرورش نیروهای مستعد و پویا میسر نبوده و حتی افزایش توان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و شکوفایی سازمان‌های یادگیرنده منوط به بسط و گسترش آموزش و رویکردهای سیستم مدیریت آموزشی می‌باشد.

سیستم مانیتورینگ زبیکس با ارائه بهترین امکانات دسترسی و مانیتور به‌روز و پویا خود، می‌تواند بهترین پیشنهاد برای مانیتورینگ سیستم‌های آموزشی در سرتاسر جهان باشد.

بهترین خبر برای موسسات آموزشی در داخل کشور که دغدغه اضافه کردن مانیتورینگ هوشمند زبیکس را به تجهیزات خود دارند، وجود نمایندگی رسمی زبیکس در ایران است که به عنوان تنها نمایندگی رسمی زبیکس در ایران مشغول به فعالیت و ارائه خدمات به مشتریان خود می‌باشد.

در پایان لازم است بدانید که راهکار مانیتورینگ زبیکس فقط برای سیستم آموزشی کارایی ندارد، بلکه برای صنایعی همچون هوافضا، خرده فروشی، پزشکی و سلامتی و بسیاری از صنایع مهم دیگر کارایی دارد که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر این مقالات را هم مطالعه نمایید.