زبیکس در صنعت خرده‌فروشی

تصویر اصلی مقاله سدیدآفرین با موضوع زبیکس در صنعت خرده‌فروشی

مقدمه

توسعه فناوری‌ها در بیش از ۲۰ سال گذشته، مسیر مدیران فروشگاه‌ها را به سوی اجرای مسئولیت‌های خود همراه با پیشرفت در فناوری‌های مختلف تغییر داده است. انتقال سریع‌تر نتایج داده‌ها این توانایی را به مدیران فروشگاه‌ها می‌دهد تا فوراً نسبت به موجودی و مسائل مربوط به قیمت‌گذاری واکنش نشان دهند. این مورد باعث شده است تا سهم تصمیم گیری‌های فناوری اطلاعات به صورت تصاعدی رشد یافته، و مدیران صنایع خرده‌فروشی بیشتر از گذشته به فکر ایجاد یک سیستم مانیتورینگ هوشمند برای تجهیزات خود باشند. زبیکس در صنعت خرده‌فروشی، می‌تواند به عنوان یکی از بهترین راه‌های موجود برای ماینتورینگ تجهیزات در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد. اما قبل از آنکه راجع به مزایا و نقاط قوت استفاده از زبیکس در صنعت خرده‌فروشی صحبت کینم، لازم است تا در ابتدا بدانیم که خرده‌فروشی به چه معنا است و مانیتورینگ آن چه اهمیتی دارد.

خرده‌فروشی به چه معنا است؟

پاسخ به این سؤال یکی از چالش‌های اساسی فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار است و در مورد ماهیت دقیق، هدف و عملکرد خرده‌فروشی‌ها بحث‌هایی وجود دارد. خرده‌فروشی یا ریتیل (Retail)، یک فرایند است که در آن همه‌ی فعالیت‌های مربوط به فروش کالاها به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی در ارتباط است. خرده فروشی به طور کلی به دو دسته فروش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود.

 خرده‌فروش به هر واحد تجاری اشاره دارد که مسئولیت فروش نهایی کالا به مصرف‌کننده را بر عهده می‌گیرد. یک خرده‌فروش می‌تواند فردی عادی، فروشگاهی حضوری یا حتی نوعی فروشنده‌ی آنلاین باشد. طبق تعریف، خرده‌فروشان معمولا در تولید کالاها و خدمات دخالتی ندارند. در واقع، آن‌ها کالا را از یک تأمین‌کننده تهیه می‌کنند و مسئول فروش آن به کاربر نهایی هستند.

اهمیت مانیتورینگ در صنعت خرده‌فروشی

اکثر فرآیندها در صنعت خرده‌فروشی خودکار و با استفاده از برنامه‌های کاربردی پیچیده مانند ERP یا موارد مشابه انجام می‌شوند. ERP امکان مدیریت کارآمد انبار، تدارکات، ثبت سفارش و پردازش، فهرست و موجودی، فرآیندهای مالی و حسابداری، فروش آنلاین (فروشگاه‌های اینترنتی) و بسیاری از بخش های دیگر کسب و کار خرده‌فروشی را فراهم می‌کنند. این برنامه‌ها در بسیاری از موارد، مزیت رقابتی را برای خرده‌فروشان به ارمغان می‌آورند. در حالی که هرگونه تاخیر یا تغییر زمانی در تحویل محصول یا مدیریت غیرهوشمند موجودی منجر به زیان مالی و اعتباری می‌شود. علاوه بر این، تجهیزات خاص خرده‌فروشی زیادی مانند پایانه‌های POS، دستگاه‌های گرمایش و سرمایش، ابزارهای برچسب‌گذاری و اسکن وجود دارد که برای اطمینان از عملکرد روان فرآیندهای خرده‌فروشی، نیاز به نظارت دائمی دارند.

ابزارهای نظارت زبیکس در صنعت خرده‌فروشی، می‌تواند ابزاری همه‌جانبه برای نظارت بر برنامه‌های کاربردی، معیارها، فرآیندها و تجهیزات مختلف باشد، و تصویری کامل از در دسترس بودن و عملکرد همه اجزایی که کسب‌وکار خرده‌فروشی را موفق می‌کنند، ارائه دهد.

نقاط بالقوه استفاده از زبیکس

  • کنترل و نظارت بر عملیات برای کلیه تجهیزات
  • مکانیزه‌کردن عملکردهای سیستمی
  • اعلان هشدار در صورت شکستن یا آسیب دیدن هر واحد درگیر
  • اطلاع رسانی در صورت تاخیر یا جابجایی زمان
  • مکانیزه‌کردن باز و بسته شدن فروشگاه‌ها
  • نظارت بر دستگاه‌های پرداخت نقدی
  • اطلاع‌رسانی در صورت افزایش حجم وجه نقد در دستگاه‌های نقدی خاص
  • نظارت بر ورودی‌های سیستم دسترسی

مزیت‌های قطعی استفاده از زبیکس

  • سهولت در ادغام زبیکس با فرآیندهای تجاری موجود به دلیل مزیت انعطاف‌پذیری
  • در دسترس بودن فیلتر و مرتب‌سازی داده‌ها، با توجه به نیازهای شرکت
  • شفافیت فرآیندها
  • کنترل بر تمام فرآیندهای درگیر
  • توانایی ارزیابی گذشته، با توجه به داده‌های تاریخی ثبت شده
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • عملکرد بهبود یافته
  • اطمینان از اطلاع یک شخصی مجاز در موارد فوق العاده، موارد اضطراری و بروز خطا در سیستم
  • شفافیت فرآیندها و سیستم‌های نظارت شده

نتیجه گیری

خرده‌فروشی یا ریتیل مدتی طولانی است که نقشی حیاتی در زنجیره تأمین ایفا می‌کند. با معرفی تکنولوژی‌ها و شیوه‌های جدیدتر خرده فروشی، انتظار می‌توان داشت که این بخش توسعه یافته و نوآوری‌های بهتری را در بازار مصرف‌کنندگان ارائه دهد.

در این مقاله سعی بر آن شد تا درباره صنعت خرده فروشی بیشتر بدانیم، و از اهمیت وجود یک سیستم مانیتورینگ هوشمند بیشتر مطلع شویم. همچنین با کاربردهای زبیکس در صنعت خرده‌فروشی آشنا شدیم و نقاط قوت و مزیت‌های این مانیتورینگ هوشمند را برای استفاده در این صنایع مورد بررسی قرار دادیم.

در انتها لازم است تا بدانید، زبیکس به غیر از صنعت خرده فروشی، در صنایع دیگری همچون پزشکی و سلامتی، آی‌تی و ارتباطات مخابراتی، انرژی و مواد شیمیایی، سازمان‌های فناوری اطلاعات و…  کاربرد دارد که می‌توانید در صورت نیاز به این مقالات نیز دسترسی داشته باشید.

منبع: زبیکس