مانیتورینگ زبیکس در صنعت هوافضا

بنر مقاله سدیدآفرین یا موضوع مانیتورینگ زبیکس در صنعت هوافضا

مقدمه

کاربردهای زبیکس می‌تواند از نظارت بر تجهیزات و دستگاه‌های روی زمین، بسیار فراتر رود. اگر در صنعت هوافضا فعالیت می‌کنید، با پیاده سازی زبیکس در شرکت خود می‌توانید مطمئن باشید که نماینده مسئول شما در مورد تمام خرابی‌ها و خطاهای احتمالی و احتمالی در سیستم، به موقع آگاه می‌شود. تحویل به موقع داده‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع، که توسط زبیکس تضمین شده است، کلید تضمین ایمنی عملیات است. در واقع می‌توان گفت که مانیتورینگ زبیکس در صنعت هوافضا، یکی دیگر از کاربردهای زبیکس در مانیتورینگ صنایع مختلف به شمار می‌آید.

اما لازم است قبل از آن‌که درباره کاربردهای زبیکس در این صنعت اطلاعات کسب کنیم، بدانیم که هوافضا چیست، و همچنین با تاریخچه این صنعت در ایران و اهمیت مانیتورینگ در صنعت هوافضا بیشتر آشنا شویم.

صنایع هوافضا چیست؟

صنایع هوافضایی صنایعی هستند که در جنبه‌های گوناگون طراحی، ساخت، آزمایش، فروش و نگهداری هواپیما، بالگرد، موشک، ماهواره، فضاپیما و قطعات آن‌ها، فعالیت می‌کنند.

در اتحادیه اروپا، سازمان فضایی اروپا یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فناوری و فرآوردهای هوافضا می‌باشد. در روسیه شرکت‌هایی مانند اوبرنپرام و گروه ساخت هواپیمای ایالات متحده از بزرگترین صنایع هوافضای جهان هستند.

در ایالات متحده، وزرات دفاع و ناسا بزرگترین مصرف‌کنندگان فناوری و تجهیزات هوافضا هستند.

تاریخچه صنعت هوافضا در ایران

با توجه به فعالیت‌های گوناگونی که در زمینه فناوری فضایی و مسایل مربوط به فضا در سراسر دنیا در حال انجام است، ضرورت ایجاد سازمانی واحد در کشورمان امری اجتناب‌ناپذیر و نیازی غیرقابل انکار جلوه می‌کرد. فناوری فضایی، خوشبختانه از سال‌های پیش مورد توجه مسئولان، کارشناسان و متخصصان قرار گرفته و تا به امروز دستاوردهای مثبت و بی‌شماری به همراه داشته است، امّا در اوایل نبود متولی خاصی که بتواند این فعالیت‌ها را به طور متمرکز هدایت کرده و در مسیر اصلی و درست قرار دهد، باعث شده بود تا استفاده بهینه و صحیح از این منابع صورت نگیرد.

کشور ایران، به عنوان یکی از معدود کشورهای منطقه خاورمیانه، از سابقه طولانی در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای برخوردار است و از سال ۱۳۴۸ با عضویت در برخی از مجامع بین‌المللی مرتبط با فضا، خود را به عنوان کشوری پیشرو در امر هوافضا به دنیا معرفی کرده است.

همانگونه که گفته شد، تشکیل یک نهاد مستقل و متمرکز در امر هوافضا در کشورمان امری اجتناب‌ناپذیر بود و خلا چنین سازمانی در مجامع داخلی و خارجی به شدت احساس می‌شد. در همین راستا براساس ماده ۸ و ۹ مصوبه ۶۸۱۵۹ مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۲ مجلس ، شورای عالی فضایی با ریاست رئیس‌جمهور و عضویت نهادهای ذیربط تشکیل گردید و براساس همین مصوبه سازمان فضایی ایران تأسیس گردید. بر همین اساس، رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی فضایی می‌باشد.

اهمیت وجود سیستم مانیتورینگ در صنایع هوافضا

همانطور که می‌دانید، صنایع هوافضا همیشه یکی از پیشروترین عرصه‌های فناوری محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی و سیاسی به شدت مورد توجه و حائز اهمیت است.

وجود اختلال در سیستم‌ها و تجهیزات مربوط به این صنایع می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری را به لحاظ مالی، زمانی و جانی به وجود آورد.

یکی از بهترین مثال‌های ملموس برای وجود این نقایص، تاخیرهای زیاد در زمان پرواز مسافران است که عمدتا به دلیل وجود یک نقص در تجهیزات هواپیما به وجود می‌آید. حال فرض کنید که هواپیماهای کشوری مجهز به یک سیستم مانیتورینگ جامع و پویا باشند تا قبل از به وجود آمدن این نقص‌ها بتوانند به مدیران مربوطه خبر دهند. قطعا در این شرایط تاخیر پروازها به کمترین میزان خود خواهد رسید و از به وجود آمدن نارضایتی مسافران و همچنین خسارت‌های مالی جلوگیری خواهد کرد.

یکی دیگر از خسارت‌های ناشی از عدم وجود مانیتورینگ در صنایع هوافضا می‌تواند به انفجارهای صورت گرفته در زمان پرتاب فضاپیما‌ها و موشک ها از زمین به هوا صورت گیرد. در این موارد علاوه بر اینکه میلیون‌ها دلار خسارت مالی را در پی خواهد داشت، به زندگی تمامی سرنشینان آن فضاپیما خاتمه خواهد داد و از این نظر نیز خسارات جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد.

اما اگر قبل از پرتاب، سیستم‌های مانیتورینگ نصب شده بر روی موشک و فضاپیما اخطار نقص در یکی از تجهیزات این سیستم‌ها را اطلاع دهد، اینگونه خسارات به حداقل خواهد رسید.

پس متوجه شدیم که وجود یک سیستم مانیتورینگ هوشمند و پایدار چقدر می‌تواند در حفظ منابع مالی، زمانی و حتی جانی افراد و شرکت‌های زیرمجموعه صنایع هوافضا مهم و کاربردی باشد.

مانیتورینگ زبیکس در صنعت هوافضا

یکی دیگر از دستاوردهای مهم زبیکس به عنوان برترین سیستم مانیتورینگ هوشمند در جهان، کاربرد آن در صنعت هوافضا است که می‌تواند از خسارات‌های مالی و جانی شرکت‌ها در این صنایع جلوگیری کرده و با به‌روزرسانی‌های مداوم نرم‌افزار خود، همواره موجب جلب رضایت کاربران این نرم‌افزار گردد.

در ادامه به نقاط قوت و همچنین مزیت‌های کاربردی استفاده از مانیتورینگ زبیکس در صنعت هوافضا خواهیم پرداخت.

نقاط بالقوه استفاده از زبیکس

  • نظارت بر سیستم‌های ارتباطی سراسری
  • نظارت بر سیستم‌های اتوماسیون برجی
  • نظارت بر سیستم های اطلاعاتی ATM
  • نظارت بر ارزش افزوده فرانت‌اند
  • نظارت بر عملیات به شکل همزمان تا صدها هزار ماشین
  • هشدار در صورت هرگونه انحراف مشکوک در هر یک از تجهیزات نظارت شده
  • نظارت بر دما و فشار

مزیت‌های قطعی استفاده از زبیکس

  • پیشگیری به موقع از خطاهای سیستم
  • هشدار فوری در صورت بروز هر گونه خرابی یا افت محسوس در عملکرد سیستم
  • پشتیبان‌گیری از تمام داده‌های نظارت شده برای آمار و تجزیه و تحلیل بیشتر
  • دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در کمترین زمان

نتیجه ‌گیری

صنعت هوافضا یکی از حوزه‌های فناوری پیشرفته است که در دستاوردها و نوآوری‌هایش نقش مهمی در توسعه و پیشرفت علم و فناوری جهانی داشته است. با توجه به پیشرفت علمی و فناوری، هوافضا به یکی از مهمترین صنایع دنیا تبدیل شده است که از جمله زمینه‌های کاربردی آن می‌توان به ماهواره‌سازی، پژوهش‌های فضایی، سفرهای فضایی، تحقیقات علمی در فضا  و همچنین حمل و نقل هوایی اشاره کرد. به همین خاطر جلوگیری از هرگونه اختلال در این صنایع می‌تواند از خسارت‌های بزرگ و جبران ناپذیر جلوگیری کند.

ممکن است یکی از دغدغه‌های مدیران و مسئولان حوزه صنایع هوافضا (به دلیل وجود تحریم‌های  گسترده علیه ایران)، چگونگی دستیابی به نمایندگی‌های مجاز زبیکس باشد. اما خبر خوب این است که شرکت سدیدآفرین به عنوان تنها نمایندگی رسمی زبیکس در ایران و همچنین اولین نمایندگی در خاورمیانه، با سابقه همکاری‌های گسترده در زمینه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مانیتورینگ زبیکس برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌تواند این دغدغه را برطرف سازد.

در پایان لازم است بدانید که زبیکس در صنایع مختلف دیگری همچون پزشکی و سلامت، صنایع خرده‌فروشی، آی‌تی و ارتباطات مخابراتی، انرژی و مواد شیمیایی، شرکت‌های فناوری اطلاعات و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد که می‌توانید در صورت نیاز به این مقالات نیز دسترسی داشته باشید.